شناسهٔ خبر: 67527390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روس

مسکو- ایرنا- رسانه‌های روسیه در گزارش‌هایی به بازتاب ابعاد دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی ضمن انتشار تصاویر مرتبط با شرکت رهبر معظم انقلاب در انتخابات، از برگزاری آرام انتخابات در ایران خبر داده است. خبرنگار این خبرگزاری از تهران در گزارشی نوشت: در سه شعبه رای گیری که خبرنگار ریانووستی در نقاط مختلف شهر از آن بازدید کرد، میانگین مشارکت متوسط به نظر می‌رسید.
در این گزارش آمده است:‌ طبق مشاهدات، تعداد رای دهندگان از حوالی ظهر به بعد در حال افزایش است.
این رسانه روس نوشت: در شعبه اخذ رأی معروف پایتخت ایران واقع در مرکز فرهنگی مذهبی حسینیه ارشاد از صبح زود و حتی قبل از افتتاح این شعبه صف ایجاد شد.
خبرنگار ریانووستی در ادامه نوشت:‌ رئیس جمهور پس از مقام (معظم) رهبری، جایگاه دوم را در ساختار حکومت ایران دارد.

خبرگزاری تاس نیز در گزارش‌هایی به نقل از رسانه‌های ایران به پوشش خبری مهمترین رویداد سیاسی سال ایران پرداخت و از تمدید زمان برگزاری انتخابات خبر داد.

مسکو و تهران در ریل تقویت مناسبات
شبکه یک تلویزیون روسیه نیز در گزارشی از روند برگزاری دور دوم انتخابات ایران به بررسی تأثیر این رویداد بر مناسبات با روسیه پرداخت.
این شبکه گزارش داد که پیش‌تر مسئولان ایرانی به کرملین اطمینان داده‌اند که تغییر منفی در روابط دو کشور ایجاد نخواهد شد.

رقابت جلیلی و پزشکیان در دور دوم
خبرگزاری اینترفاکس تیتر زیر را در خصوص دور دوم انتخابات ایران استفاده کرده است: رقابت جلیلی اصولگرا و پزشکیان اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهور ایران».
این خبرگزاری نوشت: دو نامزد به دور دوم راه یافتند: مسعود پزشکیان نماینده سابق مجلس ایران که در دور اول 42.45 درصد آرا را کسب کرد و سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با 38.61 درصد آرا.
اینترفاکس در ادامه به اهداف و برنامه‌های دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ایران اشاره کرد.

رأی به آینده ایران
خبرگزاری «وستنیک قفقاز» هم از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داد. این رسانه روس با اشاره به شرکت رهبر معظم انقلاب در این انتخابات، به بازنشر بخشی از سخنان آیت الله خامنه‌ای در دعوت از مردم به شرکت در انتخابات پرداخت و آن را به منزله رأی به آینده ایران حائز اهمیت دانست.

دور دوم، نخستین بار از سال 2005
همچنین خبرگزاری ار ب کا از آغاز دور دوم انتخابات در ایران خبر داد. این خبرگزاری به سخنان رهبر (معظم انقلاب اسلامی) ایران برای دعوت از مردم به شرکت در انتخابات اشاره کرده است.
ار ب کا نوشت: این نخستین بار از سال 2005 است که انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده می‌شود.

تهران در صدر آمار شعب
خبرگزاری ایزویستیا از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داده است. این خبرگزاری نوشت: تهران با 6694 محل اخذ رای، در صدر جدول تعداد شعب رای در کشور قرار دارد.
این رسانه روس در ادامه برخی دیدگاه‌های کلیدی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در مقوله سیاست خارجی را بازتاب داد.

خللی در روابط ایران و روسیه ایجاد نخواهد شد
خبرگزاری گازیتا نیز از آغاز بکار شعب اخد رای در ایران و برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
این رسانه روس با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران زیر نظر مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، نوشت:‌ با توجه به ساختار دستگاه دیپلماسی ایران، انتخابات ریاست جمهوری تغییری در خط مشی سیاست خارجی این کشور از جمله مناسبات تهران – مسکو ایجاد نخواهد کرد.

پیش بینی رشد 20 درصدی مشارکت در تهران نسبت به دور نخست
خبرگزاری ودوموستی نیز به نقل از برخی رسانه‌های ایران از احتمال رشد 20 درصدی مشارکت نسبت به دور نخست در شهر تهران خبر داد.

بررسی گرایش‌ها و برنامه‌ها
پایگاه خبری روزنامه کامرسانت نیز در گزارشی از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران به بررسی گرایش‌ها و برنامه‌های نامزدهای این انتخابات پرداخت.
این رسانه روس همچنین گزارشی از حامیان و شعارهای انتخاباتی مطرح در این رویداد سیاسی ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش یک سال زودتر از موعد برگزار شد. پس از شهادت رئیس‌جمهور در ۳۰ اردیبهشت امسال، وزیر کشور روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.
دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، «مسعود پزشکیان» ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و «سعید جلیلی» با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار ۲۹۸ رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم رفت.
این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.
مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر در حال برگزاری است.

نظر شما