شناسهٔ خبر: 67536660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی اعلام شد

بیرجند - ایرنا - رئیس ستاد انتخابات استان خراسان‌ جنوبی با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این استان گفت: میزان مشارکت مردم استان در دور دوم انتخابات ۷۰.۰۸ درصد ثبت شد که نسبت به مرحله اول بیش از ۶ درصد افزایش دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز شنبه در نشست خبری در محل ستاد انتخابات استان افزود: مجموع برگه‌های رای ماخوذه شمارش شده (صحیح و باطله) در ۷۷۲ شعبه رای استان ۴۲۷ هزار و ۷۸۰ رای است.

وی گفت: براساس شمارش آرای ماخوذه مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در استان خراسان جنوبی به ترتیب سعید جلیلی ۲۸۴ هزار و ۲۶۲ رای و مسعود پزشکیان ۱۳۶ هزار و ۷۳۸ رای کسب کردند.

براساس اعلام نتایج رسمی مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه هشتم تیر با حضور چهار نامزد برگزار شد، در خراسان جنوبی سعید جلیلی ۲۲۵ هزار و ۸۲۵ رای و مسعود پزشکیان ۱۰۲ هزار و ۳۵۴ رای را به خود اختصاص دادند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان، ۶۱۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بوده‌اند و خراسان جنوبی در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکت ۷۰.۰۸ درصدی را ثبت کرد.

وی همچنین گفت: بر خود لازم می‌دانم از مردم مومن، بصیر، آگاه، ولایی و انقلابی استان که بار دیگر پیوند مستحکم خود را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های انقلاب نشان دادند قدردانی کنم.

طالبی اظهار کرد: از حضور مسئولانه مسئولان ستادهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری که با رعایت اخلاق و قانون زمینه ساز ایجاد رقابت سالم و پرشور شدند، سپاسگزارم.

وی افزود: همچنین مراتب امتنان و قدردانی خود را از زحمات خالصانه و شبانه روزی تمامی دست اندرکاران انتخابات اعم از اعضای ستاد انتخابات، ستاد امنیت انتخابات استان، هیات‌های اجرایی، نظارت و بازرسی، عوامل اجرایی، ناظران شعب اخذ رای و حافظان نظم و امنیت، اصحاب رسانه و حمایت‌های استاندار که زمینه ساز برگزاری انتخابات سالم در فضایی امن و توام با شور و نشاط و رقابتی سازنده بین نامزدها شدند، اعلام می‌کنیم.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رییس جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد در سراسر کشور برگزار شد اما هیچ یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که همزمان با سراسر کشور در ۷۷۲ شعبه شهری و روستایی استان خراسان جنوبی برگزار شد، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف با هم رقابت کردند و با توجه به اینکه هیچ کدام نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند، انتخابات با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که حائز بیشترین آرا شدند، به دور دوم رفت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه پانزدهم تیر ماه برگزار شد و از مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳، سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ کسب کردند و «مسعود پزشکیان» با کسب اکثریت آرا، رئیس‌ جمهور منتخب مردم شد.

استان خراسان جنوبی در مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با ۶۴.۱۵ درصد مشارکت در بین استان‌های کشور رتبه نخست را کسب کرد و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (۱۴۰۰) نیز اول شد.

نظر شما