شناسهٔ خبر: 67534026 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

تصمیم سرنوشت‌سازی که درست بود؛

کارشناسی دقیق صحنه جنجالی آلمان- اسپانیا

در جریان بازی دیشب آلمان و اسپانیا یک صحنه جنجالی سر و صدای زیادی به پا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، «هندبال» همچنان یکی از بحث برانگیزترین جنبه‌های فوتبال مدرن است. آخرین نمونه آن را ما دیشب در بازی آلمان و اسپانیا دیدیم. جایی که در دقیقه ۱۰۵ جمال موسیالا شوتی را از پشت محوطه جریمه روانه دروازه اسپانیا کرد که توپ به دست کوکوریا، مدافع اسپانیا برخورد کرد و بازیکنان آلمان از آنتونی تیلور درخواست پنالتی داشتند‌. تیلور اعتقادی به پنالتی نداشت و هموطنش استوارت اتول که دستیار ویدئویی این بازی بود نیز او را برای بازبینی به مانیتور دعوت نکرد.

ویدئو: 346897

در فوتبال مدرن چه زمانی برخورد توپ به دست تخلف هندبال است و چه موقعی اینطور نیست؟
ما دو حادثه مشابه برخورد توپ به دست از بازی آلمان در این تورنمنت را مثال می‌زنیم که در هر دو بازی استوارت اتول داور VAR بوده. یکی منجر به پنالتی شد و دیگری نه. پس تفاوت در چیست؟ چرا یکی پنالتی است و دیگری نه؟
بیایید از مرحله یک هشتم نهایی بازی آلمان و دانمارک شروع کنیم. جایی که شوت دیوید رائوم از آلمان به دست یواخیم اندرسن از دانمارک برخورد کرد و این از چشم داور دور ماند و کمک داور ویدیویی (استوارت اتول) یک بازبینی را توصیه کرد و در بازبینی یک پنالتی برای آلمان اعلام شد.

یوفا می‌گوید اگر دست/ بازو در وضعیتی برآمده (یا افقی) باشد و مانعی برای توقف توپ ایجاد کند  این با وضعیت طبیعی بدن قابل توجیه نیست و داور باید تخلف هندبال را اعلام کند و اگر در محوطه جریمه باشد یک پنالتی اعلام کند (در صورت عدم پنالتی از سوی داور، VAR باید یک بازبینی را توصیه کند) اگر یوفا این پنالتی را تصمیم درستی نمی دانست استوارت اتول در بازی حساس آلمان و اسپانیا در اتاق وار حضور نداشت.

من به یک فایل دست یافته‌ام که روبرتو روزتی رئیس کمیته داوران یوفا در سمینار توجیهی پیش از این تورنمنت نمونه‌هایی از پنالتی‌های هندبال را نشان می‌دهد. روزتی کلیپی از برخورد توپ به دست مدافعی که در حالت عمودی و نزدیک بدن بود را نشان داد. او به داوران می‌گوید هر لمس دستی پنالتی نیست، ما می‌خواهیم حرکت بازیکنان را در نظر بگیریم. این را نباید جریمه کنید و اگر دست به بدن نزدیک باشد و برای ایجاد مانع در نظر گرفته نشود نباید مجازات شود.

روزتی چهار موقعیت دست را نشان داد و توضیح داد که کدام‌یک تخلف است و کدام نیست. اولین مورد این است که دست در یک موقعیت طبیعی قرار دارد و در امتداد بدن کشیده شده است. دوم، دست در موقعیتی غیرطبیعی بلند شده است. سوم، بازیکن به دست خود تکیه می‌دهد که دست تکیه گاه محسوب می‌شود. چهارم، بازیکن به توپ ضربه می‌زند و توپ به دست خود بازیکن برخورد می‌کند

مثال اول با لحظه بازی اسپانیا - آلمان قابل مقایسه است. دست مدافع در وضعیت طبیعی قرار دارد، در امتداد بدن کشیده شده است، دست پایین است، هیچ بازی عمدی با توپ وجود ندارد. داوران از دستورالعمل‌های روزتی پیروی می‌کنند. هیچ تخلف هندی وجود ندارد.

2050938

مثال دوم با اپیزودی از بازی آلمان - دانمارک قابل مقایسه است، زمانی که یواکیم اندرسن با دست راست خود که بالا آمده بود و در موقعیت طبیعی قرار نداشت، پاس حریف را قطع کرد.

2050939

در بازی آلمان-اسپانیا هنگامی که موسیالا شوت می‌زند کوکوریا سعی می‌کند توپ را مهار کند و او به سمت چپ حرکت می‌کند. این روند نیاز به استفاده از دست دارد تا تلاش کند از یک موقعیت به موقعیت دیگر جابجا شود  تا برای توپ رقابت کند یا جلوی آن را بگیرد. موقعیت دست، بدن به طور غیرطبیعی بزرگتر نمی‌کند. وقتی ضربه زده می‌شود مدافع تلاش واضحی برای جلوگیری از برخورد توپ به دست انجام می‌دهد و به همین دلیل دستش را به داخل بدنش حرکت می‌دهد و به تناسب حرکت بازیکن رقابت برای توپ وجود دارد و تصمیم داور برای اعلام نکردن پنالتی درست بود.

عبدالله عبدالهی- داور سابق فوتبال

نظر شما