شناسهٔ خبر: 67538046 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‎وگو با ایسنا مطرح شد؛

نگهداری از حیوانات وحشی در منزل از عوامل نابودی محیط زیست است

زهراالسادات موسوی

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت با تاکید بر این که نگهداری، خرید و فروش، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی در منزل یک اقدام و نیاز غیرقانونی است، از مردم خواست هر گونه مواردی به ادارات حفاظت محیط‌ زیست گزارش کنند.

صاحب‌خبر -

«مهدی زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به دسته بندی حیوانات به دو بخش «وحشی» و «اهلی»، گفت: کلیه گونه‌های جانوری وحشی موجود در طبیعت، چه گونه بومی و چه غیربومی، در رسته‌ حیوانات وحشی قرار دارند و مطابق قوانین مربوطه، نگهداری، تکثیر و پرورش و خرید و فروش آنها نیازمند مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

این فعال محیط زیست در استان یزد گفت: سنجاب ایرانی، میمون رزوس، انواع طوطی‌سانان و پرندگان زینتی، انواع شاهین، انواع بی‌مهرگان، انواع خزندگان مانند لاک پشت‌های بومی و غیربومی، انواع مارها، ایگواناها جزو بیشترین گونه‌های وحشی هستند که به صورت غیرقانونی خرید و فروش و نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ سنجاب ایرانی، اظهار کرد: نگهداری سنجاب ایرانی در منزل باعث کاهش جمعیت این گونه و در وسعت گسترده‌تر حتی منجر به نابودی جنگل‌های زاگرسی در کشورمان خواهد شد.

زارع خورمیزی اظهار کرد: نگهداری غیرقانونی گونه‌های دیگر نیز در جمعیت آن‌ها به شدت تاثیرگذار و باعث نابودی و انقراض آنها خواهد شد.

وی افزود: البته گونه‌هایی همچون همستر طلایی، همستر روبروفسکی، مرغ و خروس، مرغ شاخ‌دار، بلدرچین ژاپنی، سگ و گربه اهلی، خوکچه هندی، چین چیلا، فنچ بنگال، کبوتر، اردک مسکویی، بوقلمون، قناری، فنچ گورخری، کاکاتیل یا عروس هلندی از جمله گونه‌های اهلی محسوب می‌شوند که نگهداری آنها در منزل بلامانع است.

رییس حفاظت محیط‌زیست شهرستان تفت در پایان نیز از مردم خواست به منظور حفظ گونه‌ها و حیات وحش کشورمان هر گونه خرید و فروش حیوانات وحشی را در بازار یا فضای مجازی به محیط‌زیست گزارش کنند.

انتهای پیام

نظر شما