شناسهٔ خبر: 67533168 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌‍وگو با ایبنا مطرح شد؛

پایان کتاب «دوستان» تلخ نشود/ کتابفروشی ۳۰ ساله در آستانه تعطیلی

فارس- کتابفروشی «دوستان» در شیراز با ۲۰۰ هزار عنوان کتاب و افزون بر ۳۰۰ هزار جلد کتاب‌های مختلف در آستانه تعطیلی کامل است.

صاحب‌خبر -

سید محی الدین حسینی ارسنجانی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز با اعلام این خبر، گفت: بدلیل استقبال کمتر مردم از کتاب و کتابخوانی و کاهش قدرت خرید اهالی کتاب و همچنین اوضاع چاپ و نشر، گرانی و کمبود کاغذ، کتابفروشی دوستان در شیراز با بیش از سه دهه فعالیت فرهنگی در زمینه عرضه کتاب‌های مفید در حال ورشکستگی و تعطیلی است.

دبیر اجرایی گروه شاهدان شیراز، یادآور شد: مالک و صاحب این فروشگاه که در واقع بزرگترین مرکز خرید و فروش کتب عمومی و کنکوری و دست دوم، کتب تاریخ وادبیات و روانشناسی و نشریات متعدد و مختلف دهه‌های اخیر در فارس و جنوب ایران است اعلام داشته بدلیل هزینه‌های بالای نگهداری کتاب‌ها و مکان و عدم استقبال مناسب مردم از سال گذشته تاکنون پس از افزون بر سه دهه حضور پرثمر در وادی فرهنگ و علم گستری در حال تعطیل شدن و فروش یکجای کتابهای متعلق به خود است.

حسینی ارسنجانی با اظهار تاسف از تصمیم «حسین مرادی» پیشکسوت عرضه کتاب و صاحب کتابفروشی دوستان برای تعطیلی کتابفروشی خود که در کوچه ۲ قصردشت قرار دارد، با انتقاد از شیوه‌های مدیریت بر اماکن فرهنگی و نحوه فعالیت کتابفروشیها و ناشران کتاب و عدم حمایته‌ای لازم شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از فعالان بازار کتاب، گفت: برای شهری مثل شیراز که عنوان پایتخت فرهنگی ایران، دارالعلم ایران، مهد علم و ادب و....را یدک می کشد نامناسب است که گاه و بیگاه بدلیل برخی ندانم کاری، اهمال و عدم حمایت‌های مادی و معنوی شاهد تعطیلی گاه و بیگاه کتابفروشی ها باشیم.

پایان کتاب «دوستان» تلخ نشود/  کتابفروشی ۳۰ ساله در آستانه تعطیلی

شورای فرهنگ عمومی از کتابفروشان قدیمی حمایت مادی و معنوی کند

به گفته این نویسنده و مجموعه دار فرهنگی، عرضه کتاب‌های کمیاب و نایاب و کتب چاپ سنگی و چاپ سربی و همچنین کتاب‌های مرجع و منبع پژوهش درطی ۳۰ سال فعالیت کتابفروشی دوستان باعث نوعی دلگرمی و امید دل صدها و بلکه هزاران نفر از مراجعه کنندگان دائمی این کتابفروشی بزرگ جنوب ایران برای دریافت یا تعویض و داد و ستد کتاب های نو و دست دوم خود به این مرکز ارائه خدمات فرهنگی شده است.

حسینی ارسنجانی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید برای مهار فشار وارده بر مردم به دلیل ناتوانی آنان از خرید کتابهای مورد علاقه و پیشگیری از تداوم رنج فراوان وارده بر ناشران و کتابفروشان به دلیل عدم امکان درست فروش آثار فرهنگی و تالیفات نویسندگان آثار برای آنان فکر و چاره ای کند و مصوباتی داشته باشد تا به جای بسته شدن کتابفروشی های مطرح بر تعداد مراکز مجاز عرضه کتاب و محصولات فرهنگی و از جمله کتب صوتی، نشریات الکترونیکی و....بیفزاییم.

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز پیشنهاد کرد که «دولت می تواند بخشی از مالیات تجار و کسبه را به خرید کتاب از کتابفروشان مشمول حمایت برای مناطق محروم کشور اختصاص دهد یا مراکز تولیدی و صنعتی کشور را به خرید کتاب از سهم نیم درصد درآمدهای سالانه یا یک درصد مالیات آنان برای اهدا به مراکز تحقیقاتی و کتابخانه های عمومی کشور متعهد کند».

حسینی ارسنجانی تاکید کرد: نباید بگذاریم به هر طریقی که شده کتابفروشی‌ها که از جمله مراکز مراجعه شیفتگان علم و طالبان حقیقت هستند تعطیل شوند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: باید با وساطت و پیگیری و حمایت اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب، صاحب کتابفروشی دوستان را که از جمله کتابفروشی‌های بزرگ و خوشنام و با سابقه فعالیت درخشان ۳۰ ساله در عرضه کتاب‌های ارزان و مفید و متنوع و جالب است را امیدوار به ادامه فعالیت فرهنگی کرده و وی را از تصمیم خود برای واگذاری یکجای ۳۰۰ هزار جلد کتاب به افراد غیر که به گفته او نگهداری این کتابفروشی در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد، منصرف کنیم.

نظر شما