شناسهٔ خبر: 67539108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بهترین شهرهای زیست‌پذیر جهان معرفی شد

وین، کپنهاگ، زوریخ، ملبورن، کلگری، ژنو، سیدنی، ونکوور، اوزاکا و اوکلند، زیست‌پذیرترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، شاخص زیست‌پذیری جهانی EIU در طول سال گذشته شاهد افزایشی جزئی بوده و کاهش ثبات و کارآمدی زیرساخت‌ها در تعدادی از شهرهای دارای اقتصادهای پیشرفته با بهبود ساختاری در مراقبت‌های بهداشتی و آموزش در چندین شهر در بازارهای در حال توسعه جبران شده است.

این گزارش سالانه که هدف آن شناسایی و معرفی میزان راحتی یا زندگی در یک شهر است، ۱۷۳ شهر را در سطح جهان بر اساس ۳۰ شاخص سازماندهی‌شده در پنج دسته ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت مورد بررسی قرار می‌دهد.

وین برای سومین سال متوالی بهترین شهر جهان شد

طبق این شاخص وین، پایتخت اتریش، با کسب امتیازهای عالی در زمینه ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و زیرساخت‌ها، برای سومین سال متوالی زیست‌پذیرترین شهر جهان شد. امتیاز کلی وین در مقوله‌های فرهنگ و محیط زیست به دلیل کمبود رویدادهای ورزشی مهم کمی نسبت به گذشته افت داشت.

در این لیست کپنهاگ دانمارک در رتبه دوم و زوریخ‌سوئیس، در رتبه سوم قرار گرفتند. ملبورن استرالیا، کلگری کانادا، ژنو سوئیس، سیدنی استرالیا، ونکوور کانادا، اوزاکا ژاپن و اوکلند نیوزلند دیگر شهرهای فهرست زیست‌پذیرترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

علاوه بر این، اروپای غربی با کسب امتیاز کلی ۹۲ از ۱۰۰ و آمریکای شمالی با کسب میانگین ۹۰.۵ از ۱۰۰ رتبه‌های اول و دوم بهترین مناطق از نظر زیست‌پذیری در سطح جهان را به خود اختصاص دادند.

وین برای سومین سال متوالی بهترین شهر جهان شد

زیست‌پذیرترین شهرهای آسیا در ۲۰۲۴

امتیازات زیست‌پذیری شهرهای آسیایی در سطح جهان همچنان در حال رشد است و هنگ‌کنگ با رسیدن رتبه ۶۱ از ۱۰۰، بیشترین پیشرفت را در مطالعه سال جاری ثبت کرد و به جایگاه پنجاهم لیست رسید.

از ۵۸ شهر آسیایی در این شاخص، ۱۶ شهر به بالاترین سطح زیست‌پذیری (نمره بالای ۸۰) رسیدند، اما ۱۱ شهر آسیایی امتیازهای زیر ۶۰ دریافت کردند. ۱۰ شهر برتر زیست‌پذیرتر آسیا عبارتند از:

ملبورن استرالیا (۴)

سیدنی استرالیا (۷)

اوزاکای ژاپن و اوکلند نیوزلند (تساوی ۹)

آدلاید استرالیا (۱۱)

توکیوی ژاپن (۱۴)

پرث استرالیا (۱۵)

بریزبن استرالیا (۱۶)

ولینگتون نیوزلند (۲۰)

سنگاپور پایتخت سنگاپور (۲۶)

وین برای سومین سال متوالی بهترین شهر جهان شد

شهرهای جهان با کمترین زیست‌پذیری

فهرست شهرهای جهان با کمترین زیست‌پذیری تحت سلطه شهرهای جنوب صحرای آفریقا، مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. بر اساس این گزارش دمشق سوریه و طرابلس لیبی پس از ناآرامی‌های داخلی که اقتصاد آن‌ها را نابود کرد، به‌عنوان دو شهر اول لیست ظاهر شدند.

نظر شما