شناسهٔ خبر: 67531656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

حتی صهیونیست‌ها هم نتانیاهو را مقصر اصلی شکست هر ابتکار صلحی می‌دانند

همه علیه یکی، یکی علیه همه

صاحب‌خبر -

در حالی که رسانه‌ها از سفر «دیوید بارنیا» رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل به قطر می‌گویند، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده رژیم از پیشنهاد قابل توجه و جدی حماس برای آتش‌بس خبر داده است. این مقام صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «پیشنهاد اخیر حماس برای استقرار آتش‌بس شامل پیشرفت قابل توجهی است». وی از ارائه جزئیات بیشتر درباره این پیشنهاد و نظر نهایی مقامات صهیونیستی درخصوص آن خودداری کرد و افزود: اکنون یک شانس جدی برای رسیدن به توافق صلح وجود دارد اما این مسئله کاملاً به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بستگی دارد. این پیشنهاد می‌تواند به پیشبرد مذاکرات کمک کند. اکنون یک توافق با شانس واقعی برای اجرایی شدن روی میز قرار دارد. گرچه بندهای پیشنهاد مطرح شده به آسانی قابل اجرا نیست ولی آن‌ها نباید توافق را به هم بزنند.
اگرچه از اواخر ماه می‌ میلادی مذاکرات صلح میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به دلیل زیاده‌خواهی مقامات تل‌آویو به بن‌بست رسیده، اما اکنون کورسوی امیدی برای رسیدن به یک توافق به منظور استقرار آتش‌بس در غزه دیده می‌شود. با این حال به نظر برای رسیدن به این نقطه یک مانع بزرگ وجود دارد و آن هم شخص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. این نکته‌ای است که عضو پیشین کابینه جنگ رژیم اسرائیل هم به آن اذعان می‌کند. «گادی آیزنکوت» اعلام کرد: ما در نقطه‌ای قرار داریم که به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین نقطه به توافق تبادل گروگان‌ها در 9 ماه گذشته است. با این حال، برای من دشوار است ببینم نتانیاهو به آن سطح راهبردی از رهبری برسد و با این توافق موافقت کند. وی تصریح کرد: نتانیاهو در مورد اینکه آیا تصمیم به بازگرداندن گروگان‌ها بگیرد یا اینکه ثبات کابینه خود را حفظ کند، دچار سردرگمی است. او اسیر منافع سیاسی و شخصی خود است و باید به‌سرعت جایگزین شود.
بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال برقراری آتش‌بس در غزه در حالی است که همان‌گونه که گفته شد، دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد با سفر به دوحه، پایتخت قطر با مقامات ارشد این کشور درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توافق با جنبش حماس به رایزنی پرداخته است. 
تحرکات برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا پس از پاسخ حماس به طرح پیشنهادی آمریکا برای مذاکرات آتش‌بس غزه بار دیگر فعال شده است. جنبش مقاومت فلسطین روز چهارشنبه گذشته، پاسخ خود به‌طرح پیشنهاد آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا را از طریق میانجیگران به طرف اسرائیلی منتقل کرد.  چند هفته بعد، یک منبع در جنبش حماس به خبرگزاری «العالم العربی» خبر داد طرف آمریکایی برخی بندهای طرح پیشنهادی را اصلاح و آن را از طریق میانجیگران برای حماس ارسال کرده است. با آنکه دفتر  نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به‌تازگی اعلام کرده نتانیاهو به جو بایدن اطلاع داده این رژیم هیئت مذاکره‌کننده خود را به دوحه خواهد فرستاد؛ اما او در عین حال گفت این رژیم جنگ در غزه را تنها زمانی به پایان خواهد برد که اهدف خود را محقق کند. باوجود برگزاری ده‌ها تظاهرات علیه سیاست‌های جنگی نتانیاهو در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرده هدف نهایی این رژیم از جنگ در غزه ریشه‌کن کردن حماس است. 

نظر شما