شناسهٔ خبر: 67534507 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار زرد هواشناسی برای ۱۱ استان/ افزایش دما در تهران و اهواز

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رگبار و وزش باد شدید در ۱۱ استان از افزایش دمای هوا در تهران و اهواز به‌ترتیب به ۳۸ و ۵۰ درجه طی امروز خبر داد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا یکشنبه در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های مازندران، تهران و البرز، ارتفاعات کرمان و هرمزگان، برخی نقاط فارس و جنوب یزد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ارتفاعات استان‌های مازندران، گلستان، تهران، البرز و سمنان، در ارتفاعات کرمان و هرمزگان و برخی نقاط فارس افزایش ابر، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

سه‌شنبه علاوه بر نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ارتفاعات استان‌های مازندران، گلستان، تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان و برخی مناطق فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی خواهد داد.

چهارشنبه در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، برخی مناطق گیلان و مازندران و ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، البرز، تهران، سمنان و گلستان، ارتفاعات نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و شرق فارس رگبار رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، برخی مناطق مرکزی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز گاهی وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود، همچنین امروز تنگه هرمز و دریای عمان و روزهای یکشنبه و دوشنبه شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی و جنوب کرمان، شرق غرب و شمال هرمزگان، نیمه شرقی فارس، جنوب یزد، شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های مازندران، تهران و البرز.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷: جنوب سیستان و بلوچستان، شرق غرب و شمال هرمزگان، نیمه غربی کرمان، نیمه شرقی فارس، جنوب اصفهان، جنوب و غرب یزد، شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های مازندران، تهران و البرز.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی. ‌

نظر شما