شناسهٔ خبر: 67540212 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک فصل شاد پای ۱۳مجموعه پویانمایی در قاب جادو

۲۳۰۶دقیقه غرق دردنیای خیال

حتی اگر جزو طرفداران پاییز و سردی زمستان باشیم، تابستان برای بیشتر ما یادآور اوقات فراغت کودکی است؛ ایامی حدفاصل پایان امتحانات مدرسه تا شروع سال تحصیلی جدید، حس خوردن گوجه‌سبز نمک‌زده پای برنامه‌های کودک تلویزیون بدون تشویش مشق‌های مانده وقتی باد کولر، جان‌مان را در گرمای تابستان خنک می‌کرد.

صاحب‌خبر -
 
تجربه این روزهای تابستانی هنوز هم برای بچه‌ها شیرین است. به‌ویژه وقتی آن راباکارتون‌هایی با فضای برخاسته ازآداب و فرهنگ ایرانی سر کنند. به‌همین دلیل مرکز پویانمایی صبا، ۱۳عنوان مجموعه وسریال به مدت ۲۳۰۶ دقیقه برای پخش در تابستان آماده کرده است.محصولات فرهنگی مرکز پویانمایی صبا حاوی ۲۳۰۶ دقیقه و حدود ۳۸ساعت و۲۶ دقیقه برنامه است و برنامه‌های جدید این مرکز تحت عنوان ۱۳مجموعه، تابستان امسال از شبکه‌های مختلف سیماپخش می‌شود.این مرکز با تولید و پخش فصل‌های جدیدی از مجموعه‌هایی چون «فیل کوچولو»،«چی شداین رنگی شدم»، «آنی و مانی»، «شکرستان»، «چیا»، «باغ قصه‌ها»، «مثل‌نامه»، «کوچولوهای کنجکاو»، «مهدکودک حیوانات»، «موزه»، «پند پارسی»، «آقا معلم و بچه‌ها» و «قلعه ماهیان» متناسب با ذائقه مخاطبان (خردسال، کودک و نوجوان) در ایام تابستان با مخاطبان خود همراه است. فصل جدید مجموعه «شکرستان» که قصه‌های آن برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ظرفیت‌های هنر ایرانی است در ۱۳قسمت ۱۶دقیقه‌ای برای پخش در تابستان ۱۴۰۳ تهیه و تولید شده است. «شکرستان» از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انیمیشن‌های ایرانی است که تا کنون حدود ۳۵۰ قسمت از آن تولید و پخش شده است. این مجموعه پویانمایی که همه عناصر آن برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم، ظرفیت‌های هنر ایرانی است به تهیه‌کنندگی سید مسعود صفوی برای پخش آماده شده است.

گشتی در باغ قصه‌های ایرانی
مجموعه «باغ قصه‌ها» تولیدی از مرکز پویانمایی صباست که درهرقسمت از داستان‌های خود،سعی داردباکاراکتر باغبان مهربان و گربه‌ای به‌نام پیشل،خالق قصه‌های پندآموزبرای خردسالان باشد.این مجموعه در۱۳قسمت۸دقیقه‌ای‌ازشبکه‌های‌سیمابه نمایش درمی‌آید.

رمز و راز ضرب‌المثل‌ها
«مثل‌نامه» مجموعه‌ای برای گروه سنی کودکان است که در ۲۶ قسمت۱۳دقیقه‌ای با رویکرد بازگویی ومرور ضرب‌المثل‌های قدیمی ایرانی تهیه و تولید شده و در هر قسمت یک ضرب‌المثل را در قالب داستانی شیرین روایت می‌کند.
 
شهد شکرستان
مجموعه «شکرستان» با سبک قصه‌گویی اصیل ایرانی با استقبال خوبی همراه بوده و تاکنون به زبان‌های عربی، انگلیسی و برخی کشورهای آسیای جنوب‌شرقی دوبله شده است. 
 
همراه با آنی و مانی
مجموعه جدید «آنی و مانی» کاری از گروه خردسال مرکز پویانمایی صباست که به تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد و کارگردانی محمدعلی بصیری‌نیک در۱۳قسمت ۸دقیقه‌ای با محتوای آموزشی تهیه و تولید شده است.داستان این مجموعه در مورد خواهر و برادری به نام‌های آنی و مانی است که در حال پشت سر گذاشتن اولین تجربیات و آزمون وخطاهای زندگی‌شان هستند. بابا خرگوشه و مامان خرگوشه در یادگیری مسائل وچالش‌های زندگی ضمن کمک کردن به آنی ومانی سعی می‌کنندبه بهترین شکل، آنها را حمایت کنند.درواقع یکی از مهم‌ترین مسائلی که این پروژه را منحصر‌به‌فرد کرده، تمرکز روی خانواده و همکاری بین آنهاست، تا بدین‌گونه مخاطب بتواند به راحتی با آن حس همذات‌پنداری داشته باشد و خود را در آن موقعیت‌ها ببیند.
 
می‌دانی «چی شد که این رنگی شدم؟»
مجموعه جدید«چی شدکه این رنگی شدم»اثری دیگر ازمجموعه پویانمایی صباست‌که به‌همت گروه خردسال این مرکزوبه کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرخ یکدانه در۱۳قسمت ۸دقیقه‌ای تهیه وتولید شده است.محوراصلی این برنامه،کمک به شناخت،کنترل وبیان احساسات وهیجانات خردسالان است.مهارتی که کمک می‌کند آنها بتوانند رفتارهای درست وسازنده‌ای با اطرافیان بخصوص گروه همسالان داشته باشند وبازخوردهای متقابل آنها برایشان قابل درک باشد.همچنین این مجموعه درکنار سرگرمی‌سازی، یک‌سری نکات آموزشی را نیز انتقال می‌دهد و این روند با چاشنی فانتزی،اغراق،طنز،انواع خلاقیت‌های بصری، موسیقی و بازی‌های کودکانه همراه خواهد بود. استفاده از بازی‌های حرکتی در این مجموعه، یکی از روش‌های ایجاد الگوی سالم بازی برای مخاطب خردسال است (درمقابل بازی‌های رایانه ای) که هم نیاز به جابه‌جایی وتحرک راتامین می‌کند،هم رقابت گروهی را می‌آموزد و ضمن درگیر کردن تمام حواس پنجگانه، به تنظیم‌گری زیستی نیز کمک می رساند.
 
زبان طنز «چیا»
سری جدید مجموعه «چیا» در۱۳قسمت ۸دقیقه‌ای برای مخاطبان خردسال تهیه و تولید شده است این مجموعه به صورت اپیزودیک با تکنیک کات‌اوت، تهیه و تولید شده ودرتمامی قسمت‌ها علاوه برطرح سوال ورسیدن به پاسخ، به موضوعات فرعی دیگری که در این میان به‌وجود می‌آیند، می‌پردازد. موضوعاتی کوچک امامهم که به‌طورمستمردرطول مجموعه به آنهااشاره می‌شود که گاه با زبان طنز روایت شده و نهایتا راهکارهایی نیز ارائه می‌گردد.در«چیا» همچنان تاکید براین است که ازنصیحت مخاطب دوری شود.
 
نشاط خردسالان با «فیل کوچولو»
مجموعه انیمیشن «فیل کوچولو»کاری ازگروه خردسال مرکز پویانمایی صباست که درسری جدیدخودسعی می‌کنددرکنار آموزش‌های رفتاری به کودکان، آموزه‌های چگونگی برخورد صحیح والدین در مواجهه با اشتباهات کودکان را نیز ترسیم و ارائه کند و همچنین در سری جدید این مجموعه سعی شده دامنه روابط اجتماعی و خانوادگی شخصیت‌های اصلی، گستره بیشتری یابند و تعامل بین آنها گسترده‌تر در نظر گرفته شود.
 
بازدید تابستانی از«موزه»
مجموعه «موزه»در۱۳قسمت ۱۸دقیقه‌ای ازدیگر تولیدات مرکزپویانمایی صبابرای مخاطبان کودک درایام تابستان است.این انیمیشن، تاریخچه آثارهنری ایرانی رابه تصویرمی‌کشدوهدف ازساخت آن،آشنا کردن کودکان باتاریخچه آثارهنری،شناخت هویت‌های تمدنی، اجتماعی و فرهنگی است.همچنین موضوع ودکورهای این مجموعه با بهره‌گیری ازفضاها و بناهای تاریخی ایران ساخته شده تا پیوندی دوباره با نقش کاربردی معماری ایرانی و تزئینات داخلی برقرار کند.
 
«پند پارسی» به بچه‌ها 
مجموعه «پند پارسی» ازبرنامه‌های ویژه برای گروه سنی کودک ونوجوان است که در۱۳قسمت۱۰دقیقه‌ای تهیه وتولید شده است.در سری جدید مجموعه «پند پارسی» تلاش شده توأم با به‌کارگیری از گنجینه‌های ادبی بزرگانی چون سعدی و مولانا، از حکایات برخی ملل مختلف نیز به شیوه نوین بهره گرفته شود، بنابراین مجموعه پویانمایی پند پارسی درسری جدیدخود، کمترراوی قصه‌های اقتباسی خواهدبودالبته باوجوداین تیم نویسنده این انیمیشن سعی داشته درنگارش ماجراهای پند پارسی،فرم پندگونه و حکایتی اثر را تا حدی حفظ کند و وفادارانه به آن، روایت‌کننده قصه‌های دیدنی و شنیدنی این مجموعه باشد.
 
ماجراهای «آقا معلم و بچه‌ها»
مجموعه جدید «آقا معلم و بچه‌ها» در ۲۶قسمت۱۲دقیقه‌ای برای مخاطبان کودک تهیه و تولید شده است. آقا معلم و بچه‌ها سعی دارد قصه‌ها و روایت‌های مشترکی که برای کودکان درطول زندگی رخ می‌دهد را به بهانه معرفی روستا برای کودکان بازگو کند و علاوه بر تعامل کودکان با یکدیگر به تعامل دانش‌آموزان با معلم نیز به‌عنوان یک الگوی قابل‌رجوع نگاهی داشته باشد. قهرمان داستان این انیمیشن، معلمی است که محل رجوع تمام مشکلات بچه‌ها و فصل‌الخطاب روایت‌هاست.
 
زندگی با «کوچولوهای کنجکاو»
مجموعه «کوچولوهای کنجکاو» از دیگر تولیدات مرکز پویانمایی صبا برای مخاطبان خردسال است که در۱۳قسمت ۸دقیقه‌ای تلاش دارد با نگاهی متفاوت به مسائل رایج، موثر و کاربردی در زندگی روزمره، مضامین مهمی راکه سبب برانگیختن حس کنجکاوی در خردسالان می‌شود برای این قشر الگوسازی کند.
 
«مهدکودک حیوانات» در حیاط 
«مهدکودک حیوانات» (فینگیلیا) که با هدف هویت‌بخشی و تقویت اعتماد به نفس در خردسالان به تولید رسیده‌، از دیگر برنامه‌های تولیدی مرکز پویانمایی صبا برای فصل تابستان است که درآن شخصیت‌های مهدکودک حیوانات ساده و در عین حال خلاقانه پردازش شده‌اند. مرکز پویانمایی صبا سری جدید این مجموعه رابارویکرد تقویت روحیه اعتمادبه‌نفس و آماده‌سازی صحیح کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، برای پخش در روزهای تابستان تولید کرده است.
 
بنای «قلعه ماهیان» در تلویزیون
یکی دیگرازمجموعه‎‌هایی که تابستان امسال روی آنتن می‌رود،«قلعه ماهیان» است.این مجموعه در۱۳قسمت ۱۶دقیقه‌ای برای مخاطبان کودک و نوجوان تهیه و تولید شده است.«قلعه ماهیان»درپی خبرآمدن دیوماهی به سمت قلعه آنها،راشگو نگهبان قلعه تصمیم می‌گیرد برای مقابله از ماهیان کمک بگیرد اما گربه‌ماهی بین آنها اختلاف می‌اندازد. پس تصمیم می‌گیرد با جمعی از ماهیان به کمک نقش کتبیه قدیمی قلعه به دنبال ماهی بزرگی به نام سیماهی بروند. آنها در بین راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. اما دیوماهی .... .

نظر شما