شناسهٔ خبر: 67533026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سخنرانی پرحرارت بایدن؛ رقابت می‌کنم و بار دیگر پیروز خواهم شد

«من هنوز می‌بینم گزارش می‌شود که زیادی پیرم. برای ایجاد ۱۵ میلیون شغل زیادی پیر بودم؟ برای لغو بدهی دانشجویی پنج میلیون آمریکایی زیادی پیر بودم؟. فکر می‌کنید برای شکست دادن دونالد ترامپ زیادی پیرم؟ نه».

صاحب‌خبر -

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در یک سخنرانی پرحرارت قول داد به مبارزات انتخاباتی ادامه داده و دونالد ترامپ را شکست دهد. این درحالی است که سوالات در مورد اینکه آیا او انصراف خواهد داد یا نه همچنان مطرح است.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهور ۸۱ساله آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در شهر مدیسون، در ایالت ویسکانسین، به عملکرد خیلی بد در مناظره تلویزیونی با دونالد ترامپ در شبکه سی‌ان‌ان اذعان کرد. او گفت: «از آن زمان، حدس و گمان زیادی وجود داشته. جو چکار خواهد کرد؟».

و درحالی که هوادارانش نام او را فریاد می‌زدند گفت: «جوابم این است. من رقابت می‌کنم و بار دیگر پیروز خواهم شد.»

این تازه‌ترین تلاش او برای فرونشاندن بحرانی سیاسی است که در روزهای اخیر شکل گرفته است.

این سخنرانی ۱۷ دقیقه‌ای که در آن انرژی بیشتری نسبت به مناظره تلویزیونی از خود نشان داد، در زمانی بسیار حساس برای کارزار انتخاباتی او ایراد می‌شود؛ چون اهداکنندگان کمک‌های مالی و متحدان او در حزب دمکرات درحال سبک‌سنگین کردن ادامه حمایت از او هستند.

براساس گزارش‌های متعدد در رسانه‌های آمریکایی، کارزار بایدن می‌داند که چند روز آتی برای آینده او به عنوان یک نامزد سرنوشت‌ساز خواهد بود.

او بعد از این سخنرانی در مدیسون با شبکه ای‌بی‌سی مصاحبه کرد و در آن گفت که فقط «پروردگار توانا» می‌تواند او را از ادامه مبارزه منصرف کند.

همانطور که بایدن در تجمع مدیسون روی صحنه می‌رفت، از کنار یک رای‌دهنده گذشت که روی پلاکاردی نوشته بود «مشعل را تحویل (نفر بعدی) بده، جو» و یک رای‌دهنده دیگر هم در مقابل محل تجمع پلاکاردی را در دست داشت که روی آن نوشته بود «میراثت را خراب نکن، انصراف بده!».

بایدن در این تجمع گفت «من هنوز می‌بینم گزارش می‌شود که زیادی پیرم» و بعد به کارنامه خود در کاخ سفید اشاره کرد. او گفت: «برای ایجاد ۱۵ میلیون شغل زیادی پیر بودم؟ برای لغو بدهی دانشجویی پنج میلیون آمریکایی زیادی پیر بودم؟».

او پرسید «فکر می‌کنید برای شکست دادن دونالد ترامپ زیادی پیرم؟» و جمعیت فریاد زد «نه».

او در اشاره به محکومیت کیفری ترامپ در نیویورک و سایر اتهامات مطرح علیه او در پرونده‌های دیگر، رقیب خود را «مردی که موج جرایم از او ساطع می‌شود» توصیف کرد.

فشار بر بایدن برای کناره‌گیری بعد از مناظره سی‌ان‌ان ادامه داشته است. در آن مناظره رشته افکار او چند بار پاره شد، که باعث نگرانی درباره سن و آمادگی ذهنی او شد.

کارزار او اما تلاش دارد جانی تازه بگیرد. جیل بایدن، همسرش و کامالا هریس، معاون او قصد دارند این ماه به تک تک ایالت‌هایی که اصطلاحا میدان نبرد به حساب می‌آیند سفر کنند.

تاکنون سه عضو دمکرات مجلس نمایندگان کنگره خواستار کناره‌گیری بایدن شده‌اند، با این حال همانطور که ستاد مبارزاتی او اشاره کرد هنوز هیچ یکی از چهره‌های ارشد حزب خواستار انصراف او نشده است.

روز جمعه خبر رسید که سناتور دمکرات مارک وارنر تلاش دارد گروهی از سناتورهای دمکرات را جمع کند تا از بایدن بخواهند از رقابت خارج شود. این گزارش‌ها، از جمله در واشنگتن پست، حاکیست که وارنر بعد از مناظره دچار نگرانی عمیقی شده است.

در تجمع مدیسون، شمار زیادی از هواداران بایدن به بی‌بی‌سی نیوز گفتند که از تلاش او برای انتخاب مجدد حمایت می‌کنند و نگران خرابکاری او در مناظره تلویزیونی نیستند.

سوزان شوتلیف آموزگار ۵۶ساله دوره دبستان گفت: «من نگران سلامت او نیستم. فکر می‌کنم می‌تواند تا انتخابات و ورای آن برود.»

برخی گفتند که هرچند بایدن برای یافتن کلمات در تقلا بود، باید تمرکز بیشتری بر رقیب جمهوری‌خواه او وجود داشته باشد. گرِگ هاول، ۶۷ ساله، گفت: «او (ترامپ) در مناظره یک مشت دروغ گفت. عملکرد بایدن چطور بدتر از این است.»

سایرین نگرانی بیشتری ابراز کردند. توماس لِفلر محقق بهداشت از مدیسون گفت: «می‌خواستم از نزدیک ببینم حرکات و انرژی‌اش چطور است. من نگران توانایی او در شکست دادن ترامپ هستم.»

او گفت: «هرچه پیرتر شود فکر کنم مشکل بزرگتری خواهد شد. اما من در هر صورت آبی (دمکرات) رای می‌دهم.»

نظر شما