شناسهٔ خبر: 67528155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج دوباره مشارکت مردم در دیار خاوران + فیلم

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی با وجود گرمای هوا، دوشادوش هم در نیمه تیر ماه پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا بار دیگر پیشگامی خود در مشارکت سیاسی را به نمایش بگذارند و از عصر جمعه موج دوباره شور انتخاباتی این دیار را فرا گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرآیند اخذ رای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح امروز (جمعه) همزمان با سراسر کشور در ۷۷۲ شعبه اخذ رای استان خراسان جنوبی آغاز شد که از این تعداد ۴۰۴ شعبه ثابت و ۳۶۸ شعبه سیار پیش بینی شده همچنین ۳۵۲ شعبه در مناطق شهری و ۴۲۰ شعبه روستایی است.

مردم خراسان جنوبی که در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۶۴.۱۵ درصدی را رقم زدند و مانند انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در کشور اول شدند، در دور دوم انتخابات هم از لحظات اولیه به شعب رای گیری آمدند تا حماسه جمهور را تکرار کنند.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استان از همان دقایق اولیه برای انعکاس این حضور پر شور دست به کار شدند از همین رو صحنه‌های غرورانگیز از حضور اقشار مختلف جامعه، عشایر، روستاییان، مرزنشینان، سالمندان، رای اولی‌ها و جوانان را در جای جای این استان پهناور شاهد بوده‌ایم.

موج دوباره مشارکت مردم در دیار خاوران + فیلم

مرکز استان امروز هم مثل جمعه هشتم تیر حال و هوای انتخاباتی دارد و شعبه‌های ثابت در شهرداری بیرجند، مسجد قبا، مسجد توحید و مجتمع آموزشی شهید سلیمانی از شعب شلوغ این شهر است که صف‌های طولانی رای دهندگان در آنها دیده می‌شود.

شعبه شهرداری در میدان ابوذر بیرجند به عنوان شلوغ‌ترین شعبه رای‌گیری مرکز استان به شمار می‌رود؛ مکانی که در همان ساعات آغازین اخذ رای میزبان جمع زیادی از شهروندان بوده است.

موج دوباره مشارکت مردم در دیار خاوران + فیلم

استاندار خراسان جنوبی، رییس کل دادگستری، دادستان، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و دیگر مسئولان استانی هم به این صف پیوستند تا در کنار مردم رای خود را به صندوق بیاندازند.

امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس از دیگر شعب پر رفت و آمد در انتخابات ۱۵ تیر ماه خراسان جنوبی است.

موج دوباره مشارکت مردم در دیار خاوران + فیلم

امروز امکان رای‌ گیری برای بیماران و افراد ناتوان در محل سکونت هم فراهم شد و صندوق‌های سیار با هماهنگی فرمانداری آرای این افراد را اخذ کرد.

همزمان با برپایی صندوق‌های ثابت در گوشه گوشه استان، شعب‌ سیار هم در نقاط روستایی و عشایری شاهد اتفاقات منحصر به فرد و کم‌نظیری در این دوره از انتخابات هستند؛ حضور کودکان، نوجوانان، کهنسالان و خانواده شهدا در شعبه‌ها، حضور والدین شهدا در پای صندوق‌ها، رای‌دادن معلولان، همه و همه از صحنه‌هایی است که در این رویداد ملی به ثبت رسید.

عده ای به شکل خانوادگی و با فرزندان کوچک یا نوجوان خود در پای صندوق‌های رای حضور یافتند تا مشارکت انتخاباتی را در کنار والدین تمرین کنند.

عروس و دامادهایی که امروز را برای شروع زندگی مشترک انتخاب کردند نیز پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا نشان دهند در تعیین سرنوشت کشور خود سهیم هستند.

اگرچه امروز دمای هوای خراسان جنوبی در ساعاتی از روز به بیش از ۴۰ درجه رسید ولی همچنان دوربین عکاسان و خبرنگاران صف‌های حضور را انعکاس دادند و اکنون در ساعات شبانگاهی که هوا رو به خنکی می‌رود و مهلت اخذ رای هم تمدید شد موج دوم مشارکت در شعب اخذ رای شکل گرفته است.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رییس جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد در سراسر کشور برگزار شد اما هیچ یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با کسب بیشترین آرا به دور دوم انتخابات راه یافتند که از زمان اعلام نتایج رسمی و تایید صحت مرحله اول انتخابات توسط شورای نگهبان، تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری (ساعت هشت روز پنجشنبه ۱۴ تیر) فرصت تبلیغات داشتند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تعداد واجدین شرایط رای دادن در این استان بیش از ۶۱۰ هزار نفر اعلام شده است.

روند رای گیری از ساعت هشت صبح امروز تا ساعت ۱۸ ادامه یافت و با موافقت وزیر کشور ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس ۲ ساعت دیگر تا ساعت ۲۲ تمدید شد.

نظر شما