شناسهٔ خبر: 67538935 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

ارزش بورسی "ومهان" به ۳۶ صدم درصد رسید/سوددهی"ومهان" به فاصله یک روز پس از مجمع/ دست پر سهامداران "ومهان" از مجمع رفتند

مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان گفت: نماد معاملاتی شرکت در سال ۱۴۰۱ از فرابورس به بورس تهران منتقل شدیم. وقتی وارد بورس شدیم ۳ دهم درصد ارزش بورس تهران متعلق به مهرآیندگان بود امروز این میزان به ۳۶ صدم درصد رسیده یعنی رشد ۲۰ درصدی داشته است.  

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه گروه توسعه مالی مهر آیندگان منتهی به سال مالی ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ در روز جاری برگزار شد.

بر این اساس، محمدمهدی مومن زاده، مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان در این مجمع اظهار کرد: سال گذشته هم در سطح بین المللی و هم در سطح داخلی شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری نداشتیم. جنگ اوکراین و تنش غزه، سیستم انقباضی که بانک‌های مرکزی دنیا حاکم کردند و نیز قیمت پایین کامودیتی‌ها تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دنیا به طور خاص بر بازار سرمایه کشور ما گذاشت.

وی افزود: در این بین، داخل کشور سیاست‌های کنترل تورم و نقدینگی نیز سبب شد که ما فضای انقباضی داشته باشیم. افزایش نرخ بهره نیز کمک کرد که بازار سرمایه با مشکلات مواجه شود.

مومن زده بیان کرد: وقتی بازار سرمایه رشد می‌کند، یعنی سرمایه گذاری در کشور رشد می‌کند. سرمایه گذاری یعنی امکانات کشور برای خلق ارزش. اساسا سرمایه گذاری در کشور ما در چند سال  گذشته روند کاهشی داشته است. حتی سرمایه گذاری خارجی نیز در کشور صورت نگرفته است.  

مدیرعامل "ومهان" توضیح داد: نه تنها سرمایه گذاری در کشور صورت نگرفته بلکه تمایل به سرمایه گذاری نیز بین آحاد مردم مشاهده نمی‌شود. آخرین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که مردم حاضر به سرمایه گذاری در گزینه‌های دیگر هستند، اما حاضر به سرمایه گذاری در بورس نیستند. این موضوع مشارکت مردمی در اقتصاد و بازار سرمایه را با چالش مواجه می‌کند. در طول سال گذشته مردم صرفا به سمت خرید دارایی‌های امن مانند طلا رفتند. حتی حباب سکه با این گرایش مردم، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.  

وی افزود: موضوع دیگر که یکی از ریسک‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود، رمزارز‌ها هستند. معاملات مربوط به یک صرافی نشان می‌دهد که فقط دو کارگزاری عملکرد بهتری از این صرافی داشتند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا بازده دارایی‌های ریسک پذیر از دارایی‌های امن پایین‌تر باشد.  رشد سالانه بازار سرمایه ما رشد مطلوبی نبود. سال گذشته بازار سرمایه فقط  ۵ درصد بازدهی برای سهامداران را به ارمغان آورده است. یکی از مدرن‌ترین متغیر‌هایی که ما در بازار سهام داریم، ارزش روزانه معاملات است. هرچقدر این متغیر رو به بهبود برود، ما می‌توانیم بهبود پایدارتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. در کنار آن ارزش معاملات در بازار سرمایه نیز کاهش یافته است. همه این‌ها دست به دست هم داده تا سهامداران حقیقی مسیر خروج از بازار سرمایه را در پیش بگیرند.

مومن زاده در این باره ادامه داد: یکی از دلایل دیگر خروج سهامداران، عدم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و بازدهی صنایع است. نرخ ارز نیمایی و قیمت پایین کامودیتی‌ها در دنیا سبب شده صنایع بزرگ بازدهی‌های پایین تری را نسبت به صنایع کوچک داشته باشند. البته فکر می‌کنیم در سال پیش رو این اتفاق برعکس است. پیش بینی می‌کنیم که تغییری در ارز نیمایی و قیمت کامودیتی‌ها به وجود بیاید و بازار شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.  

وی توضیح داد: اگر نوسانات بازار در ۵ سال گذشته را ببینیم، مشاهده می‌کنیم که سال ۱۴۰۲ منفی‌ترین سال بازار بود. حتی نسبت ارزش بازار به شاخص بهای جهانی کالا‌ها نیز از روز‌های اوج بازار فاصله بیشتری گرفت.  شرایط اقتصاد کلانی نیز بسیار موثر است. ما اعتقاد داریم که آنچه در اقتصاد کلان رخ می‌دهد، متغیر‌های کلان اقتصادی و حتی سیاسی جهت بازار را تبیین می‌کند. ما همیشه در مهر آیندگان تلاش می‌کنیم که شرایط اقتصاد کلانی را بررسی کنیم.  

مدیرعامل "ومهان" گفت: موضوع دیگر رشد بازار بدهی است. در اینجا نیز ما شاهد تنگنای مالی هستیم. تنگنای مالی و عدم دسترسی مناسب به منابع مالی سبب شد که نرخ بازده اوراق تامین مالی بالا برود. افزایش این نرخ، ریسک بزرگ برای بازار سرمایه است. این نرخ اینقدر بالا رفته که بازده نرخ حقیقی اوراق مثبت شده است. ما حدس می‌زنیم، کاهش نرخ بازدهی ابزار درآمد ثابت به وجود بیاید. این نرخ هرچقدر کاهش یابد، به نفع بازار سرمایه است.  افزایش نرخ‌ها باعث شد که هزینه مالی بنگاه یک واحد افزایش یابد و ما در حاشیه سود کاهش داشته باشیم. در زمان‌هایی که نرخ بهره حقیقی به سمت صفر میل می‌کند، بازده بازار‌های دارایی نیز صفر می‌شود. یکی از سیگنال‌هایی که بررسی می‌کنیم و فکر می‌کنیم نرخ پایین می‌آید، عملیات بازار باز است.

مومن زاده خاطرنشان کرد: گرچه در سطح کلان، سرمایه گذاری اتفاق نیفتاده، اما سعی کردیم در سطح کل، سرمایه گذاری انجام دهیم.  میزان دارایی‌های گروه مالی توسعه مهر آیندگان رشد خوبی داشته و سودآوری نیز افزایش یافته است. ترکیب سودآوری به نحوی بوده که ۶۵ درصد سود حاصل از خرید و فروش سهام ثبت شد. همچنین در سال گذشته ۷ همت سود را محقق کردیم که اثر آن را در سود خالص و جریان گروهی نقدینگی شرکت خواهیم دید.  

وی عنوان کرد: "ومهان" در درآمد سود سهام جهش داشته است. ما ورود وجه نقد و شناسایی سود را از پایان سال به ابتدای سال آوردیم. همین امر موجب جهش درآمد سود سهام شده است. ما سعی کردیم از پورتفوی سنگ آهنی‌ها خارج و وارد پورتفوی نفتی و شیمیایی شویم.

مومن زاده همچنین بیان کرد: بازده قیمتی "ومهان" بازده مناسبی است. ما در یک شرکت سرمایه گذاری از ۹۵ درصد صندوق‌های سهامی وضعیت بهتری داشتیم. همان طور که می‌دانید صندوق‌ها بسیار چابک‌تر از شرکت‌ها می‌توانند مدیریت شوند و بازدهی کسب کنند، اما ما توانستیم از ۹۵ درصد صندوق‌های سهامی بازار، شرایط بهتری را ایجاد کنیم.  

مدیرعامل "ومهان" گفت: در گروه توسعه مالی مهر آیندگان هم بازده قیمتی و هم بازده قیمت و سود نقدی تفاوت چشمگیری با شاخص کل داشته است. نماد معاملاتی شرکت در سال ۱۴۰۱ از فرابورس به بورس تهران منتقل شدیم. وقتی وارد بورس شدیم ۳ دهم درصد ارزش بورس تهران متعلق به مهرآیندگان بود امروز این میزان به ۳۶ صدم درصد رسیده یعنی رشد ۲۰ درصدی داشته است.  

مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته یک سال ۹ همت و یک سال ۶ همت به ارزش بازار شرکت اضافه شده است. همچنین در دو سال گذشته ما توانستیم از بازده شاخص کل بیشتر شویم. یعنی سرمایه سهامداران ۲.۶ برابر شده است.  

وی خاطرنشان کرد: "ومهان" در هیچ روزی از بازار به صورت کامل منفی نبوده همچنین، هیچ روزی از بازار به صورت کامل صف فروش نبوده است.

مومن زاده با اشاره به زمان پرداخت سود "ومهان" گفت: برای سومین سال سود پرداختی به سهامداران یک روز پس از برگزاری مجمع به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

براساس این گزارش، در این مجمع: 

با موافقت سهامداران صورت مالی گروه توسعه مالی مهر آیندگان تصویب شد.  

روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت انتخاب شد.  

شرکت فریوران راهبرد به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت تعیین شد.

گفتنی است، در پایان مجمع ۶۷ تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد.

اشتراک گذاری :

نظر شما