شناسهٔ خبر: 67536044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در گفت و گو با تابناک مطرح شد؛

تحلیل یک جامعه شناس از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری/ هشدار مهم آزاد ارمکی به پزشکیان

یک جامعه شناس نتیجه و میزان مشارکت در انتخابات را حاصل ایجاد دوگانه «پزشکیان و جلیلی» می‌داند و معتقد است اگر محمد باقر قالیباف به جای سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کرد؛ این دوگانه شکل نمی‌گرفت.

صاحب‌خبر -

تابناک- با اعلام پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا (۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای)، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

.
میزان مشارکت نیز در این دوره در حالی به ۴۹.۸ درصد رسید که در دور اول این انتخابات ۴۰ درصد مشارکت کرده بودند.

.

تقی آزادارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت و گو باتابناک نتیجه و میزان مشارکت در این انتخابات را حاصل ایجاد دوگانه «پزشکیان و جلیلی» می‌داند و معتقد است اگر محمد باقر قالیباف به جای سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کرد؛ این دوگانه شکل نمی‌گرفت.

.

ارمکی همچنین می‌افزاید: مسعود پزشکیان انتخاب اول اصلاح طلبان نبود و آن‌ها به دنبال کاندیدای خاص بودند.

او ادامه می‌دهد: شاید در مورد میزان آرا پزشکیان محاسبه درستی انجام نشده بود و او را اصولگرایی می‌دانستند که شعار‌های اصلاح طلبی سر می‌دهد.

این جامعه شناس تحلیل می‌کند که اگر انتخابات بدون حضور پزشکیان برگزار می‌شد شاید مشارکت از حدود ۵۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

.

این استاد دانشگاه تهران جامعه ایران را فقیرتر، گرفتارتر و پرمسئله‌تر از دوره‌های قبل می‌داند و اضافه می‌کند: نکته مهم در این انتخابات این است که ۵۰ درصد در انتخابات شرکت نکردند و بخشی از اقشار مهم جامعه در مورد حمایت از نامزدها، سکوت کردند.


ارمکی عنوان می‌کند: این افراد تاثیرگذار جامعه که در این انتخابات سکوت کردند شاید در آینده به سرمایه‌ای برای مسعود پزشکیان تبدیل شوند و شاید هم سکوت خود را در نقد او بشکنند.

.

او می‌افزاید: جامعه هنوز واکنش منفی و یا مثبتی به انتخابات نشان نداده است و باید چندماه منتظر بود و بعد روند جامعه را قضاوت کرد.

ارمکی معتقد است که مسئله امروز جامعه بحث‌های حاشیه‌ای نیست و بحث فروپاشی اجتماعی است و همه باید کمک کنند تا ایران از این بحران تاریخی عبور کند.

این جامعه شناس با اشاره به برخی ازاظهارنظر‌ها پیرامون احتمال افزایش قیمت بنزین، هشدار می‌دهد که جامعه ایران ظرفیت افزایش حتی ده درصدی قیمت بنزین را ندارد و در صورت اتخاذ این تصمیم جامعه آتش خواهد گرفت.

او معتقد است که جامعه استفاده از بنزین را با توجه به منابع گسترده خدادادی حق تاریخی خود می‌داند.

ارمکی به رئیس جمهور منتخب توصیه کرد که اصلا وارد این حیطه نشود چراکه در صورت تغییر قیمت بنزین ممکن است کل ماجرا از دست برود و نظام مجبور شود واکنشی به مراتب تندتر از سال ۹۸ نشان دهد.

او در واکنش به برخی که می‌گویند گرانی بنزین برای مردم عادی می‌شود، نیز خطاب به پزشکیان می‌گوید: افرادی که این موضوع را اعلام می‌کنند به دنبال خیانت به رئیس جمهور هستند و گرانی بنزین این بار برای مردم عادی نخواهد شد.

.

نظر شما