شناسهٔ خبر: 67530497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند: همکاری‌های دفاعی بخش مهمی از روابط میان دهلی‌نو و روسیه است

تهران- ایرنا- «وینای کواترا» قائم مقام وزارت خارجه هند جمعه گفت که همکاری‌های دفاعی بخش مهمی از روابط دوجانبه هند و روسیه است و سران ۲ کشور در دیدار آتی خود در این باره گفت‌وگو خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، کواترا با بیان اینکه وزرای دفاع روسیه و هند همواره در مورد همکاری‌های نظامی با یکدیگر در تماس هستند، اظهار کرد: همکاری دفاعی میان هند و مسکو بخش بسیار مهمی از مشارکت راهبردی ممتاز ماست.

وی افزود که نارندار مودی نخست وزیر هند در سفر هفته آینده خود به مسکو و در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این باره گفت‌وگو خواهند کرد.

کواترا در مورد قراردادهای تسلیحاتی روسیه و هند از جمله فروس سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روس به دهلی‌نو گفت که قصد ندارد جزئیات گفت‌وگو در این زمینه را مطرح کند اما تاکید کرد: تحویل اس-۴۰۰ یکی از ارکان مشارکت دفاعی ۲ کشور است.

وزارت خارجه هند اعلام کرده که مودی ۸ و ۹ ژوئیه (۱۸ و ۱۹ تیر ماه) بنا به دعوت پوتین یک سفر کاری به مسکو خواهد داشت. وی قرار است در این سفر در بیست و دومین نشست سالانه سران هند و روسیه شرکت کند.

بر اساس این گزارش، سران ۲ کشور قرار است در این دیدار تمام ابعاد روابط هند و روسیه را بررسی کرده و درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کنند.

در همین حال، سوبرامانیام جایشنکار وزیر خارجه هند، چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه قزاقستان با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

جایشنکار در این دیدار، نگرانی شدید دهلی را در مورد هندی‌هایی که در جنگ اوکراین گرفتار شده‌اند ابراز کرد و افزود: بسیاری از اتباع هندی ساکن در اوکراین گرفتار یک طرح استخدام جعلی شده بودند و با آغاز جنگ فرصت خروج از این کشور را از دست دادند.

تاکنون چهار هندی در جنگ روسیه و اوکراین کشته شده‌اند و وزارت امور خارجه هند تاکید کرده است که برای خروج هر چه سریعتر هندی‌های باقی‌مانده به شدت به روسیه فشار می‌آورد.

هند همچنین توقف هر گونه استخدام اتباع خود توسط ارتش روسیه را خواستار شد.

نظر شما