شناسهٔ خبر: 67535950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پوتین حکومت طالبان را متحد مسکو خواند

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که حکومت طالبان را در مبارزه با تروریسم متحد خود می‌داند.
در نشست دو روزه شانگهای با شرکت سران دست‌کم ۱۵ کشور آسیایی همچنین بر لزوم تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید شد.
 پوتین در کنفرانس خبری پس از پایان این نشست گفت «باید پذیرفت که طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارند.»
او گفت که کشورش با طالبان در تماس است و سیگنال‌هایی از آنها در مبارزه با تروریسم دریافت کرده است.
 پوتین در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان و عضویت طالبان در سازمان همکاری شانگهای گفت: هر دوی این موضوعات به پیشرفت اوضاع بستگی دارد و روسیه به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد.
پیشتر رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در این اجلاس گفته بود که کشورش از ایده از سرگیری گروه تماس بین سازمان همکاری شانگهای و افغانستان حمایت می‌کند.
 پوتین افزود که این اقدام به عادی‌سازی اوضاع در افغانستان کمک می کند.همچنین در این دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که کشورها نباید اجازه دهند افغانستان به «لانه تروریسم» تبدیل شود.
 گوترش در این دیدار خواستار صلح و ایجاد یک «حکومت فراگیر» در افغانستان شد که به حقوق بشر احترام بگذارد.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست گفت که جامعه جهانی باید با «حکومت موقت» افغانستان تعامل «معنادار» داشته باشد، اما وی بار دیگر تاکید کرد که حکومت طالبان باید اطمینان حاصل کند که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها اشغال وعلیه دیگر کشورها استفاده نشود.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، در بیانیه خود بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان و با مشارکت گسترده نمایندگان تمامی اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستان تاکید کرد.این در حالی است که طالبان می‌گوید حکومتش «فراگیر» است و توصیه‌های ارائه شده در این زمینه را «دخالت خارجی» در امور داخلی افغانستان می‌داند.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط شش کشور قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.
در حال حاضر این سازمان ده عضو دائمی شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ایران، ازبکستان و بلاروس دارد.
افغانستان و مغولستان اعضای ناظر این سازمان هستند و ۶ کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز در فهرست کشورهای همکار این سازمان قرار دارند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما