شناسهٔ خبر: 67535055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

منابع صهیونیست: حزب‌الله می‌تواند روزانه ۳۰۰۰ موشک پرتاب کند

حمید محمدطاهری

منابع امنیتی صهیونیستی با اعلام اینکه جنگ گسترده میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر قریب‌الوقوع است، اذعان کردند که حزب‌الله توان پرتاب روزانه سه هزار موشک را دارد و کسی توان مقابله با آن را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وبگاه صهیونیستی واللا در این باره به نقل از منابع امنیتی مطلع نوشت: سناریوهای فرضی حمله گسترده از لبنان بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌شود و سوالی که باید مطرح شود این است که آیا اسرائیل برای آن آمادگی دارد؟

این وبگاه به نقل از «تل پری» رئیس بخش تحقیقات مرکز بررسی چالش‌های امنیتی در شمال اراضی اشغالی (آلما) گزارش داد: بخش عمده‌ای از قدرت آتش حزب‌الله در روزهای اول جنگ بر حیفا متمرکز خواهد شد و در چنین صورتی مدیریت یک زندگی عادی غیرنظامی در آنجا بسیار دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود.

وی گفت: از آنجایی که ما در مورد حجم بسیار زیادی از پرتاب موشک صحبت می‌کنیم، از نظر آماری، میزان پرتاب روزانه موشک که واقعا موثر خواهد بود، در مقایسه با آنچه تاکنون در شمال دیده شده است، بسیار بیشتر خواهد بود.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی آلما، ۷۵ هزار موشک و راکت در اختیار حزب‌الله قرار دارد و این جنبش زرادخانه دیگری دارد که شامل حدود ۲۵۰۰ پهپاد از انواع مختلف است.

واللا در ادامه آورده است: حزب‌الله توانایی تولید تسلیحات در خاک لبنان را دارد و مرکز آلما تخمین می‌زند که فعالیت تولید حتی در زمان جنگ همه جانبه با اسرائیل ادامه خواهد داشت و در چنین شرایطی، حزب‌الله قادر خواهد بود به پرتاب موشک برای مدت بسیار طولانی ادامه دهد.

مرکز آلما در تحقیقات خود آورده است: میزان تسلیحاتی که حزب‌الله در اختیار دارد به آن اجازه می‌دهد تا دست‌کم در ۱۰ روز نخست، روزانه به طور متوسط ​​۳۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل پرتاب کند.

منابع امنیتی صهیونیست در این باره اذعان کردند: هیچ طرفی در جهان وجود ندارد که بتواند با این حجم از موشک باران و حمله راکتی مقابله کند.

طبق این گزارش، حیفا دست کم به سه دلیل برای حزب‌الله جذاب است؛ نخست اینکه این شهر سومین شهر بزرگ در اراضی اشغالی است و ۳۰۰ هزار نفر یا بیشتر جمعیت دارد. دوم؛ این شهر محل تمرکز تاسیسات استراتژیک، از جمله بنادر دریایی، پالایشگاه‌های نفت، اردوگاه‌های نظامی، کارخانه‌های امنیتی، نیروگاه‌ها و تأسیسات مختلف است و دلیل سوم نیز این است که حیفا برای جنگ آماده نیست و بیش از نیمی از جمعیت آن پناهگاهی ندارند و برخی دیگر نیز در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که پناهگاه‌های آنها قدیمی شده است.

واللا در پایان به اظهارات «آموس هارئیل» تحلیلگر امور نظامی در روزنامه عبری زبان «هاآرتص» اشاره کرد که گفته بود تنها راه متقاعد کردن سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به آتش بس، امضای توافقنامه تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی است.

از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به‌عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

حملات حزب‌الله لبنان که در حمایت از مقاومت غزه و پاسخ به حملات رژیم اشغالگر به غیرنظامیان در جنوب لبنان انجام می‌شود، به کابوسی برای شهرک‌نشینان صهیونیست تبدیل شده است که چند ماهی است از ترس، از مناطق شمال اراضی اشغالی فرار کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های عبری ده‌ها شهرک در شمال اراضی اشغالی به دلیل حملات حزب‌الله تخلیه شده و این مناطق شبیه شهر ارواح شده است. ساکنان شهرک‌های شمالی می‌گویند کابینه نتانیاهو آن‌ها را به حال خودشان رها کرده است و فکری برای حل بحران مناطق شمالی نمی‌کند.

انتهای پیام

نظر شما