شناسهٔ خبر: 67533602 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

میگرنی‌ها چه موادغذایی را باید حذف کنند؟/ راهکارهایی برای بهبود و کاهش سردردهای میگرنی

غذاهای غنی از هیستامین مانند موز، آواکادو، بادمجان، آناناس، گوجه فرنگی، سس و رب گوجه فرنگی، غذاهای تخمیری، گوشت های فرآوری شده و جگر؛ مرکبات به خصوص پرتغال، نارنگی و گریپ فروت با افرایش جذب روده ای مس می تواند باعث تشدید سردرد های میگرنی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، عوامل مختلفی از جمله برخی مواد غذایی، داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس می‌تواند سردرهای میگرنی را تحریک کند.

ایرنا در گزارشی نوشت: میگرن نوعی بیماری مزمن و ناتوان کننده است که شیوع بالایی در جهان دارد و در زنان سه برابر بیشتر از مردان دیده می شود. افراد مبتلا به میگرن دارای نوعی سردرد ضربان دار هستند که معمولا در یک طرف سر ظاهر می شود و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. این علائم به دلیل تغییرات موقت در هدایت عصبی داخل مغز بوده و دردهای میگرنی اغلب چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد.

عوامل مختلفی از جمله برخی مواد غذایی، داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس می‌تواند سردرهای میگرنی را تحریک کند؛ تحقیقات نشان داده که بعضی از مواد غذایی می‌توانند باعث تشدید میگرن و برخی دیگر دردهای میگرنی را کاهش دهند. از این رو، توصیه‌های تغذیه‌ای جهت کاهش سردرد های میگرنی ارائه شده است.

طبق بررسی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، منابع غذایی تیرامین شامل پنیر کهنه، پنیرهای سنتی، خامه ترش، گوشت های نمک سود شده، غذاهای دودی شده، ترشی و شکلات ؛ غذاهای حاوی فنیل اتیل آمین شامل شکلات، کاکائو، پنیر ، سرکه و انواع آجیل؛ غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قندهای مصنوعی (به ویژه آسپارتام) مانند نوشابه های رژیمی سبب تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند.

مونوسدیم گلوتامات طعم دهنده‌ای که در کنسروها و غذاهای آماده از آن استفاده می‌شود. همچنین به طور طبیعی در قارچ و گوجه فرنگی نیز یافت می‌شود. غذاهای سرشار از نیترات و نیتریت مانند گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، چغندر و کاهو؛ مصرف زیاد غذاهای حاوی کافئین مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا از دیگر موادغذایی موثر در میگرن است.

البته کافئین در مقادیر کم در برخی افراد می تواند سبب بهبود دردهای میگرنی شود.

غذاهای غنی از هیستامین مانند موز، آواکادو، بادمجان، آناناس، گوجه فرنگی، سس و رب گوجه فرنگی، غذاهای تخمیری، گوشت های فرآوری شده و جگر؛ مرکبات به خصوص پرتغال، نارنگی و گریپ فروت با افرایش جذب روده ای مس می تواند باعث تشدید سردرد های میگرنی شود.

راهکارهایی برای بهبود و کاهش سردردهای میگرنی

رژیم غذایی مناسب یکی از توصیه های کارشناسان و متخصصان برای کاستن از سردردهای میگرنی است که گزیده های آنها به شرح زیر است:

- وعده غذایی خود را به طور منظم و در ساعات معینی از روز مصرف کنید. این امر به جلوگیری از افت قند خون که باعث تحریک یا بدتر شدن میگرن می‌شود، کمک می‌کند.

- قندهای ساده و غلات بدون سبوس مانند برنج سفید و نان سفید سبب افت سریع قند خون می‌شود.

- حداقل نصف غلات مصرفی خود را از غلات کامل انتخاب نمایید.

- مایعات کافی بنوشید. کم آبی می تواند باعث بروز سردرد شود، بنابراین در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

- غذاهای غنی از منیزیم مانند سیزیجات برگ سبز، حبوبات و ماهی تن استفاده نمایید.

- منابع غذایی حاوی اسید های چرب امگا سه مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، دانه چیا و بذر کتان مصرف کنید.

- غذای کم چرب مصرف نمایید. پیروی از رژیم غذایی کم چرب شدت و دفعات سردرد را کاهش می دهد.

- غذاهای حاوی پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کنند. بنابراین در تمام وعده های غذایی خود از مواد غذایی کم چرب و غنی از پروتئین مانند حبوبات، مرغ و بوقلمون استفاده نمایید.

۴۷۲۳۶

نظر شما