شناسهٔ خبر: 67536436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به دلیل کارشکنی صهیونیست‌ها

انگلیس پروژه برج‌ها در جنوب لبنان را به حالت تعلیق درآورده است

زینب غلامی

در حاشیه تلاش‌های غرب برای ایجاد تمهیدات امنیتی در منطقه جنوب لبنان در صورت توقف جنگ، مقامات رژیم صهیونیستی مجموعه خواسته‌هایی را به طرف‌های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی ارائه کردند که بر لزوم پاکسازی منطقه جنوب رود لیتانی از حضور نظامی مقاومت لبنان تأکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی ایده‌های زیادی را درباره خلع سلاح و نیروها مطرح کرده است اما خواهان چارچوب جدیدی برای تمهیدات امنیتی است که خواسته این رژیم را درباره رویای از بین بردن قدرت حزب‌الله برای تهدید امنیت اسرائیل برآورده کند. از نظر اشغالگران، این شرط الزامی برای قانع کردن ده‌ها هزار شهرک نشین برای بازگشت به منازلشان در شمال اراضی اشغالی است.

طبق گزارش «الاخبار»، از جمله این طرح‌ها این است که رژیم صهیونیستی به طرف انگلیسی تأکید کرد که پروژه روزهای نخست جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ را مجددا مطرح کند که درباره تحمیل اقداماتی در طول مرزهای لبنان با فلسطین و سوریه و اقداماتی در دریا و فرودگاه است.

«دیوید کامران» وزیر خارجه مستعفی انگلیس ابتدا این طرح‌ را مطرح کرد و بعد از آن یک تیم انگلیسی شامل نمایندگان ارتش و سازمان اطلاعات این کشور جزئیات این مسأله را با ارتش لبنان و سازمان اطلاعات بررسی کردند.

مهمترین مسأله‌ای که مطرح شد درخواست دولت انگلیس برای ایجاد یک وضعیت جدید میدانی و ارائه حمایت میدانی مستقیم بود تا ارتش لبنان مقرها و مراکز حمایتی را برای تقویت ده‌ها پایگاه در مقابل مرزها ایجاد کند به این شرط که این پایگاه‌ها را جابجا نکند. این پایگاه‌ها در حال حاضر حداقل یک تا ۲ کیلومتر از مرزها فاصله دارند و در نقاط مرزی مجاور نیستند. یعنی مثل تعداد زیادی از پایگاه‌های ارتش رژیم اشغالگر نیستند که سه الی پنج متر بیشتر با خط آبی فاصله ندارند.

انگلیسی‌ها اعلام کردند که بودجه زیادی را برای حمایت از این پایگاه‌ها اختصاص داده‌اند تا سامانه کنترل امنیتی در داخل آن به شکل دوربین‌های پیشرفته‌تر از دوربین‌های کنونی در برج‌های مستقر در طول مرزها با سوریه ایجاد شود.

در حاشیه مذاکرات اعلام نشده بین فرماندهی ارتش لبنان و طرف‌های رسمی و سیاسی درباره پیشنهاد انگلیس، «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان اعلام کرد این پیشنهاد برای ارتش مهم است و فرصتی را برای دستیابی به حمایت لجستیکی و مادی و فنی فراهم می‌کند که از نظر نظامی و امنیتی برای ارتش مفید است.

عون درباره چگونگی فعالیت دوربین‌های نظارتی گفت این دوربین‌ها به حمایت از لبنان اختصاص دارند یعنی مرزها با فلسطین و عمق فلسطین اشغالی را زیر نظر دارند و به سمت شمال خط آبی هدایت نمی‌شوند.

درباره این نکته توافق شد که فرمانده ارتش لبنان طرف انگلیسی را در جریان دیدگاه ارتش در خصوص نقش این دستگاه‌ها بگذارد. انگلیسی‌ها ناامیدی خودشان را از این مسأله اعلام و صراحتا به ارتش لبنان گفتند: ما این برج‌ها را به خاطر برآوردن خواسته‌های امنیتی اسرائیل می‌خواهیم. ارتش اسرائیل قبول نمی‌کند که این دوربین‌ها مناطق آن را تحت نظر بگیرند بلکه اسرائیل می‌خواهد این دوربین‌ها به کنترل هرگونه تحرکی در جنوب لبنان اختصاص داشته باشند و این شرط اصلی اسرائیل برای قبول آتش‌بس با لبنان است. مشاوران انگلیسی و آمریکایی با ارتش لبنان برای اداره برج‌های مرزی همکاری می‌کنند.

عون به طرف انگلیسی اعلام کرد این درخواست اقدام سیاسی بسیار دقیقی است و تصمیم درباره این مسأله بر عهده مسؤولان سیاسی است و طرف انگلیسی یا باید مستقیما نظر مقامات سیاسی کنونی(دولت) را جویا شود یا اینکه منتظر انتخابات ریاست جمهوری و بررسی این مسأله با رئیس جمهور جدید بماند.

انگلیسی‌ها جواب ارتش لبنان را به طرف صهیونیستی ابلاغ کردند. پاسخ تل‌آویو نیز این بود که هرگونه اقدامی را برای کنترل تحرکات خود رد می‌کند و اتخاذ اقداماتی برای حمایت از امنیتش از جمله ادامه پروازهای نیروی هوایی یا پهپادها برای کنترل تحرکات حزب الله در جنوب را متوقف نخواهد کرد.

انگلیس نیز به ارتش لبنان اعلام کرد طرحش را برای تقویت پایگاه‌های مرزی ارتش لبنان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

در این راستا آمریکایی‌ها همراه با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نیز به دنبال حضور نظامی در راستای نیروهای حافظ صلح بین‌المللی برای تقویت نقش این نیروها در مرحله آتی هستند و به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی درباره این مسأله واقع‌بین‌تر است چرا که می‌داند توازن قدرت نمی‌تواند حزب‌الله لبنان را به دادن امتیازهایی در این حجم وادار کند. برای همین آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند برنامه‌ای را بررسی کنند که مورد قبول طرف لبنانی باشد و طرف اسرائیلی نیز آن را درک کند اما عامل اضافی در طرح‌های آمریکا صحبت مجدد درباره پیشنهادات مالی و حمایت اقتصادی است به این امید که این مسأله منجر به کاهش شدت مواضع هم‌پیمانان حزب‌الله در دولت لبنان شود.

انتهای پیام

نظر شما