شناسهٔ خبر: 67527582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور پررنگ ایرانیان مقیم سوریه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران

تهران- ایرنا- ایرانیان مقیم سوریه از ساعت هشت صبح امروز (جمعه) به مراکز رای‌گیری که توسط سفارت ایران در چند استان تعیین شده بود، مراجعه کردند تا در مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سانا، «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پس از انداختن رای خود به صندوق در مقر سفارت ایران به خبرنگاران گفت: مشارکت در مرحله اول در سوریه در مقایسه با سایر کشورها بسیار خوب بود.

اکبری خاطرنشان کرد: سفارتخانه ایران ۱۰ صندوق در سراسر سوریه از جمله سه صندوق در حلب و لاذقیه و هفت صندوق در دمشق قرار داده است و همچنین صندوق‌های سیار و وسایل نقلیه برای تسهیل فرآیند رای‌گیری برای رای‌دهندگان اضافه کرده است.

اکبری با اشاره به اینکه در مرحله اول ۹۵ درصد ایرانیان مقیم سوریه در انتخابات شرکت داشتند، ابراز امیدواری کرد که مشارکت در این مرحله نیز خوب باشد.

وی همچنین تأکید کرد که موضع اصولی کشورش در قبال مقاومت و فلسطین و همچنین نظام سلطه جهانی تغییر نکرده است و به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کنند تا مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران کمرنگ باشد.

صبح امروز دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج ایران آغاز شد که در آن دو نامزد سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در ابتدا برای سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برنامه ریزی شده بود اما با شهادت رئیس جمهوری ایران در سقوط بالگرد زودتر برگزار شد.

حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری امسال هستند. از این تعداد، حدود ۱۰ میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن، مقیم خارج از کشورند که در ۳۴۴ شعبه اخذ رای تعیین شده در کشورهای مختلف می‌توانند حضور یابند و رای خود را به صندوق بیاندازند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات، در انتخابات هفته گذشته، ۹۷ هزار و ۹۶۷ رای در خارج از کشور به صندوق انداخته شد. با این حال، دولت کانادا به مراکز رای گیری اجازه فعالیت نداد.

در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای روند رای گیری در دور دوم انتخابات در داخل ایران را مانند دور قبل تسهیل کرده است که بیش از ۶ هزار شعبه آن تنها در تهران به عنوان پایتخت قرار دارد.

شمارش آرا بلافاصله پس از بسته شدن صندوق‌های رای آغاز می‌شود و وزارت کشور تا صبح روز شنبه نتایج این دور از انتخابات را اعلام خواهد کرد.

نظر شما