شناسهٔ خبر: 67532213 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ابتلای ۵ برابری مصرف‌کنندگان قلیان به سرطان ریه / تاثیرات قلیان بر سلامت پوست و دندان‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: میزان ابتلا به سرطان ریه در افراد مصرف‌کننده قلیان و سایر مواد دخانی، پنج برابر بیشتر سایر افراد است.

صاحب‌خبر -

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه صنایع دخانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم قلیان را به نسبت سیگار سالم و بی‌ضرر معرفی می‌کنند، اظهار کرد: دود حاصل از قلیان به هیچ‌وجه کم‌خطر نیست و تبلیغات صورت گرفته در این باره میزان مصرف قلیان را گسترش و وابستگی افراد به نیکوتین در سراسر جهان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، شاهد افزایش مصرف قلیان در نسل جوان و نوجوان هستیم و این در صورتی است که میزان ابتلاء به سرطان ریه در افراد مصرف‌کننده قلیان و سایر مواد دخانی پنج برابر سایر افراد است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: افرادی که خود قلیان مصرف می‌کنند و دیگر افرادی که در معرض دود آن قرار می‌گیرند، در معرض ابتلاء به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی خواهند بود.

عادلی با اشاره به اینکه در هر شش ثانیه یک نفر در جهان در پی ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: چروکیدگی پوست، پیری زودرس، زردی و فساد دندان‌ها و تیرگی زیر چشم و لب‌ها از تأثیرات قلیان است.

وی گفت: وزن نوزادانی که مادر آن‌ها در دوران جنینی مصرف‌کننده قلیان بوده‌اند، از حد طبیعی کمتر خواهد بود و دود ترکیبی حاصل از مواد سوختنی و مواد دخانی قلیان، خطری جدی برای خود افراد مصرف‌کننده و اطرافیان آن‌ها به همراه دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری است که منجر به سرطان‌های لب، حفره دهانی و ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و دیگر بیماری‌ها و سرطان‌ها خواهد شد.

عادلی با بیان اینکه هر فرد مصرف‌کننده قلیان در هر وعده مصرف معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار دود دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان، به‌طور معمول از بی‌کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود و خطرناک‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود و مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای میوه‌ای، حاوی هزاران ماده سمی و کشنده برای انسان است.

نظر شما