شناسهٔ خبر: 67539194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان کجا برگزار می‌شود؟

مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ به عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان در انتخابات پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان

طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی و ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب، و بعد از تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

ماده ۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در این زمینه مقرر می‌دارد: دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران ۴ سال است و این دوره از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌شود.

طبق ماده ۲ قانون فوق، اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب از سوی شورای نگهبان تهیه می‌شود و پس از امضای اعضای شورای نگهبان به مقام رهبری تقدیم می‌شود.

بر اساس ماده ۸۳ این قانون، وزیر کشور پس از وصول اعتبارنامه از شورای نگهبان، رئیس‌جمهور منتخب را به حضور رهبر یا شورای رهبری معرفی می‌کند.

محل برگزاری مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری

تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، همچون روسای جمهور پیشین ایران در حسینیه امام خمینی (ره) واقع در بیت رهبری برگزار می‌شود.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس احتمالا مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری در اوایل مردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما