شناسهٔ خبر: 67529145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد

استفاده از ناوگان هوایی نیروهای مسلح برای اطفاء حریق در جنگل‌ها

مبینا آقاخانی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بالگردهای نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت دفاع هر جا که نیاز به اطفاء حریق هوایی باشد؛ حضور پیدا می‌کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

محمدحسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر مراتع در برخی از مناطق غرب و جنوب‌غرب کشور گفت: هر ساله در ایام تابستان در غرب کشور شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای هستیم؛ زیرا در این مناطق بارش‌های خوبی اتفاق می‌افتد و در مراتع علوفه بسیاری رشد می‌کند که با کوچکترین جرقه ای این علوفه شعله ور شده و گاهی زمین‌های بسیاری را درگیر می‌کند؛ به همین دلیل تقریبا هر روز ما با آتش سوزی این مراتع مواجه هستیم.

وی افزود: اگر این حریق‌ها در محل‌هایی رخ دهد که توسط نیروی انسانی قابل مهار و خاموش کردن باشند؛ نیروهای متخصص اعزام می‌شوند اما اگر این مناطق صعب العبور باشد باید از بالگرد استفاده کنیم. 

نامی گفت: در مجموع  اینکه کدام سازمان یا نهاد مسئول اطفای حریق باشد؛ بستگی به محلی دارد که در آن حریق رخ داده است؛ به عنوان مثال سازمان‌های آتش نشانی تحت نظر شهرداری‌ها هستند و در واقع تنها در شهرها مسئولیت و ماموریت دارند. همچنین اگر در فرودگاه‌ها، مراکز صنعتی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و... آتش‌سوزی رخ دهد معمولا خود این مراکز، آتش‌نشانی تخصصی دارند و خودشان نسبت به اطفای حریق در محل اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به حریق جنگل‌ها و مراتع افزود: برخی حریق‌ها نیز در خارج از شهرها و مراکز تخصصی اتفاق می‌افتد. مانند زمانی که  جنگل یا مرتعی دچار حریق شود؛ در این هنگام، مسئولیت اطفای آن با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است. این سازمان در محل‌های مختلفی از جنگل‌ها و مراتع از تجهیزات و نیروی انسانی در جهت دیده‌بانی آتش استفاده می‌کنند و در صورت مشاهده، به سازمان مدیریت بحران اعلام حریق می‌کنند تا از «یگان اطفای حریق هوایی» استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارکرد: از آنجایی که در کشور ما نهادهایی مانند وزارت دفاع، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال احمر هلی کوپتر در اختیار دارند و در صورت نیاز با هماهنگی وزارت دفاع، هر نهادی می‌تواند از این بالگردها استفاده کند. «مرکز کنترل اطفای حریق کشور »  در وزارت دفاع ایجاد شده و مسئول انجام این هماهنگی‌ها بین نیروهای مسلح و سایر نهادهاست. به این صورت که  اگر در حریقی نیاز به بالگرد باشد، سازمان مدیریت بحران کشور به این مرکز اطلاع داده و با هماهنگی آن، بالگرد از نهادهای مختلف بر حسب نوع نیاز به کار گرفته می‌شود. 

نامی گفت: در آتش‌سوزی های اخیر، از بالگردهای وزارت دفاع، سپاه و ارتش برای خاموش کردن آتش استفاده شد؛ در این بالگردها آب را در مخازن بزرگی ریخته و بر روی آتش تخلیه می‌کنند. همچنین سپاه پاسداران علاوه بر بالگرد، یکی از هواپیماهای ایلوشین غول پیکر خود را با ابتکاری که به خرج داده به هواپیمای اطفای حریق تبدیل کرده و از آن در آتش‌سوزی های بسیار عظیم استفاده می‌شود. این هواپیما می‌تواند حجم آب زیادی را از روی دریاچه‌ها برداشته و بر روی شلعه را بریزد و اینچنین سرعت اطفای حریق افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به بالگردهای جمعیت هلال احمر نیز گفت:  در مجموع از بالگردهای هلال احمر نیز عمدتا برای ارسال نیروی انسانی و تجهیزات استفاده شده و از سایر بالگردها برای اطفای حریق استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارکرد: از آنجایی که تعداد حریق مراتع در غرب کشور در ایام تابستان زیاد است؛ ما همیشه پنج بالگرد را به صورت آماده باش در استان‌های غربی مانند لرستان، ایلام، خوزستان و کرمانشاه مستقر نگه می‌داریم و در صورت نیاز سریعا آن ها به منطقه اعزام می‌شوند. 

نامی گفت: در حال حاضر در استفاده از بالگردها برای اطفای حریق هیچ مشکلی وجود ندارد و هماهنگی های لازم در این باره به خوبی انجام می شود.

انتهای پیام

نظر شما