شناسهٔ خبر: 67535987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آیا باید منتظر همه گیری تب دنگی باشیم؟

صاحب‌خبر -

با شناسایی موارد ابتلا به تب دنگی در ایران، احتمال بروز همه گیری تب دنگی و ترس تکرار کرونا باعث استرس در بین عموم مردم شده است.

پیش از این و در بخش پزشکی و سلامت گجت نیوز، از رسیدن تب دنگی به ایران و شناسایی موارد ابتلا به آن در مناطق گوناگون نوشته بودیم. حالا و با توجه به روند صعودی رشد این بیماری در ایران، احتمال بروز همه گیری تب دنگی مطرح شده است.

احتمال بروز همه گیری تب دنگی در کشور چقدر جدی است؟

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در اشاره به احتمال بروز همه گیری تب دنگی گفت، در حال حاضر نگرانی اصلی مربوط به بازه زمانی شهریور و مهر است که با کاهش دمای هوا، پشه آئدس به سادگی در طول روز فعالیت می‌کند.

به گفته آقای عرشی، شعاع حرکتی پشه آئدس در حدود 500 متر است و در نتیجه امکان پرواز از استانی به استان دیگر را ندارد ولی احتمال انتقال این پشه و یا تخمک‌های آن با مواردی چون تایرهای کهنه خودرو وجود دارد.

پشه آئدس پشه آئدس

تب دنگی یک بیماری ویروسی با علائمی مانند تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی شبیه به سرخک، درد ماهیچه‌ها و مفاصل است که هر فرد می‌تواند تا چهار بار به آن مبتلا شود.

این بیماری در مجموع حالتی شبیه به یک آنفولانزای حاد ایجاد می‌کند و در نوزادان شیرخوار، کودکان و افراد بالغ دیده می‌شود، اما کمتر منجر به مرگ می‌شود.

گفتنی است، اصلی‌ترین عامل انتقال این بیماری پشه آئدس آلوده به ویروس دنگی است که با گزیدن افراد سالم، بیماری را منتقل می‌کند.

در حال حاضر و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پشه آئدس در استان‌های شمالی و جنوبی مانند گیلان، گلستان، مازندران، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس وجود دارد.

این پشه در آب تخمک‌گذاری می‌کند و تخمک‌های آن می‌توانند تا 18 ماه بعد از خشک شدن آب نیز دوام بیاورند. همچنین بارندگی نیز می‌تواند به افزایش طول عمر تخمک‌های پشه آئدس کمک کند.

آمار ابتلا به تب دنگی در ایران

در جدیدترین گزارش رسمی از آمار ابتلا به تب دنگی در کشور، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از شناسایی 138 مورد ابتلا در بازه زمانی 26 اردیبهشت تا 12 تیر خبر داده و گفته که از این تعداد تنها 7 مورد در داخل مبتلا شده‌اند و بقیه وارداتی بوده‌اند.

به گفته آقای فرشیدی، 125 مورد ابتلا از امارات، 4 مورد از پاکستان، 1 مورد از عمان و 1 مورد نیز از بنین به ایران وارد شده‌اند و تا اولین روزهای خرداد 1403 هیچ مورد ابتلای داخلی ثبت نشده است. وی افزود، در این مدت نیز فقط یک نفر در نتیجه ابتلا به تب دنگی فوت شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد که با توجه به افزایش سفرهای تابستانی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته با توجه به رویت پشه آئدس در استان‌های جنوبی، باید مسئله مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

وی در همین خصوص گفت، با توجه به اینکه عموم مسافران ایرانی دوبی اهل شهرستان‌های لار و گراش بودند، مراقبت‌های بهداشتی در استان فارس تشدید شده است.

ابتلا به تب دنگی ابتلا به تب دنگی

آقای فرشیدی با توجه به قرار داشتن استان‌های جنوبی در شمار مناطق آلوده گفت، ساکنان این مناطق باید تا حد امکان مانع از گزش پشه‌ها شوند، اما اگر دچار گزش شدند هم باید حتما احتمال آئدس را در نظر داشته باشند تا با بروز علائم اولیه، در صورت نیاز بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، بیماری تب دنگی در کشورهای پاکستان و عراق هم شناسایی شده و برای جلوگیری از بروز همه گیری تب دنگی در ایران باید فرآیند ورود و خروج به این کشورها کنترل شود.

تدابیر وزارت بهداشت برای مقابله با پشه آئدس

معاون وزارت بهداشت در خصوص احتمال شیوع اپیدمی تب دنگی در کشور، از همکاری این وزارتخانه با سازمان پدافند غیرعامل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص بودجه ویژه جهت مقابله با تب دنگی خبر داده و گفته، با توجه به اینکه همه مراحل قبل و بعد از مشاهده پشه آئدس، تشخیص بیماری و انتقال داخلی در استان هرمزگان مشاهده شده، این استان می‌تواند نمونه آموزشی خوبی برای مقابله با آئدس باشد.

مقابله با پشه آئدس مقابله با پشه آئدس

او در خصوص واکسن تب دنگی نیز با اشاره به اینکه واکسن این بیماری در مرحله کارآزمایی بالینی است گفت، ایران نیازی به واکسن تب دنگی ندارد و این واکسن برای شرایط بحرانی و کشورهایی با وضعیت حاد شیوع طراحی شده است.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز از مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره‌کشی در مناطق آلوده به پشه آئدس برای مقابله با همه گیری احتمالی تب دنگی خبر داده است.

احتمال انتقال تب دانگ از فردی به فرد دیگر چقدر است؟

پیام طبرسی، عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه تنها عامل انتقال تب دنگی، پشه آئدس آلوده به ویروس این بیماری است گفته که جای نگرانی درباره انتقال این بیماری از فرد بیمار به فرد سالم وجود ندارد. به گفته وی، قرار داشتن در مجاورت افراد مبتلا به تب دنگی منجر به بیماری نخواهد شد.

او همچنین تاکید کرد که 95 درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می‌کنند و تنها در 5 درصد موارد تب دنگی به شکل حاد در می‌آید و نیاز به بستری در مراکز درمانی دارد.

بیشتر بخوانید:
اگر نشانه‌های آلزایمر را دارید احتمالاً تقصیر مادر شماست نیش زنبور در چشم انسان، آدم را کور می‌کند؟ با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود گول تبلیغات را نخورید، مولتی ویتامین معجزه نمی‌کند

برچسب‌ها:

نظر شما