شناسهٔ خبر: 67538283 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

چطور میگرن در بارداری را کنترل کنیم؟ - اکونیوز

اقتصاد ایران: اینکه چگونه بارداری ممکن است بر میگرن شما تأثیر بگذارد و چگونه آن را مدیریت خواهید کرد، یک سوال رایج برای زنانی است که میگرن دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از migrainetrust، اینکه چگونه بارداری ممکن است بر میگرن شما تأثیر بگذارد و چگونه آن را مدیریت خواهید کرد، یک سوال رایج برای زنانی است که میگرن دارند و در تلاش برای باردار شدن هستند یا باردار شده اند. مسائل کلیدی شامل این است که چه داروهایی برای استفاده بی خطر هستند و آیا حملات شما تغییر خواهد کرد؟

تغییرات هورمونی یک محرک رایج برای زنان مبتلا به میگرن است. در دوران بارداری، سطح استروژن به شدت افزایش می یابد، در حالی که سطح پروژسترون کاهش می یابد و در اواخر بارداری دوباره افزایش می یابد.

به طور کلی میگرن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بهبود می یابد؛ این بهبود ممکن است به دلیل افزایش سطح استروژن و افزایش سطح هورمون های طبیعی ضد درد (اندورفین) باشد.

این هورمون‌ها در دوران بارداری چندین برابر بیشتر هستند و اگرچه تسکین حملات میگرنی ممکن است در کل بارداری طول بکشد، اما پس از زایمان، سطح آن‌ها کاهش می‌یابد و به طور معمول باعث می شوند حملات میگرنی برگردند.

با این حال، همه افراد بهبودی در میگرن خود به خصوص در هفته های اولیه بارداری مشاهده نمی کنند. برای برخی از زنان، میگرن آنها تحت تاثیر قرار نمی گیرد. برخی از زنان در دوران بارداری تشدید میگرن را تجربه می کنند، اگرچه این امر نادر است.

در طول شیردهی، سطوح پایدار استروژن همچنان در برابر سردرد مجدد پس از بارداری محافظت می کند.

هر چقدر هم که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته باشید، می‌توانید به شناسایی هرگونه محرک حمله میگرنی مانند کمبود خواب، استرس، وعده‌های غذایی از دست رفته و کم‌آبی بدن بپردازید.

برنامه ریزی برای بارداری

اگر به طور منظم برای میگرن خود دارو مصرف می کنید و قصد بارداری دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد مدیریت میگرن خود قبل و در دوران بارداری، بعد از زایمان و در حین شیردهی کمک بگیرید.

میگرن بدون هاله در بارداری

مطالعات نشان می دهد که میگرن بدون اورا پس از سه ماه اول بارداری در حدود 7 زن از هر 10 زن بهبود می یابد. این احتمالاً به دلیل تأثیر سطوح پایدار استروژن است.

میگرن همراه با هاله در بارداری

اگر میگرن را با اورا تجربه می کنید، احتمال ادامه حملات در دوران بارداری بیشتر است. اگر برای اولین بار در دوران بارداری میگرن را تجربه کردید، احتمالا با اورا همراه است.

اگر فکر می کنید برای اولین بار در دوران بارداری دچار میگرن می شوید، مهم است که به پزشک عمومی مراجعه کنید تا در صورت لزوم علل سردرد شما بررسی و درمان شود.

مصرف دارو در دوران بارداری

در دوران بارداری و شیردهی ترجیح داده می شود تا حد امکان از مصرف دارو خودداری شود.

اگر از هر گونه درمان پیشگیرانه استفاده می کنید، باید در مورد قطع این درمان ها با پزشک خود صحبت کنید. با این حال، اگر حملات میگرنی رخ دهد و خطری برای شما و کودکتان ایجاد کند، پزشک ممکن است درمان‌های ایمن‌تری را پیشنهاد کند.

بیشتر شواهد برای ایمنی داروها در بارداری از تجربه جمع آوری شده است زیرا این داروها را نمی توان بر روی زنان باردار یا شیرده آزمایش کرد. این بدان معنی است که توصیه های مربوط به درمان های دارویی برای میگرن در بارداری معمولاً با احتیاط انجام می شود.

با این حال، سردرد ضعیف کنترل شده می تواند منجر به استرس، کم خوابی، افسردگی و مصرف ناکافی مواد مغذی شود که به نوبه خود می تواند اثرات مضری برای مادر و کودک داشته باشد.

بنابراین، اگر درمان‌های غیردارویی مؤثر نباشند، می‌توان با در نظر گرفتن تمام مزایا و خطرات احتمالی، با مشورت پزشک، یک گزینه درمانی انتخاب کرد. با مشورت پزشک طیف وسیعی از اطلاعات را در مورد داروهای مختلف و بارداری به دست می آورید.

درمان حمله حاد میگرن

اگر درمان دارویی ضروری است، بسته به سابقه پزشکی فردی و سایر شرایط ممکن است گزینه های درمانی انتخاب شود:

  • پاراستامول: در دوران بارداری و شیردهی بی خطر در نظر گرفته می شود که باید به شکل محلول در اولین علائم حمله مصرف شود.
  • ایبوپروفن: ممکن است در سه ماهه اول و دوم در نظر گرفته شود اما در سه ماهه سوم به دلیل افزایش خطر عوارض اجتناب شود. اگر پس از سه ماهه دوم از NSAID ها استفاده شده باشد، ممکن است نیاز باشد به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
  • تریپتان 2،3: سوماتریپتان ارجح در بارداری و شیردهی است زیرا تجربه بیشتری از استفاده از آن وجود دارد. چند دفتر ثبت بارداری بزرگ که بیش از 3000 حاملگی را پوشش می‌دهند، استفاده از تریپتان‌های دیگر (از جمله ریزاتریپتان، زولمی‌تریپتان و التریپتان) را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و هیچ نقص مادرزادی عمده‌ای پیدا نکرده‌اند. با این حال، ممکن است به مشاوره متخصص نیاز باشد، به خصوص اگر مشکلات پزشکی دیگری وجود داشته باشد.

احتمالاً بهتر است از دومپریدون و متوکلوپرامید در سه ماه اول اجتناب شود، اما این انتخابی است که باید با پزشک خود مشورت کنید.کلینیک های سردرد ممکن است یک بلوک عصب پس سری بزرگتر ارائه دهند، که تزریق کوچکی از یک بی حس کننده موضعی و استروئید است که در پشت سر، زیر پوست به عضله اطراف عصب بزرگی که در اختلالات سردرد درگیر است، تزریق می شود. این یک روش سریع است که می تواند برای هفته ها یا ماه ها علائم شما را تسکین دهد و در بارداری بی خطر است.


درمان پیشگیرانه

توصیه می شود که شما با یک متخصص مشورت کنید تا ایمن ترین درمان را برای شما در نظر بگیرد. دوزهای پایین پروپرانولول و آمی تریپتیلین به طور ایمن برای برخی افراد استفاده شده است، اما همه این دوزها به صورت فردی تصمیم گیری می شوند و خطرات عدم درمان را ارزیابی می کنند.

در صورت وجود، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تک پالس (دستگاه sTMS) در دوران بارداری و شیردهی (برای درمان حاد و پیشگیرانه) ایمن در نظر گرفته می شود.

سه ماه اول بارداری

در طول سه ماه اول علائم بارداری می تواند میگرن شما را بدتر کند. تهوع صبحگاهی می تواند به این معنی باشد که شما تمایل به خوردن و نوشیدن کمتر دارید که می تواند باعث کاهش قند خون و کم آبی بدن شود. اگر مراقب نباشید این وضعیت می تواند میگرن شما را بدتر کند. برای جلوگیری از این امر باید سعی کنید وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید و آب بنوشید.

بعد از تولد

برای برخی از زنان، میگرن با بازگشت قاعدگی عود می کند. برخی از مادران در عرض چند روز پس از زایمان متوجه حمله بد میگرن خود می شوند که ممکن است به دلیل کاهش ناگهانی سطح استروژن پس از زایمان باشد. خستگی، کم آبی، خواب نامنظم و قند خون پایین پس از زایمان ممکن است نقش داشته باشد.

شیردهی

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، بهتر است تا حد امکان از مصرف دارو خودداری کنید، زیرا نوزاد هر آنچه را که از طریق شیر مصرف می کنید، مصرف می کند. بهتر است در صورت امکان از مصرف داروها خودداری کنید.

اگر درمان‌های غیردارویی مؤثر نباشند، می‌توان با در نظر گرفتن تمام مزایا و خطرات احتمالی، با مشورت پزشک، یک گزینه درمانی انتخاب کنید.

اینها می توانند مسکن های ساده ای برای زمانی که دچار حمله میگرنی شده اید مانند ایبوپروفن و پاراستامول باشند که می توانند به طور معمول در دوران شیردهی مصرف شوند، اگرچه آسپرین باید به عنوان مسکن خودداری شود.

مصرف سوماتریپتان در شیردهی بی خطر تلقی می شود زیرا مقادیر بسیار کمی از دارو در شیر مادر مشاهده می شود. شواهد کمتری در مورد سایر تریپتان‌ها جمع‌آوری شده است و بنابراین بهتر است شیر مادر در صورت شیردهی 24 ساعت پس از استفاده از این تریپتان‌ها به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی دور ریخته شود.

اگر به درمان های پیشگیرانه برای میگرن خود نیاز دارید یا از آنها استفاده می کرده اید، باید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر در دوران شیردهی نیاز به مصرف آسپرین یا سایر داروهای غیر توصیه شده مانند داروی ضد بیماری متوکلوپرامید دارید، بهتر است تا 24 ساعت پس از آخرین دوز از شیردهی خودداری کنید. در حالت ایده آل، مقداری شیر دوشیده را برای چنین مواقعی در فریزر نگه دارید.

در غیر این صورت، باید شیر خشک بدهید. اگرچه ممکن است برای انجام این کار احساس ناخوشایندی داشته باشید، بهتر است شیر را در زمان های معمول شیردهی بدوشید، اما باید این شیر دور ریخته شود که می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند زیرا سینه ها با شیر پر می شوند و به جلوگیری از کاهش تولید شیر کمک می کند.

طب مکمل و جایگزین

درمان‌های غیردارویی مطمئناً می‌توانند مفید باشند و ماساژ، طب سوزنی، آرام‌سازی و بیوفیدبک توسط برخی مفید بوده است. برخی از زنان نیز دریافتند که استفاده از گرما یا سرما برای سر می تواند مفید باشد.

همچنین بسیاری از زنان در دوران بارداری ترجیح می دهند از داروهای مکمل و جایگزین مانند هومیوپاتی و داروهای گیاهی به جای داروهای سنتی استفاده کنند، زیرا آنها را خفیف تر می دانند.

با این حال، برخی از درمان‌های مکمل می‌توانند تأثیر ناخواسته‌ای بر بارداری شما داشته باشند، درست مانند داروهای معمولی. به عنوان مثال، برخی از زنان ماساژ رایحه درمانی را بسیار مفید می دانند و ممکن است ندانند که برخی از روغن های ضروری (به عنوان مثال رزماری) باید اجتناب شود.

درمان رفلکسولوژی همیشه در دوران بارداری توصیه نمی شود و تمام داروهای مکمل باید تحت نظارت یک پزشک متخصص مصرف شوند. در دوران بارداری نباید از تب بر استفاده شود.

بهترین توصیه این است که تا آنجایی که ممکن است کمترین دارو و در صورت نیاز با کمترین دوز مؤثر مصرف کنید. استفاده از هر دارو یا داروی گیاهی برای درمان میگرن در دوران بارداری و در حین شیردهی، تعادلی بین خطر و فواید است که با توصیه پزشکی انجام می شود.

هر دارویی که مصرف می کنید باید در یادداشت های بارداری خود ثبت کنید.

تا آنجا که می توانید، برای تعادل در فعالیت ها تلاش کنید و استراحت کافی داشته باشید تا در صورت امکان از حملات میگرن جلوگیری کنید.

نظر شما