شناسهٔ خبر: 67535056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرمای هوا بلای جان"سیستان و بلوچستان"؛ از جدال نفس گیر فضای سبز تا توقف فعالیت‌های شهرداری

زاهدان - ایرنا - افزایش دمای هوا در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان به مرز ۵۰ درجه سانتی گراد رسیده و در برخی ایستگاه‌های هواشناسی استان رکوردهای چند سال اخیر شکسته شده و فعالیت‌های عمرانی و کارگری شهرداری‌ها در این مناطق متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گرمای هوا در حالی امان مردم سیستان و بلوچستان را برید که این روزها افزایش دما تا مرز ۵۰ سانتی گراد از یک سو و شروع بادهای ۱۲۰ روزه از سوی دیگر نفس کشیدن را برای اهالی این دیار سخت و برخی از شهروندان این دیار را خانه نشین کرده است.

افزایش دمای هوا نه تنها نفس کشیدن مردم را سخت کرده بلکه باعث جدال نفسگیر فضای سبز با گرمای هوا شده؛ بیان این مطلب بدان جهت است که برگ‌ریزان ارمغان گرمای تابستانی در دل تیرماه است که غم زرد و نارنجی پاییز را تداعی می‌کند، کاج‌ها و دیگر درختان رنگ و رو پریده و بی‌رمق، خسته از بی‌آبی و گرما خود را به خواب بی‌خیالی زدند تا شاید رنج تشنگی این روزها بگذرد.

با این وجود این روزها هوای جای جای سیستان و بلوچستان قابل توصیف نیست و بر هر کوی و برزنی که وارد شویم صحبت از گرماست و روزهای داغ و پررطوبتی که «خرماپزان» نام گرفته است.

گرمای هوا بلای جان"سیستان و بلوچستان"؛ از جدال نفس گیر فضای سبز تا توقف فعالیت‌های شهرداری

از تداوم گرمای هوا تا افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه

به گفته مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بیشینه دمای شهر نصرت آباد به ۴۷ درجه سلسیوس رسید که از بدو تاسیس ایستگاه این دما بی‌سابقه بوده است.

محسن حیدری گفت: عصر ۱۳ تیر ۲۴ ایستگاه هواشناسی دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند که دلگان با ثبت دمایی ۵۱ درجه گرم ترین شهر سیستان و بلوچستان شد.

وی ادامه داد: بیشینه دمای ایستگاه تازه تاسیس بخش کوهک سراوان به ۵۰ درجه رسید، همچنین دمای زاهدان نسبت به ۲۴ساعت گذشته ۶ درجه گرم تر شده و در گرم ترین ساعات روز دمای ۴۳ درجه سلسیوس را ثبت کرد.

رکورد دمای هوا نصرت آباد از بدو تاسیس ایستگاه هواشناسی این شهر شکسته شد و به ۴۷ درجه رسید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از لحاظ دمایی گرمای هوا تا پایان هفته ادامه دارد، تاکید کرد: با توجه به گرمای هوا از ترددهای غیرضروری در فضای باز بویژه اواسط روز تا بعدازظهر خودداری و مدیریت تامین، توزیع و مصرف بهینه آب و برق در دستور کار قرار گیرد.

وی از افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: از جمعه تا یکشنبه ۱۷ تیرماه وزش باد شدید و گردوخاک، برخی نقاط طوفان گردوخاک برای مناطق شمالی استان پیش‌بینی می شود که در این مدت احتمال افزایش غبار برای زاهدان و مناطق مرکزی و جنوبی استان همراه با وزش باد نسبتاً شدید وجود دارد.

حیدری توصیه کرد: شهروندان به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبار آلود شدن هوا توجه و از ترددهای غیر ضرور در فضای باز در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری کنند.

گرمای هوا بلای جان"سیستان و بلوچستان"؛ از جدال نفس گیر فضای سبز تا توقف فعالیت‌های شهرداری

خسارت شدید گرما به فضای سبز شهرداری

شهردار گلمورتی با بیان اینکه موج بی سابقه گرما در این شهرستان باعث متوقف شدن فعالیت های عمرانی و خدماتی شده، ادامه داد: با توجه به گرمای شدید دراین شهرستان تمامی فعالیت های روزانه شهرداری گلمورتی متوقف شده است.

خان محمد بامری افزود: این گرما علاوه بر اینکه فعالیت های عمرانی این شهرداری را متوقف کرده باعث خسارت شدید به فضای سبز شهر شده است.

وی بیان کرد: از آنجایی که شهر گلمورتی در حاشیه تالاب خشکیده هامون جازموریان قرار گرفته از یک طرف خشک شدن این تالاب و ریزش ریز گردها و از طرفی دیگر گرمای بالای ۵۱ درجه باعث خسارات جبران ناپذیری برای شهر گلمورتی شده است.

شهردار گلمورتی با بیان اینکه تا پایان موج گرما فعالیت های روزانه شهرداری متوقف است، خاطر نشان کرد: با توجه به خطرات گرمازدگی و خسارت این گرما به ماشین آلات و نیروی انسانی اغلب خدمات عمومی این شهرداری بصورت شبانه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهروندان نسبت به مصرف بهینه آب و برق دقت کافی را داشته باشند، از همه شهروندان خواست مصرف آب و برق خود را مدیریت کنند تا شاهد بروز مشکلاتی در این شهر نباشیم.

خان محمد افزود: ساعات کاری شهرداری طبق روال قبل بوده و هیچ گونه تغییری در ساعات اداری ایجاد نشده است.

نظر شما