شناسهٔ خبر: 67539128 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هفته‌ای پررنگ با سیمرغ‌های کوتاه؛

۵۰ فیلم‌ توقیفی کدام‌ها بودند؟

در هفته‌ای که گذشت، علیرغم هفته‌ پرشور انتخاباتی و دیدارهای نامزدها با هنرمندان، برنامه‌هایی چون هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران و اکران و نقد فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در ۳ شهر ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و همراهان‌شان و برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور، سبب شد تا همه ارکان جامعه و به ویژه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نیز تحت تأثیر قرار دهد. طی ۲ هفته گذشته (دور اول و دوم انتخابات) به دلیل تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، هفته‌های پرشور انتخاباتی را پشت سر گذاشتیم اما در کنار این شور، خللی در برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های سینمایی کشور پیش نیامد.

مهر نوشت؛ در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

مسائل معیشتی هنرمندان در دیدار با پزشکیان

انتخابات رئیس جمهوری ۱۴۰۳، روز گذشته ۱۵ تیر ماه در سراسر کشور برگزار شد. مسعود پزشکیان در هفته گذشته در جریان برنامه‌های انتخاباتی خود با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و گفت‌وگو داشت. در این جلسه، منوچهر شاهسواری، جهانگیر کوثری، ابوالحسن داوودی، علیرضا رضاداد، جمال ساداتیان، عبدالجبار کاکایی، غلامرضا موسوی، سعید سهیلی، محمدعلی جعفریه، فرهاد توحیدی، احسان عبدی‌پور، مجید جوزانی، محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم داروغه‌زاده، از جمله حاضران بودند.

پزشکیان در این نشست گفت: نگاه ما به هنر فرق می‌کند. شما هنرمندان در این ناهمگونی و واگرایی در جامعه باید کاری کنید که در کنار هم قرار بگیریم. من کشتی نجات نیستم و باید با هم کمک کنیم که کار را درست کنیم. من کارگزار آن اندیشه‌ای خواهم بود که پیش‌برنده فرهنگ و هنر اعتلای ایران عزیز باشد.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان و نماینده خانه سینما در حضور این نامزد انتخاباتی بیان کرد: بحث معیشتی هنرمندان و همچنین بحث ممیزی در دوره‌های گذشته مطرح شده بود اما الان شرایط فرق کرده است. قبلاً ریلی وجود داشت و هنرمندان با حاکمیت علیرغم ایرادها تعامل می‌کردند. الان نمی‌دانیم لوکوموتیو رها شده است و نقش مرجعیت هنرمندان از سال ۸۸ به بعد گرفته شد. نقش فرهنگی و هنری ما گرفته شد، قبلاً از خارج از کشور و بعدها فهمیدیم با همکارانی از داخل کشور مرجعیت هنرمندان گرفته شود. الان ورود دوستان امنیتی بسیار زیاد شده است. الان بحث هست و نیست فرهنگ و هنر مطرح است. آقای پزشکیان در برخی مقاطع به دلیل اینکه برخی دولتمردان با هنرمندان دوست بودند برخی زیرساخت‌ها طراحی نشده است. نظیر جایگاه‌های قانونی نهادهای صنفی.

احسان عبدی‌پور نیز گفت: واقعیت که فکر می‌کنم این است که این جلسه برای زمانی است که پزشکیان رئیس‌جمهور شده است. من در مرحله اول رأی ندادم و در مرحله دوم رأی سلبی به شما می‌دهم و امیدوارم روزی به شما ارادت پیدا کنم. باید برای مناظره به پزشکیان پیشنهاداتی ارائه دهیم تا بتواند در جذب ۶۰ درصدی که رأی ندادند موفق باشد.

ارائه بسته آثار تصویری برای ایجاد کنش در انتخابات ۱۵ تیر

در هفته گذشته، واحد اکران مردمی جشنواره عمار در پاسخ به احساس نیاز فعالان فرهنگی جهت ارائه پاسخ مستدل به سوالات مردم از مسائل مهم کشور و کمک به افزایش آگاهی جامعه در انتخابات پیش رو، اقدام به تهیه بسته‌ای از آثار منتخب مستند، فیلم کوتاه و فیلم سینمایی مرتبط کرده است. فعالان فرهنگی می‌توانند با دانلود این آثار از سایت اکران مردمی و نمایش آن در مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و تجمعات انتخاباتی در آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم نقش ایفا کنند.

خبرهایی از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر

در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی از پنجمین جشنواره فیلم کوثر مخابره شد. این جشنواره ۳۱ تیر ماه توسط «بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش» با همکاری شهرداری تهران، مؤسسه تصویر شهر، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان امور سینمایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار می‌شود. این جشنواره در چهار بخش رقابتی سینمای ایران شامل فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم)، مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ برگزار می‌شود.

در هفته گذشته، نخستین تیزر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر رونمایی شد. این تیزر را وحید گلستان کارگردان، پژوهشگر و مدیر فرهنگی ساخته است.

همچنین، اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه سینمای بین‌الملل پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، متشکل از غزاله سرلک مدیر فرهنگی و فعال سینمایی در بخش بین‌الملل، غلامرضا منتظمی رئیس مؤسسه افق نو، کارشناس ارشد رسانه و دیپلمات سابق ایران و جان جیمز یوبل فعال سیاسی ضد صهیونیستی و محقق و پژوهشگر آمریکایی، با حکم باصر باکیده دبیر جشنواره معرفی شدند.

فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در شهرهای ایران پر کشیدند

در روز اول هفته‌ای که گذشت، نشست نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» که شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» است، با هدف تمرکزگرایی از تهران و توجه به تمامی نقاط کشور، توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» و با همکاری انجمن سینمای جوانان در سینمای شهر سبز لاهیجان برگزار شد. نواب محمودی فیلمساز و رئیس انجمن سینمای جوانان دفتر لاهیجان به عنوان مجری و کارشناس این نشست نقد و بررسی حضور داشت. همچنین از عوامل فیلم‌ها نیز سعید نجاتی، محمد ثریا، محمد علیزاده فرد، آرمان فیاض، سیاوش چراغی‌پور، مجید پتکی، هاشم مرادی، رسول علیزاده، رامین پورعبدالله، حسن عسگری، فاطیما نوفلی، علی کشاورز، مهدیه غلامحسینی، مریم سادات فاضلی و مهتاب ابراهیمی در این نشست حضور داشتند. مرجان اشرفی‌زاده کارگردان سینما به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت و درباره فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» سخن گفت.

همچنین، در هفته گذشته مراسم اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» با حضور عوامل این فیلم‌ها در شهر آبادان و قم نیز برگزار شد.

سیاوش چراغی‌پور بازیگر فیلم کوتاه «ارفاق»، سعید نجاتی کارگردان قمی فیلم کوتاه «دآبر»، محمد علیزاده‌فرد کارگردان فیلم کوتاه «شریف»، محمد ثریا کارگردان و حسن عسگری بازیگر فیلم کوتاه «برنو» در مراسم اکران در قم حضور داشتند. همچنین سعید ایلانلو مدیر گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان قم از دیگر مهمانان این مراسم بودند. در ابتدا، مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» همراه تصاویر پشت صحنه آن‌ها به نمایش درآمد. سپس نشست نقد و بررسی آثار با اجرای سید حمیدرضا منتظری برگزار شد و فیلمسازان حاضر در نشست درباره آثار خود با مخاطبان گفت‌وگو کردند و پاسخگوی پرسش‌های آنها بودند.

۵۰ فیلم توقیفی کدام‌ها بودند؟

پس از آن‌که سه هفته پیش در برنامه سینمایی «هفت» در بخش بررسی کارنامه ۳ ساله سازمان سینمایی، روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم درباره نداشتن فیلم توقیف شده، واکنش‌هایی به همراه داشت، سهرابی ابتدای هفته گذشته سخن گشود و نام ۵۰ فیلم توقیفی دولت گذشته را ارائه کرد.

روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به شرایط سینما در آغاز دولت سیزدهم گفت: نه تنها در بخش اقتصاد و تعداد مخاطب سینما بلکه در خصوص نحوه حل و فصل مسائل مربوط به فیلم‌ها و سینماگران هم مسئولان سینمایی دولت سیزدهم با انبوهی از موانع و مشکلات مواجه بوده‌اند که لازم بود حتی از ظرفیت‌هایی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ذیربط جهت حل و فصل موضوعات استفاده کنند.

وی سپس به صورتی موردی، فیلم‌ها را نام برد و درباره آنها سخن گفت که فیلم‌هایی همچون «ملاقات خصوصی»، «قاتل و وحشی»، «مست عشق» و «آخرین تولد» دارای مشکل پیچیده‌تری بودند.

به گفته سهرابی، آثار زیادی دچار این مشکلات بوده‌اند و به لطف خدا و با درایت لازم موانع صدور پروانه نمایش و یا اکران آنها برطرف شد که از بین آنها می‌توان این ۵۵ فیلم را نام برد؛ «مصلحت»، «قاتل و وحشی»، «مجبوریم»، «روشن»، «تصور»، «سه کام حبس»، «آخرین تولد»، «گیجگاه»، «خط استوا»، «سینما شهر قصه»، «ستاره بازی»، «مست عشق»، «ورود و خروج ممنوع»، «زن مرد بچه»، «بی‌رویا»، «ابلق»، «نبودن»، «زد و بند»، «آزردگان»، «رگ‌های آبی»، «خانه شیشه‌ای»، «ستون ۱۴»، «شین»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «خط نجات»، «احمد به تنهایی»، «لیپار»، «پدر و دختر»، «آهنگ دونفره»، «سگ بند»، «ملخ»، «لابی»، «عروس خیابان فرشته»، «زنبور کارگر»، «عامه پسند»، «ناطور»، «سه جلد»، «یقه سفیدها»، «پدران»، «بانک زده‌ها»، «زنانی که با گرگ‌ها دویده اند»، «آه سرد»، «قهرمان من»، «لختگی»، «سم‌پاشی»، «نقره داغ»، «لاک پشت و حلزون»، «لاله»، «کبود»، «نبودنت»، «هاوایی»، «روز ششم»، «جوجه تیغی»، «لب خط»، «باد در کشتزارهای نیشکر»، «تا فردا»، «ریش قرمز» و غیره. البته این موارد غیر از حدود پانزده فیلم توقیفی ادوار مختلف است که نتیجه بی‌دقتی و بی‌تدبیری در صدور پروانه ساخت بوده که خواسته یا ناخواسته موجب گرفتاری و ضرر و زیان سرمایه‌گذاران و صاحبان فیلم‌ها شده است.

البته سهرابی در اظهاراتش نامی از برخی فیلم‌های توقیفی چند سال اخیر از جمله «شیشلیک»، «سینما متروپل»، «کاناپه»، «لباس شخصی» و … نبرده و توضیح نداد که تکلیف این آثار قرار است، چه شود.

هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران تمام شد

در میانه هفته‌ای که گذشت، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هفتمین جشن نوشتار سینمایی ایران پس از یک سال تأخیر در برگزاری، با حضور چهره‌های سینمایی همچون حسن فتحی، فرزاد موتمن، محمدمهدی عسگرپور، هوشنگ گلمکانی، حبیب اسماعیلی، شاهین شجری کهن، علی علایی، غلامرضا موسوی، محمد حمزه‌ای، اصغر نعیمی، حمیدرضا مدقق، عباس یاری و … در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم جایزه بخش ترجمه به امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا در عصر پسا سینما» منتشر شده در مجله دنیای تصویر، جایزه بخش گفت‌وگو به کسری ولایی و علی ملاصالحی برای گفت‌وگو با مرتضی فرشباف با عنوان «پاز نکن بی شرف» منتشر شده در مجله دنیای تصویر، جایزه بخش یادداشت به حمیدرضا مدقق برای یادداشت «طبقات مردانه و کنشگری پدرانه» منتشر شده در مجله فیلم امروز و جایزه بخش نقد به امیرحسین سیادت برای نقد فیلم «شطرنج باد» با عنوان «شاید شیطان» منتشر شده در سایت چهار اهدا شد.

میزبانی دوباره اصفهان / اعلام زمان دقیق جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، دومین نشست ستاد این رویداد نیز در هفته گذشته برگزار شد. دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دومین نشست ستاد برگزاری این جشنواره گفت که المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۲۴ شهریور و جشنواره فیلم کودک از ۱۴ مهر برگزار می‌شود.

مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این جشنواره گفت: با تفاهم میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، امسال نیز جشنواره در شهر اصفهان برگزار می‌شود و با برنامه‌ریزی جدید برای المپیاد فیلمسازی نوجوانان به فاصله ۲ هفته قبل از جشنواره، مقدمه افتتاحیه این جشنواره خواهد بود. امسال شرایطی فراهم شده تا نوجوانان فیلمساز برگزیده هفتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، در جشنواره حضور یابند و فیلم‌های ساخته شده توسط آنها امکان رقابت با سایر آثار را پیدا کنند.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان لزوم تقویت نقاط قوت و رفع نواقص دوره پیشین جشنواره را از سوی هر ۲ ستاد اجرایی تهران و اصفهان ضروری دانست و گفت: واقعیت این است با وجود همه گام‌های مثبت برای سینمای کودک و نوجوان در همه ادوار گذشته، این سینما به شدت نحیف و نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی برای حمایت است.

 

نظر شما