شناسهٔ خبر: 67535040 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هشدار نسبت به آلودگی خاک در سایت آرادکوه

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به آلودگی خاک در سایت آرادکوه هشدار داد.

صاحب‌خبر -

«احمد صادقی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مهمترین معضلات شهرری گفت: شهرری دارای قدمتی بسیار طولانی است به طوری که ری از جمله شهرهای تاریخی کشور به حساب می‌آید و از دیر باز این شهر دارای هویت مستقل بوده است. با رشد و رونق تهران به عنوان پایتخت رفته رفته این شهر گسترش پیدا می‌کند و تا امروز این گسترش ادامه دار بوده و سبب شده، عارضه‌هایی به ری وارد شود. لذا می‌توان گفت معضلات امروز ری عارضه‌هایی است که از ابر شهر تهران بر آن وارد می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال عارضه‌های ترافیکی به سبب وجود آرامستان بهشت زهرا (س)، سر ریز فاضلاب به پایین دست و به ویژه دشت پایین‌دست ری، وجود پالایشگاه تهران که در دراز مدت موجب آلودگی خاک می‌شود، فاصله بین جنوب و شمال شهر در طول سالیان قبل که سبب شده هویت فرهنگی و اقتصادی این شهر تحت الشعاع پایتخت قرار گیرد و به نوعی بخش‌هایی از شهر ری رونق سکونت سابق را نداشته باشد. هر چند ری همچنان هویت مذهبی خود را حفظ کرده و به سبب وجود حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قبله تهران است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: لذا باید گفت که هویت سابق باید به این شهر بازگردد. هر چند با وجود معضلات فراوان همچنان مهاجرت از ری بسیار کمتر از سایر مناطق قدیمی و اصیل بوده و پایبندی محلی در این محدوده همچنان بسیار است که این هم از برکات حضرت عبدالعظیم (ع) است. همچنین امروزه بسیاری از المان‌هایی که در گذشته معرف ری بوده از بین رفته است.هر چند در دوره ششم مدیریت شهری برای بازیابی و احیای این المان‌ها تلاش‌های بسیار خوبی نظیر سایت لک لک‌ها صورت گرفته است. خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری برنامه‌های خوبی در راستای رفاه و ارتقای کیفیت ساکنان ری در نظر گرفته شده که از جمله می‌توان به وجود مجموعه‌های شهر دخت مختص بانوان در ری اشاره کرد.

صادقی همچنین درباره سایت آرادکوه و جابجایی آن از محل کنونی‌اش گفت: به خودی خود وجود منطقه‌ای که برای دفن زباله در نظر گرفته شده باشد، سبب ساز آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد. وجود شیرابه‌های زباله نیز به این امر دامن می‌زند. مجموعه آراد کوه مرتبط به شب پیش، یک سال یا چند سال پیش نیست و مدتهاست این محدوده برای دفن و دفع پسماند در نظر گرفته شده و البته روزی که این تصمیم گرفته شده اطراف آن محل سکونت نبوده است.

وی ادامه داد: با این وجود باید در نظر داشت همانطور که نگران آلودگی هوا هستیم باید نگران آلودگی خاک و آب هم باشیم و از شیوه‌های نوین برای دفع پسماند استفاده کنیم. در این موضوع هم می‌توان گفت مدیریت شهری دوره ششم تلاش‌های موثری در زمینه خرید دستگاه زباله‌سوز انجام داده که این امر موجبات کاهش خطرپذیری دفع پسماند به ویژه در این محدوده خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جانمایی آرامستان جدید گفت: در خصوص ارامستان جدید نیز در برنامه بودجه ۱۴۰۳ برای خرید آرامستان جدید قیدی آوردیم که باید هماهنگی‌های لازم با شورا صورت گیرد. تاکید هم شده که این امر نیازمند مطالعات زیست محیطی و ترافیکی است، اما متاسفانه مصاحبه‌ای که از سوی مدیران شهرداری انجام شد این جانمایی را قطعی فرض کردند در حالی که باید این امر در شورا می‌آمد. آرامستان جدید در شرق تهران نیست بلکه در جنوب شرق تهران است و عارضه‌های ترافیکی و زیست محیطی بسیاری دارد. بر اساس مصوبه شورا برای این منظور باید پیوست‌های مطالعات زیست محیطی و ترافیکی در اختیار شورا قرار گیرد و مدیران شهرداری بدون هماهنگی شورا نباید کاری انجام بدهند.

انتهای پیام/

نظر شما