شناسهٔ خبر: 67537463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در میراث جهانی پاسارگاد اجرا می‌شود

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: ۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد اجرا و آرامگاه کوروش در چهار فاز اجرایی در سال ۱۴۰۳ مرمت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ثابت اقلیدی شنبه همزمان با ۲۰ ساله شدن ثبت جهانی میراث تاریخی پاسارگاد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، یکی از این طرح‌های بزرگ و مهم مرمت آرامگاه کوروش است که در قالب چهار فاز طراحی و تعیین‌شده و هم‌اکنون فاز نخست آن آغاز شده و این مرحله، اوایل پاییز به پایان می‌رسد.

وی افزود: مرمت بلوک‌های سنگی پله‌ها و دیواره بیرونی اتاقک آرامگاه ازجمله اقدامات مرمتی است که در این بنا انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: محوطه‌سازی ، ساماندهی و باز چینی بلوک‌های سنگی حیاط مرکزی کاروانسرای مظفری، ساماندهی و استحکام‌بخشی و مرمت صفه برج سنگی همچنین استحکام‌بخشی و حفاظت جداره آب‌نماهای باغ شاهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در محوطه میراث جهانی از پروژه‌های مهمی است که در این محوطه جهانی انجام خواهد شد.

۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در میراث جهانی پاسارگاد اجرا می‌شود

وی گفت: طی یک سال اخیر اقدامات مؤثر و مناسبی در حوزه‌های مرمت، حفاظت و ساماندهی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در این محوطه جهانی انجام‌شده است.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: از این شمار می‌توان به اقداماتی چون بهسازی پلکان دسترسی به استحکامات دفاعی تل تخت، ساخت سایه‌بان و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، تهیه گزارش و ساماندهی آثار فرهنگی مکشوفه باستانی در این مجموعه جهانی، پایش عرصه و جرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، تعیین مسیر و نظارت بر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های فارس و اصفهان اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود: افتتاح فاز اول پروژه زیرساخت گردشگری محوطه میراث جهانی پاسارگاد، ساماندهی فضای سبز ورودی مجموعه، پاک‌سازی محوطه از علف‌های هرز، ساماندهی خروجی اضطراری و نورپردازی و روشنایی محور ورودی مجموعه، ساماندهی، حفاظت و مرمت برج سنگی و بازنگری عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد و حفاظت و مرمت نقشه‌های کالک موزه پاسارگاد بخش از اقداماتی یک سال اخیر در این محوطه جهانی است.

مجموعه تاریخی پاسارگاد فارس شهریورماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۹در فهرست آثار ملی جای گرفت و در سال ۱۳۸۳ در اجلاس بیست و هشتم ژوئن ۲۰۰۳ به ثبت جهانی رسید.

مجموعه پاسارگاد از چندین آثار و بنا تشکیل‌شده که به‌صورت تک بنا در قسمت مرکزی دشت پاسارگاد ساخته شده و شامل کاخ‌های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل تخت، آب نماهای باغ شاهی، پل، کوشک ها، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و آرامگاه کوروش است.

نظر شما