شناسهٔ خبر: 67528266 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ضروت توجه دولت آینده به طرح‌های تأمین آب مشهد

مدیرعامل آبفا مشهد از ضرورت توجه به طرح‌های تأمین آب مشهد در دولت آینده گفت و از کاهش ۲. ۵ درصدی مصرف آب در این شهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین اسماعیلیان با حضور در شعبه اخذ رای مؤسسه فرهنگی قدس در تریبون انتخاباتی قدس عنوان کرد: با توجه به چالش‌هایی که در حوزه آب استان به ویژه کلانشهر مشهد وجود دارد و شروع دولت سیزدهم همزمان با شروع دوره خشکسالی بود و در حال حاضر تقریباً در چهارمین سال پیاپی دوره خشکسالی هستیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سطح استان و در سطح ملی و بازنگری در طرح‌ها و برنامه‌های تأمین آب کلان شهر مشهد اقدامات اضطراری در بازه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفت و با اجرای برنامه‌های اضطراری و طرح‌های کوتاه با وجود سه سال خشکسالی پی در پی و اینکه سال آبی گذشته بسیار بسیار خشک بود توانستیم آّ مورد نیاز مردم مشهد را تأمین کنیم.

مدیرعامل آبفا مشهد با اشاره به چالش‌های تأمین آب روستاها گفت: با وجود ارتقای جمعیت روستایی تحت پوشش ما از حدود ۸۲ درصد به ۹۶ درصد چالش‌ها در حوزه آب روستایی خیلی عدیده بود اما با طرح‌های انجام شده تعداد روستاهایی که در تنش آبی قرار داشتند کمتر شد به طوری که ما امسال تقریباً نسبت به سال گذشته تعداد روستاهایی که با تانکر یا به صورت سیار آبرسانی می‌کنیم تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

اسماعیلیان در خصوص طرح‌هایی که باید در دولت چهاردهم در حوزه تأمین آب مشهد پیگیری شود عنوان کرد: با توجه به اینکه کلان شهر مشهد شهر خاص و فراملی است قطعاً بایستی برنامه‌ها و اقداماتی که در گذشته انجام شده با شدت بیشتری ادامه پیدا کند بنابراین چندین پروژه از جنس میان مدت در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن بحث طرح انتقال و جایگزینی آن با پساب است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از پساب به عنوان یکی از پروژه‌های مهم مطرح است که‌امیدواریم در دوره چهاردهم با سرعت بیشتری شکل بگیرد و باید گفت ۲۵ درصد از تأمین آب کلان شهر مشهد در افق بلند مدت از طریق پساب و جایگزینی آن صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آبفا مشهد سد شوریجه و سامانه انتقال آب از این سد را یکی دیگر از پروژه مهم برای پیگیری در دولت چهاردهم دانست و تصریح کرد:‌امیدورایم این پروژه در دوره چهاردهم و در طی سال آینده به مدار بهره‌برداری وارد شود.

اسماعلیان ادامه داد: یکی از پروژه‌های میان مدت دیگر، بحث انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد هست که از طریق بهینه‌سازی آب هزار مسجد رقم می‌خورد. پروژه‌های یاد شده از جنس پروژه‌های میان مدت است که قطعاً باید مورد توجه دولت چهاردهم قرار بگیرد.

وی یکی از پروژه‌های بسیار مهم و حیاتی که در دولت سیزدهم آغاز شد را بحث انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نهایتاً خراسان رضوی و مشهد مقدس دانست و گفت:‌امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح بزرگ آبی باشیم. تأمین آب شرب یکی از شریان‌های اصلی و یکی از زیرساخت‌های حیاتی مورد نیاز است و مهم نیست چه دولتی بر سرکار باشد مهم این است این پروژه‌ها با توجه به ضرورت ادامه پیدا کند وامیدواریم در دولت چهاردهم برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده برای تأمین آب استان و به ویژه کلان شهر مشهد با شدت ادامه پیدا کند.

اسماعلیان در تکمیل توضیحات خود عنوان کرد: هر چند پروژه‌های تأمین آب زیادی در دستور کار است و ما در تابستان ۱۴۰۳ قرار داریم اما باید یادآوری کرد شهریور ماه با توجه به دهه پایانی صفر اوج مصرف آب مشهد خواهد بود. در شش ماهه اول سال آبی یعنی از مهر ماه سال گذشته تا پایان سال ۱۴۰۲ بارندگی‌ها بسیار اندک بود و شرایط خشکسالی شدید را در استان و مشهد تجربه کردیم اما به لطف و عنایت خدا و بارندگی‌های نسبتاً خوب در اردیبهشت ماه توانستیم بحران کم آبی را پشت سر بگذاریم و اگر این بارندگی‌ها صورت نمی‌گرفت قطعاً در بحث تأمین آب کلانشهر مشهد چالش جدی داشتیم.

وی افزود: مشهد کمترین سرانه مصرف آب را در بین کلان شهرهای کشور دارد وامیدواریم این نگاه حتی با حساسیت بیشتری ادامه پیدا کند و طبق آمار ما دو و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کماکان شاهد کاهش مصرف هستیم که‌امیدواریم شرایط تداوم داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما