شناسهٔ خبر: 67532209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل از هزینه‌های حمله به لبنان هراس دارد/ اختلاف‌نظر سیاسیون و ژنرال‌های تل‌آویو بالا گرفته است

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: تل‌آویو از هرگونه پاسخ عمیق و گسترده حزب‌الله لبنان واهمه دارد و نمی‌خواهد این روند به جایی برسد که هزینه‌های زیادی برای اسرائیل به وجود آید.

صاحب‌خبر -

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به احتمال حمله اسرائیل به لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید متوجه بود که گزارش حمله احتمالی اسرائیل به لبنان در نیمه جولای که توسط برخی از رسانه‌های غربی مانند روزنامه بیلد آلمان منتشر شده نشان از آن دارد که کشورهایی مانند آلمان که از گذشته تاکنون نگاه ویژه‌ای به حزب‌الله لبنان و اسرائیل داشته و حتی کنشگری خاص خود را در کانال سیاسی مربوط به این پرونده پیش برده‌اند، نگران وضعیت کنونی در خصوص حمله احتمالی اسرائیل به لبنان هستند. واقعیت این است که آلمانی‌ها به دنبال اعمال فشار بر حزب‌الله هستند و اینگونه وانمود می‌کنند که قرار است یک مشکل جدی به وجود بیاید. در این راستا حزب‌الله هم با قاطعیت اعلام کرده که اقدامات مختص به خود را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد؛ به گونه‌ای که حملات حزب‌الله هم در این راستا به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و به هر ترتیب آنها می‌خواهند این روند را به دلیل تجاوز اسرائیل پاسخ دهند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی هم در طول ۹ ماه گذشته نتوانسته به هر ترتیب اهداف مورد نظر خود در غزه را محقق کند و به همین دلیل در داخل تحت فشار است. این در حالیست که اقدام‌های اسرائیل موجب شده تا نهادهای بین‌المللی و حتی دیوان کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو و تیم وی اقدام کنند و کشورهای اروپایی هم اعلام کردند که این اشخاص را بازداشت می‌کنند و تحویل این مرجع قضایی می‌دهند. در این میان نتانیاهو زیر یک فشار بی‌سابقه داخلی و خارجی قرار دارد و از منظر دیگر اختلاف نظر در کابینه میان سیاسیون و ژنرال‌های ارتش بالا گرفته است. این مسائل باعث شده تا او به دنبال یک راه حل باشد و این راه حل را در حمله به لبنان جست وجو می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اسرائیل به دنبال آن است که پای ایالات متحده و اروپا را به زمین لبنان باز کند و حتی در این میان مقام‌های رژیم صهیونیستی مایل هستند تا ایران را هم وارد این بازی کنند. این در حالیست که واشنگتن و حتی پاریس به انضمام کشوری مانند مصر و سایر دولت‌های منطقه به دنبال آن هستند که در مورد پیامدهای جنگ میان اسرائیل و لبنان هشدار بدهند ولی باید متوجه بود که ایالات متحده در نهایت به حمایت از اسرائیل وارد میدان خواهد شد. بعید می‌دانم که اسرائیل در این فضا بخواهد یک جنگ گسترده را رقم بزند؛ چراکه تل‌آویو از هرگونه پاسخ عمیق و گسترده حزب‌الله لبنان واهمه دارد و نمی‌خواهد این روند به جایی برسد که هزینه‌های زیادی برای اسرائیل به وجود آید.

وی در پایان خاطرنشان  کرد: اسرائیل اعلام کرده بود که جبهه شمالی چندان برای آنها حائز اهمیت نیست و چندی بعد اعلام می‌کنند که جبهه جنوب برای آنها اهمیت دارد و از این طریق می‌خواهد تحلیل‌ها را به سمت بن‌بست هدایت کند. رژیم صهیونیستی می‌داند که جنگ گسترده علیه لبنان می‌تواند به هر ترتیب اختلاف را در تل‌آویو و حتی خارج از اراضی اشغالی عمیق‌تر کند؛ چراکه ارتش اسرائیل از حیث نیروی انسانی با مشکل روبه‌رو است و حتی نظامیان اسرائیل هم از توانمندی حزب‌الله به شدت ترس دارند و می‌دانند که آموزش و تسلیحات آنها نسبت به سایر محور مقاومت به روزتر و قدرتمندتر است. به همین دلیل آنها می‌دانند که جنگ گسترده علیه لبنان تبعات بسیاری برای تل‌آویو خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما