شناسهٔ خبر: 67537867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پولیتیکو: اروپا به سوی آینده هسته‌ای بدون آمریکا پیش می‌رود

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو با اشاره به تردید کشورهای اروپایی در مورد تداوم حفاظت هسته ای آمریکا از قاره اروپا نوشت: محاسبات هسته ای در اروپا پس از جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه، آمریکا بیش از ۷۰ سال است که با چتر هسته ای خود، از اروپا محافظت کرده است. اما به نظر می رسد این قاره با ادامه دولت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و افزایش احتمالات درر مورد پیروزی دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان، بی سر و صدا به سوی آینده هسته ای متفاوت پیش می رود.

در میان سران کشورهای اروپایی حمایت هسته ای مداوم ایالات متحده از این قاره در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

در بخشی از این تحلیل با اشاره به تغییر محاسبات هسته‌ای در اروپا به دلیل دو تحول، یکی خارج از ناتو و دیگری داخلی، ادعا شده است: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، رئیس‌جمهوری روسیه بارها درگیر فعالیت‌های هسته‌ای برای رسیدن به اهداف خود شد. در ماه‌های اخیر، او همکاری‌های نظامی زیادی شامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، با بلاروس انجام داده و این موضوع نگرانی در اروپا، به‌ویژه در کشورهای همسایه اوکراین یا روسیه را افزایش داده است.

پولیتیکو با اشاره به تغییر رویکرد ترامپ نسبت به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دور نخست ریاست جمهوری و تهدیدات روز افزون وی در مورد کاهش حمایت‌های نظامی و اقتصادی از اعضای این ائتلاف نوشت: پس از انتخاب احتمالی مجدد ترامپ در ماه نوامبر (آبان ماه)، مقامات اروپایی با اکراه - و بی سر و صدا -درباره معماری امنیتی جدیدی که از جمله برای بازدارندگی هسته ای چندان وابسته به ایالات متحده نباشد، تلاش می کنند.

نظر شما