شناسهٔ خبر: 67529962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طحان‌نظیف:ناظران در شمارش آرا تا آخرین رأی نظارت می‌کنند/از اعلام نتایج زودهنگام پرهیز شود

تهران ـ ایرنا ـ سخنگوی شورای نگهبان گفت: این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهیم که همانطور که ناظران شورای نگهبان بر فرآیند رأی گیری نظارت کاملی داشتند و تا آخرین رای نیز در شمارش آرا این نظارت را خواهند داشت. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه (۱۵ تیر ۱۴۰۳) در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: با توجه به تراکمی که در بسیاری از شعب اخذ رای وجود دارد، تمدید ساعت رای گیری تا ساعت ۲۴ اعلام شد و بعد از آن نیز چنانچه عزیزانی در شعب اخذ رای حضور داشتند از آنها برابر مقررات رأی گیری به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه همچنان در حال رای گیری هستیم و حسب گزارشی که داریم در بسیاری از شعب شاهد تراکم رای دهندگان هستیم، افزود: از رسانه‌ها، نامزدها و هواداران آنها درخواست می‌کنم که از اعلام نتایج غیر رسمی یا زود هنگام و مواردی از این دست خودداری کنند و اجازه دهند همانطور که تاکنون رای‌گیری در کمال آرامش انجام شده است، تا انتهای فرآیند چنین فضایی حاکم و آرامش جامعه و مردم مورد نظر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تاکید می‌کنم که اگر چنین گزارشات در خصوص اعلام نتایج غیر رسمی و زود هنگام منتشر شود از نظر ما هیچ کدام اعتبار قانونی ندارد.

طحان نظیف تاکید کرد: بعد از اتمام فرآیند رای گیری شمارش آرا را بدون وقفه خواهیم داشت؛ همانطور که همکاران ما از ابتدای صبح در شعب اخذ رای بر فرایند رای‌گیری نظارت داشتند، در شمارش آرا نیز حضور دارند و نسبت به فرایند شمارش نظارت خود را به صورت کامل انجام می دهند.

وی با بیان اینکه بعد از شمارش آرا صورت‌جلسه‌های شعب اخذ رای به امضای عوامل اجرایی و نظارتی می‌رسد و سپس گزارشات مربوطه به فرمانداری‌ها و در نهایت به وزارت کشور اعلام می‌شود، گفت: این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهیم که همانطور که ناظران شورای نگهبان بر فرآیند رای گیری نظارت کاملی داشتند تا آخرین رای نیز در شمارش آرا این نظارت را خواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره میزان مشارکت در انتخابات تا این لحظه، تاکید کرد: شواهد میدانی حاکی از این است که مشارکت نسبت به هفته گذشته بیشتر بوده است و انشاءالله تا یکی دو ساعت آینده که فرآیند رای‌گیری به اتمام می‌رسد، آمار و ارقام دقیق‌تر اعلام خواهد شد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی خارج از شعب نظیر اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس در حمایت از یکی از نامزدها یا دیدار رئیس ستاد یکی از نامزدها با جمعی از دهداری‌ها و نوع مواجهه شورای نگهبان با این موارد گفت: دقایقی پیش گزارشی را از هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دریافت کردم که بر اساس آن گزارش‌های واصله به این هیئت در لحظه توسط کارگروه‌های شش‌گانه این هیئت بررسی شده است. برابر قانون بعد از اعلام نتایج انتخابات نیز فرصتی در اختیار مردم و نامزدها قرار می‌گیرد تا چنانچه شکایتی نسبت به فرآیندها دارند، گزارش مستندی دارند یا اینکه با نکته‌ای مواجه بودند آن را به ما منتقل کنند و ما این موضوع را در بحث صحت انتخابات مورد نظر قرار خواهیم داد.

وی گفت: تاکید من بر این است که در صورتی که نامزدها قصد استفاده از این فرصت دارند گزارش مستندی ارائه دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج نهایی با بیان اینکه «اعلام نتایج بر عهده وزارت کشور است»، اظهار کرد: فکر می‌کنم بنا بر همان بنای هفته گذشته باشد و به هر میزانی که گزارش تهیه شده داشته باشند امکان اعلام نتایج را خواهند داشت.

نظر شما