شناسهٔ خبر: 67532279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

مردم پای کار ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه شانزدهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم پای کار ایران» نوشت: مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با افزایش نسبی مشارکت مردم قاعده را تغییر داد. در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران این دومین بار بود که کار به دور دوم کشیده می‌شد و اگر چه سابقه مشخص نشدن نتیجه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس در دور اول همیشه با کاهش نسبی مشارکت همراه بود، روز گذشته استثنایی بر این قاعده رقم خورد. چنانکه با وجود گرمای هوا و ترجیح اغلب افراد به حضور در شعب اخذ رأی در ساعات بعد از ظهر عدد احراز هویت رأی‌دهندگان تا پیش از ساعت ۱۴ از افزایش ۵ تا ۷ درصدی مشارکت نشان داشت. این در حالی بود که مطابق روال انتخابات در دوره‌های گذشته هر چه از دمای هوا کاسته می‌شد، بر جمعیت حاضر در پای صندوق‌های رأی در تهران و کلان‌شهرها افزوده شد. مشخص بود که میزان مشارکت تا پایان مهلت رأی‌گیری به نحو معناداری اعتماد و اعتنای ایرانیان به صندوق رأی و بر جای ماندن میثاق شأن بر مردم سالاری برآمده از انقلاب اسلامی ایران را هویدا خواهد ساخت.

روز گذشته نیز حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن که حدود ۱۰ میلیون نفر از آنها مقیم خارج از کشورند، می‌توانستند رأی خود را برای انتخاب سکاندار دولت در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه تعیین شده در کشورهای مختلف به صندوق بیندازند. رأی‌گیری برای تعیین رئیس‌جمهور منتخب میان دو نامزد یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که به ترتیب با (۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی) و (۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی) حائز اکثریت مطلق نشده و به مرحله دوم راه یافته بودند از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شد و اگر چه باید در ساعت ۱۸ پایان می‌یافت اما با توجه به استقبال رأی دهندگان و با دستور وزیر کشور تا ساعت ۲۴ تمدید شد و ادامه یافت.

مردم پای کار ایران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود در بخش یادداشت روز با تیتر «نهمین رئیس‌جمهور و میراث گران‌قدر شهید رئیسی» نوشت: این انتخابات، برنده‌ها و بازنده‌هایی داشت. ملت عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی بی‌تردید جزو برنده‌های این انتخابات بودند. در سوی مقابل، تحریم‌کنندگان، بزرگ‌ترین بازنده این انتخابات بودند، چه آنکه با وجود تبلیغات گسترده و بمباران اخبار مسموم و منفی، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایش مشارکت بودیم.

در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نشریه نیوزویک در گزارشی به قلم کارشناسان اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نوشته بود: «باید محصول عملیات روانی علیه ایران این باشد که روزبه‌روز بر مردم خشمگین- از دانش‌آموز تا معلم- افزوده شود.»

روزها و هفته‌ها و ماه‌ها گذشت. مردم عزیز ایران پروژه عظیم «جنگ ترکیبی» را که دشمن میلیون‌ها دلار خرج آن کرده بود، شکست داده و سربلند و مقتدرانه از آزمون بیرون آمدند. حضور چشمگیر مردم ایران در مناسبت‌هایی از جمله جشن عید غدیر، شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان، مراسم‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، نماز عید سعید فطر، راهپیمایی ۱۳ آبان و راهپیمایی ۲۲ بهمن، هر کدام سیلی محکمی بر گوش دشمن نواخت و آن را بیش از پیش عصبانی کرد.

دشمن در خیالی خام این‌گونه القا می‌کرد که جمهوری اسلامی، ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ را نمی‌بیند. روزها و هفته‌ها و ماه‌ها گذشت و نه تنها ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ بلکه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ نیز پرشورتر و حماسی‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. روز شنبه نهمین رئیس‌جمهور ایران مشخص خواهد شد. سکاندار دولت چهاردهم، وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارد. رئیس دولت چهاردهم، میراث‌دار کارنامه دولت سیزدهم و ادامه‌دهنده مسیری است که شهید رئیسی با مجاهدت‌های شبانه‌روزی آن را طی کرده و کارنامه درخشانی را برجای گذاشت.

مردم پای کار ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای رئیس‌جمهور! پاسخگوی اعتماد ملت باش» نوشت: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی اعتماد ملت اعم از رأی‌دهندگان به خود و رقیب خود باشد. بهتر است یک‌بار دیگر مناظره‌ها و وعده‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی را ببیند. مردم آنچه را که وعده داده شده فراموش نمی‌کنند و انتظار می‌کشند. شاید بیراه نباشد که بگوییم اگر مشارکت پایین آمده، از همین وعده‌های سر خرمن برخی منتخبان مردم در گذشته بوده است.

سپس نامزد شکست‌خورده باید به سرعت به نامزد پیروز تبریک بگوید و هواداران و اعضای ستاد خود را در همین وضعیت معقول قرار دهد. به‌ویژه در این وضعیت که نامزدها رأی نزدیک به هم دارند و رأی‌دهندگان کاملاً به دو گروه مساوی نزدیک به هم تقسیم شده‌اند.

رئیس‌جمهور نهم هر کدام از این دو نامزد که باشد، در یک ویژگی جای نگرانی دارد: اطرافیان! دولت‌ها نباید به دست پیرمردهای خمود و خسته و شکست‌خورده یا به دست جوانان جویای نام و کمتر آزموده‌شده بیفتد. هر کدام از نامزدها مستعد یکی از این خطاهای فاحش هستند. ملت کابینه وجیه‌المله را می‌پسندد. کشور افراد ساده‌زیست و باتقوا و متخصص کم ندارد. از دایره بسته اطرافیان فاصله بگیرید. کابینه‌ای نو بسازید تا چشم مردم تازه شود. کابینه را بر مبنای وحدت داخلی و مهربانی با مردم و سخت‌گیری با دشمنان مردم تشکیل دهید. رئیس‌جمهور نباید گول حرف‌های رمانتیک «ما دشمن نداریم» را بخورد. ولی ما دوست بیشتر داریم تا دشمن.

نهمین رئیس‌جمهور ایران که چهاردهمین دولت را تشکیل می‌دهد، وظیفه و اختیار دارد که آینده کشور را چنان بسازد که دوره دوم خودش تبدیل به یک دوره تاریخی در مشارکت و همراهی عموم مردم باشد. این فرصت برای رئیس‌جمهور نهم هست که نامش را از این جهت ماندگار کند.

مردم پای کار ایران

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «شوق انتخاب» را برگزید و نوشت: دیروز چون سنوات و دوره‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم. تلاش رسانه‌های بیگانه و معاند برای حضور نیافتن ایرانیان پای صندوق‌های رأی پیش‌تر با مشارکت ۴۱ درصدی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم و همین‌طور ۴۰ درصدی در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده بود اما حالا با حضور پرتعدادتر مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن هم یک هفته پس از دور اول، این عده از رسانه‌های معاند پاسخ کوبنده‌تری از ملت ایران دریافت کردند.

حضور پرشور ملت ایران به گونه‌ای بود که در برخی شعبه‌های اخذ رأی، مردم قبل از شروع رسمی روند رأی‌گیری در شعبه منطقه خود حضور یافته و صف‌های طویلی را تشکیل داده بودند. این حضور در حالی بود که دمای هوای کشور دیروز در بسیاری از نقاط بالا بود و همان طور که تصاویر نشان می‌داد، مردم در بسیاری از مناطق زیر آفتاب گرم و سوزان تیرماه در صف طویل اخذ رأی حاضر شده بودند.

از همان ساعات اولیه برگزاری انتخابات، شواهد نشان می‌داد دور دوم از حیث حضور مردم پرتعدادتر از مرحله اول است. این حضور گسترده که در مشاهدات میدانی نیز نمایان بود، از سوی محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم تأیید شد. وی گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.

مردم پای کار ایران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «آیا فردا، در فردا بیدار می‌شویم؟» را برگزید و نوشت: دوست داشته باشیم یا نه، انقلاب یک کنش مردمی است و حتی اگر آن قدر زمان بگذرد تا مردمی که انقلاب کردند دیگر در قید حیات نباشند، ولی تا زمانی که هنوز پیوندهای اجتماعی با آن انقلاب وجود داشته باشد، برآیند این پیوندها، چه بار مثبت داشته باشند و چه منفی، حکایت از ادامه یا پایان عمر آن پیوستگی دارد و البته قطعاً یک روز این پیوستگی بخشی از تاریخ خواهد شد، همان طور که حضور انقلاب مشروطه در جامعه، بیشتر وجهی تاریخی دارد، اما انقلاب ۵۷ هنوز تاریخی نشده، برای همین پیوستگی اجتماعی با آن همچنان معنادار است و این معنا، خواسته یا ناخواسته، در جاهایی قابل مشاهده است. برای کشور ما یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌توان این پیوستگی و حتی چسبندگی را مشاهده کرد، انتخابات است. از همین روست که در هیچ کجای جهان، انتخابات همچون کشور ما معنایی چندوجهی ندارد. انتخابات تا آنجایی که من می‌دانم در همه کشورهای جهان، فقط و فقط یک معنا دارد، انتخاب افرادی که قرار است کارهای مشخصی را برای کشور و مردمشان انجام دهند.

مردم به پای صندوق رأی می‌روند که کسی یا کسانی را برگزینند تا طی دوره‌ای مشخص، بعضی کارها را انجام دهند یا حتی برخی از کارها را انجام ندهند؛ همین و بس. ولی در کشور ما بعد از ۱۲۰ سال از انقلاب مشروطه و ۴۵ سال از انقلاب ،۵۷ انتخابات و رأی دادن هنوز چنین معنایی نیافته و هنوز انگار در ۱۲ فروردین ۵۸ قرار داریم. این معنا فقط در بین مردم نیست که حاکمان هم گویی هر انتخابات را چنین می‌بینند و اصرار دارند حتماً همین باشد. اینکه در هفته گذشته و ساعتی پیش از پایان رأی‌گیری، پیامکی از سوی وزارت کشور به همه گوشی‌های همراه فرستاده و در آن رأی دادن را مطابق دیدگاه خودشان تفسیر کرده بودند، به هر قصدی که فرستاده شده باشد و هدف از آن، رسیدن به هر هدفی که باشد، یک معنا بیشتر ندارد و آن هم اینکه هنوز برخی از ما، چه در حکومت و چه در بین مردم، همچنان در وضعیت ۱۲ فروردین سال ۵۸ قرار داریم و ذهنمان از آن جدا نشده و انگار هر بار که مردم پای صندوق رأی می‌روند، قرار است آن رخداد را دوباره تکرار کنند.

مردم پای کار ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرصت طلایی ترمیم اقتصاد» را برگزید و نوشت: با مشخص شدن برنده انتخابات، دولت چهاردهم در ماه‌های آینده تیم خود را تشکیل می‌دهد و امور اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت. در یک دهه اخیر اقتصاددانان بر ضرورت پیشبرد اصلاحات اقتصادی تاکید کرده‌اند. همچنین اقتصاددانان تاکید می‌کنند با توجه به حمایت مردم از دولت، دو سال نخست یک «فرصت طلایی» برای پیشبرد اصلاحات محسوب می‌شود. این اصلاحات هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی باید صورت بگیرد و دولت چهاردهم باید از قدرت لازم برای پیشبرد اصلاحات در هر دو حوزه برخوردار باشد. شرطی که توفیق اصلاحات داخلی را امکان‌پذیر می‌کند، مشخص بودن منافع این اصلاحات برای مردم است. برای روشن شدن منافع اصلاحات برای مردم، دولت چهاردهم باید در راستای گسترش شفافیت در هزینه‌های دولت، توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کنترل کسری بودجه، اصلاح شیوه مالیات‌ستانی، رفع ناترازی انرژی و آبی و همچنین گفت‌وگو با مردم و رفع دائمی تحریم‌های بین‌المللی گام بردارد.

دو سال اول هر دوره ریاست‌جمهوری را می‌توان به‌عنوان فرصتی طلایی برای انجام اصلاحات اقتصادی دانست. این دوره زمانی به دلیل چندین عامل مهم، بهترین فرصت برای اجرای تغییرات ساختاری و سیاست‌های اقتصادی است که می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود. در دو سال اول بعد از انتخابات، دولت‌ها از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل، این روزها بهترین زمان برای پیش رفتن به سوی اصلاحات اقتصادی است. البته نباید فراموش کرد که اصلاحات اقتصادی باید با همراهی مردم باشد و بدون آن تبدیل به یک دلخوری بزرگ می‌شود. اصلاحات داخلی باید با اصلاحات خارجی همراه باشد و باید با رئیس‌جمهور همراهی شود تا هر دو اصلاحات را با هم جلو ببرد، زیرا بدون پیش‌برد اصلاحات خارجی، اصلاحات داخلی هم ممکن است با شکست روبه‌رو شود.

مردم پای کار ایران

نظر شما