شناسهٔ خبر: 67532177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیاده‌راه‌ باباطاهر در پیچ‌وخم کاوش‌ها

 تقریباً طراحی بیشتر شهرها به طور کامل حول خودروها انجام شده است که این کار آنها را به محیطی خاکستری آسفالتی و بتنی و نه‌چندان قابل‌زندگی برای مردم تبدیل کرده است. امروزه برنامه‌ریزان شهری در سراسر دنیا به دنبال راهکارهایی برای کاهش تسلط خودروها بر خیابان‌ها و افزایش قابلیت زندگی برای مردم هستند.

صاحب‌خبر -

  با صنعتی‌شدن و گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی در جهان، دولت‌ها برای تأمین امنیت و سلامتی مردم کشورشان به فکر تبدیل خیابان‌ها به پیاده‌راه افتادند.

 ایجاد پیاده‌راه‌ها اثرات مثبت اجتماعی و سلامت روانی دارد و سبک زندگی سالم را تشویق می‌کند، محیطی محرک برای تشویق تعامل بین افراد ایجاد می‌کند و متعاقباً انسجام جمعی را افزایش می‌دهد.

 به گفته سازمان بهداشت جهانی، پیاده‌راه نه‌تنها ایمنی خیابان‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه به کاهش سطح آلودگی صوتی و هوا کمک می‌کند و محیط‌های قابل زندگی‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر این موارد، ایجاد پیاده‌راه‌ها می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی یک خیابان را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

 در جهان هم نمونه‌های موفق زیادی وجود دارد که خیابان تبدیل به پیاده‌رو شده که در این راستا می‌توان به میدان تایمز نیویورک، نیهاون در کپنهاگ، خیابان Rainbow Row در چارلستون، کارولینای جنوبی و.. اشاره کرد.

 در ایران هم‌شهرهای زیادی همچون اصفهان، تهران، تبریز و.. با تبدیل برخی خیابان‌ها به پیاده‌راه به رونق صنعت گردشگری شهری خود کمک شایانی کرده‌اند.

همدان هم این از قاعده مستثنی نبوده و در چند سال اخیر با تبدیل دو خیابان اصلی خود به پیاده‌راه در مسیر پیاده‌راه‌ کردن خیابان‌ها گام برداشته است، هر چند انتقاداتی همچون وجود مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان در پیاده‌راه بوعلی و مشکلاتی که با تبدیل شدن این خیابان برای بیماران ایجاد شده، وارد است.

 اما بدون شک این خیابان هم اکنون به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در کشور تبدیل شده که لازم است برای تأثیرگذاری بیشتر پیاده‌راه‌ها زیر ساخت لازم را درآن افزایش داد.

 چند ماهی است که موضوع پیاده‌راه‌سازی یکی دیگر از شش خیابان اصلی میدان امام (ره) شهر همدان مطرح است؛ پروژه‌ای که درهمان ابتدا به دلیل پیدا شدن آثار تاریخی درآن متوقف ماند و بنابر آخرین اخبار هنوز کاوش‌ها در خیابان باباطاهر ادامه دارد.

 بسته‌شدن خیابان باباطاهر و گودال‌هایی که درآن خیابان ایجاد شده دردسرهایی را برای کسبه و مردم ایجاد کرده که با گذر از آن می‌توان به‌راحتی متوجه شد.

 در همین راستا یکی از کسبه خیابان باباطاهر به ایسنا گفت: توقف این پروژه باعث نابسامانی این مکان که محل تردد کاسبان و عابران پیاده است شده به طوری‌که بر وضعیت درآمدی کاسبان هم تأثیر منفی گذاشته است.

 وی افزود: از طرفی همه‌روزه شاهد ازدحام و شلوغی خیابان باباطاهر که یکی از خیابان‌های اصلی و گردشگرپذیر همدان است، هستیم تا جایی‌که برخی گردشگران که برای دیدن بازار سنتی همدان به این خیابان مراجعه می‌کنند با دیدن اوضاع نابسامان از ادامه مسیر منصرف می‌شوند.

  یکی دیگراز شهروندان همدانی نیز گفت: جابه‌جایی تاکسی‌ها و وسایل حمل‌و نقل عمومی سبب نارضایتی و سردرگمی مردمی که مسیر منزل آنها از این خیابان می‌گذرد شده است، بنابراین از مسئولان تقاضا داریم هرچه زودتر فکری به حال این خیابان کنند.

کاوش‌ها برای کشف آثار بیشتری از دوران هخامنشی ادامه خواهد یافت

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان با بیان اینکه در خیابان باباطاهر تاکنون شواهدی از یک یا چند واحد معماری از دوره اسلامی را به دست آمده است، اظهارکرد: بخشی از ترانشه‌ها برای گذشته است که در صورت تصویب برای نمایش در سایت موزه کنار گذاشته شده که به طبع آن سبب توقف پروژه شده است.

محمد شعبانی با بیان اینکه تاکنون انباشت‌ها و لایه‌های دوران تاریخی اشکانیان و سلوکی همدان به‌دست‌آمده است، به ایسنا گفت: کاوش‌ها برای اینکه دوره‌ها اثبات شود و آثار بیشتری از دوران هخامنشیان ومادها هم کشف شود ادامه خواهد یافت .

 کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان با بیان اینکه کاوش‌ها تا دو هفته دیگر هم ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: البته ادامه ‌یافتن کاوش‌ها بستگی به نوع کاوش و تصمیم بر ایجاد سایت موزه در خیابان باباطاهر دارد.

 شعبانی درباره مقارن بودن این کاوش‌ها با ثبت جهانی، گفت: مقرر شده است که این نتایج کاوش‌ها به‌عنوان پیوست باستان‌شناسی در اجلاسیه ثبت جهانی هگمتانه در تاریخ ۳۱ مردادماه سال جاری ارائه شود.

 وی ضمن اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر ثبت جهانی هگمتانه وجود داشت، افزود: در دوره اول ارزیابی مشکلاتی در حوزه باستان‌شناسی مطرح شد که با کاوش و اطلاعات جدید خوشبختانه هم اکنون حل شده است.

 کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان خاطرنشان کرد: امیدواریم کاوش‌هایی که در خیابان باباطاهر انجام می‌شود در مسیر جهانی‌شدن هگمتانه ثاثیر به سزایی داشته باشد.

به‌گزارش ایسنا، باتوجه‌به اینکه درحال حاضر در فصل گردشگری و حضور گردشگران و مسافران در شهر همدان بیشتر شده و ازطرفی برای پیشرفت ثبت جهانی هگمتانه لازم است که مسئولین هر چه زود فکری به حال این خیابان کنند.

 موضوع مهم دیگری  اینکه خیابان باباطاهر محل عبور و مرور شهروندان، ساکنین و بازاریان است که در حال حاضر این اوضاع نابسامان موجود ناراضیتی آنها شده است.

انتهای پیام

نظر شما