شناسهٔ خبر: 67539158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

امید آنکه دستانش باکفایت باشد و در این سوگندش صادق

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، از چهاردهمین رئیس جمهور کشورمان که مردم او را برگزیده اند رونمایی خواهد شد و مسئولیت خطیر راهبری قوه مجریه در دستان او قرار خواهد گرفت؛ امید آنکه دستان او باکفایت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: یکی از مراحل قانونی برای رسمیت یافتن ریاست‌جمهوری، انجام مراسم تحلیف است.

در این مراسم، رئیس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، با حضور در مجلس شورای اسلامی و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان متن سوگند مندرج در اصل مذکور را قرائت می کند و پس از آن رسما، رئیس جمهور می‌شود.

شکل برگزاری و محتوای این سوگندنامه، گویای این حقیقت است که سوگند رئیس جمهور، سوگندی الزام‌آور و تعهد آفرین و تخطی از آن موجب عقوبت دنیوی و اخروی است.

در متن این سوگند یا قسم‌نامه، نکات متعددی شایسته توجه است؛ از مواردی مانند پاسداری از مذهب رسمی و گسترش عدالت که حالت کلی و بدون مناقشه هست میگذرم و به برخی از آنها که از نظر بنده خاص‌تر است اشاره می کنم.

*نخست، پاسداری از نظام جمهوری اسلامی:

رئیس جمهور سوگند می‌خورد که پاسدار " نظام جمهوری اسلامی" باشد و نظام مفهوم روشنی دارد؛ لذا همه کسانی که در این انتخابات شرکت می کنند به کسی رأی می‌دهند که چنین وظیفه ای برعهده دارد و رأی آنها نیز مستقیم و غیرمستقیم بمعنای رأی به نظام است.

بنابراین افراد و جریان هایی که احیانا به نامزدی رأی می ‌دهند که به گمان آنها می‌خواهد یا باید یا می‌تواند در جایگاه ریاست‌جمهوری علیه نظام جمهوری اسلامی، اقدام و عمل کند ناآگاهانه، خائنانه و یا منافقانه عمل می کنند و زهی خیال باطل!

*دوم، پاسداری از قانون اساسی:

نکته بسیار مهم دیگر در سوگند رئیس جمهور، پاسداری از قانون اساسی است.

قانون اساسی اصول متعدد و متنوعی دارد و بر ارکانی استوار است که این ارکان در اصل ۱۷۷ معروف به بازنگری، به صراحت ذکر شده است.

لذا رئیس جمهور نمی تواند از قانون اساسی تخطی و یا آنرا مطابق نظر خود تفسیر و تأویل کند.

*سوم، پرهیز از هر نوع خودکامگی:

کسانی که خود را در معرض این مسئولیت خطیر قرار می دهند وقتی مستظهر به رأی مردم می شوند اگر خودساخته، مسئولیت پذیر و قانون مدار نباشند؛ زمینه های طغیان و سرکشی در آنها بتدریج نمایان می شود و بخصوص با تحریک اطرافیان و شیطنت خناسان رشد و نمو می‌یابد که تجربه آن‌را در ادواری از ریاست‌جمهوری داشته ایم.

این سوگندنامه، چنین خطر و انحرافی را پیش‌بینی کرده و تلاش نموده از آن جلوگیری نماید.

این خودکامگی می‌تواند در تقابل با ارکان دیگر قانون اساسی، مردم، نظام یا قانون پنداری خود جلوه‌گر شود.

*چهارمین و آخرین نکته مورد نظر در این یادداشت، حراست از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است:

ممکن است این امر بدیهی به نظر آید که رئیس جمهور از استقلال کشور در ابعاد مختلف حراست بنماید اما گاهی ممکن است بزنگاه‌هایی پیش بیاید که او از این دستاورد مهم انقلاب اسلامی غفلت ورزد و تلاش لازم برای این حراست را انجام ندهد.

اینجاست که اهمیت هشدار رهبر حکیم انقلاب اسلامی در روز عید غدیر آشکار می گردد که فرمودند: 《 اینکه میگوییم بایستی چشممان به بیگانگان نباشد، به معنای قطع رابطه نیست، به معنای شجاعت ملّی است، به معنای استقلال ملّی است. شما اگر شجاعت ملّی داشته باشید، استقلال ملّی داشته باشید، ملّت ایران شخصیّت خود، توانایی خود، استقلال خود، قدرت پیشرفت خود را به دنیا نشان بدهد، احترامش در دنیا بسیار بیشتر و بالاتر خواهد شد.》

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، از چهاردهمین رئیس جمهور کشورمان که مردم او را برگزیده اند رونمایی خواهد شد و مسئولیت خطیر راهبری قوه مجریه در دستان او قرار خواهد گرفت؛ امید آنکه دستان او باکفایت باشد و در این سوگندش صادق.

نظر شما