شناسهٔ خبر: 67535726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد سخنگوی مستعفی ارتش رژیم صهیونیستی از نتانیاهو

اکرم ترابی

سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی به شدت از رفتار نخست‌وزیر این رژیم در جنگ علیه حماس انتقاد کرد که این آخرین نشانه از افزایش تنش بین ارتش و دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «پیتر لرنر» سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت، هنگام صحبت با رسانه‌های جهان به نمایندگی از ارتش، به از دست رفتن اعتماد بین‌المللی به تل‌آویو و شکست کابینه در حفظ حمایت گسترده از جنگ علیه حماس در طول زمان پی برد. لرنر بیش از ۲۵ سال در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرد و در طول جنگ اخیر هم به‌عنوان سخنگو فعالیت داشت و در نهایت ماه گذشته کناره‌گیری کرد.

لرنر در مصاحبه‌ با روزنامه عبری هاآرتص گفت: «نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) وعده پیروزی کامل بر حماس را داد، اما در عرصه بین‌المللی او و دولتش ما را به شکست رساندند.»

لرنر به هاآرتص گفت، در روزهای اولیه مناقشه، پس از حمله حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر، «درک روشنی وجود داشت که حماس یک سازمان خطرناک است و تل‌آویو باید علیه آن اقدام کند.»

او گفت، این احساس به سرعت از بین رفت، تا حدی به دلیل رنج غیر قابل اجتناب غیرنظامیان فلسطینی که از بابت آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی و تهاجم زمینی به غزه ایجاد شد. اما او همچنین کابینه را مقصر دانست و گفت: «هیچ استراتژی سیاسی برای جنگ وجود ندارد، حتی پس از ۹ ماه که ما در دو جبهه می‌جنگیم.»

سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت، وقتی به طور فزاینده‌ای در مورد اهداف عملیات از او سؤال می‌شد، «به سرعت متوجه شدم که برای این سؤالات پاسخی ندارم، نه به این دلیل که هنوز تصمیم‌گیری نشده، بلکه به این دلیل که به سادگی قرار نیست تصمیم‌گیری شود.»

او گفت که احساس می‌کرد «سربازی است که بدون فشنگ برای نگهبانی می‌رود... من مهمات لازم برای رسیدگی به سؤالات مصاحبه‌کنندگان را نداشتم. فقط می‌گفتم که من از طرف ارتش صحبت می‌کنم و پاسخ این سوالات بر عهده کابینه است. اما کابینه هم پاسخی نداشت، زیرا از نظر سیاسی ناخوشایند بود.»

لرنر همچنین از وزرایی انتقاد کرد که به گفته او مشروعیت اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را کاهش داده بودند.

او گفت: «حماس تقریبا به تمام خطوط برقی که غزه را به اسرائیل متصل می‌کند، آسیب رساند. ما این فرصت را داشتیم که بیاییم و بگوییم حماس به شهروندان غزه آسیب می‌زند و ما، اسرائیل، تلاش خواهیم کرد تا آن را برطرف کنیم، اما به شرطی که حماس حملات را متوقف کند. در عوض، یسرائیل کاتس، وزیر انرژی وقت، با اظهارات پوپولیستی مبنی بر اینکه برق آنها را قطع می‌کند و به آنها سوخت نمی‌رساند، اظهارنظر کرد.»

او گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این آزمون «به طرز فجیعی مردود شد.» او افزود: «آمریکا و انگلیس ارسال تسلیحات را لغو می‌کنند، فرانسه ما را از شرکت در نمایشگاه بزرگ اسلحه منع می‌کند. ما ورود به رفح را ماه‌ها به تعویق انداختیم. این موضوع هم مانند ناکامی‌های ۷ اکتبر نیازمند رسیدگی کمیسیون تحقیق است. »

اظهارات پیتر لرنر در پی گزارش‌های متعددی از تنش بین نتانیاهو و رهبری نظامی رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود.

پیشتر نتانیاهو ایده آغاز آتش‌بس در غزه، در حالی که حماس در قدرت باقی می‌ماند را رد کرد. پس از آن که نیویورک‌تایمز مقاله‌ای را به نقل از ۶ مقام امنیتی فعلی و سابق منتشر کرد که گفتند آتش‌بس به سربازان رژیم صهیونیستی زمان می‌دهد تا برای یک جنگ زمینی احتمالی با حزب‌الله لبنان آماده شوند.

این مقامات که اکثر آنها به صورت ناشناس صحبت کردند، همچنین گفتند آتش‌بس مؤثرترین راه برای آزادی اسیران صهیونیست خواهد بود. در واکنش به این تحولات، نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «من نمی‌دانم این منابع ناشناس چه کسانی هستند، اما اینجا هستم تا به صراحت بگویم این اتفاق نخواهد افتاد. زمانی که اسرائیل به تمام اهداف خود از جمله نابودی حماس و آزادی همه اسرای ما دست یابد، جنگ پایان خواهد یافت.»

مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش آن ارزیابی می‌کنند.

طی این مدت و به‌رغم تمامی حملات وحشیانه و غیرانسانی علیه غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان در نوار غزه، اما ارتش به‌اصطلاح افسانه‌ای رژیم صهیونیستی متحمل خسارات و ضربات بی‌سابقه‌ای شده است، تا جایی که خود صهیونیست‌ها ناگزیر به اعتراف به شکست در مقابل مقاومت فلسطین شده‌اند.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

انتهای پیام

نظر شما