شناسهٔ خبر: 67539029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

باید سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب مورد اجماع ملی قرار گیرد

ریحانه خسروجردی

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: برای اینکه کشورها بتوانند ثبات و استقرار خودشان را به دنیا مخابره کنند، حرکت به سمت اجماع در داخل ضرورت مطلق است.

صاحب‌خبر -

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشارکت مطلوب مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، اظهار کرد: در سطح بین‌الملل یکی از مولفه‌های قدرت نظام جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور آرای بالا مردمی است. هرچه حضور مردم در صحنه انتخابات پررنگ‌تر و جدی‌تر باشد، ضمن حفظ آرامش و برقرار بودن انتخاب آزاد، می‌تواند در سطح جهان نشانه‌ای از قدرت، متانت، استقرار و ثبات کشور تلقی شود. 

وی با اشاره به اینکه برای قدرت گرفتن رئیس‌جمهور ‌علاوه بر آرای بالا مولفه‌های دیگری هم لازم‌اند، اضافه کرد: رئیس‌جمهور باید محیط بین‌الملل، سایر قدرت‌ها و رویه‌های گفت‌وگو را بشناسد و چشم‌انداز روشنی از آنچه می‌خواهد به دست آورد داشته باشد. علاوه بر این باید سیاست‌های رئیس‌جمهور آینده مورد اجماع ملی نیز قرار گیرد. اجماع در برخی موضوعات به راحتی حاصل نمی‌شود، اما خوشبختانه در موضوعات مربوط به امنیت و منافع ملی کشور از اجماع بالایی برخوردار هستیم و در این موضوع به طرح و برنامه‌ریزی دقیق نیازمندیم. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: به خاطر اینکه کشورها بتوانند ثبات و استقرار خودشان را به دنیا مخابره کنند، در بعد داخلی حرکت به سمت اجماع ضرورت مطلق است. الان یمن بیشتر از چند دهه است که اسیر تبعات نداشتن حکومت واحد شده، نیروهایی از این کشور تحت سیطره عربستان و امارات هستند و در بخش دیگری یک جمعیت واحدی دارند که جنبه ملی پیدا کرده‌ است. اگر به همین صورت پیش رود، به عنوان کشوری با قدرت‌های متعدد و متنوع شناخته می‌شود. علاوه بر یمن، سوریه بیشتر از ۲۰ سال است که از مشکلات داخلی رنج می‌برد؛ درصورتی‌که اگر بتواند امنیت داخلی را تحت کنترل خودش بگیرد، قدرت خارجی‌اش هم در سطح بین‌الملل افزایش می‌یابد. 

زنگنه با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خاص این کشورها برای دنیا و ضرورت وجود اتحاد برای حراست از امنیت ملی‌شان، عنوان کرد: هر دو کشور یمن و سوریه توانسته‌اند علی‌رغم اختلافات داخلی نوعی از یکپارچگی را به دنیا نشان دهند. یمن با همین وضعیتش در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارد. بخش عمده مسیرها در اختیار نیروهای یمنی است و جهان ناگزیر است با آن‌ها از در تعامل وارد شود و برای مشکلات و تنش در این منطقه راه‌حل پیدا کند. دولت سوریه هم تاکنون به‌رغم تمام مشکلات و چالش‌های داخلی و خارجی که با آن مواجه بوده، توانسته انسجام اداری و تشکیلات حاکمیتی را حفظ کند و این باید درس عبرتی برای کشورهای دیگر باشد. 

انتهای پیام

نظر شما