شناسهٔ خبر: 67526277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

ادعای تقلب در انتخابات خیانت به کشور است

امام جمعه اردبیل گفت: سیستم انتخاباتی ایران دقیق‌ترین سیستم است و امکان تخلف، تخطی، جعل و جابه‌جایی در آن نیست و ادعای تقلب در انتخابات خیانت به کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل و با حضور پرشور و گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد، ضمن تبیین اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات اظهار کرد: روز قیامت روز حسرت است، بالاترین حسرت برای نبود بالاترین ثواب‌هاست، یکی از ثواب‌های بسیار استثنایی ثواب تعیین والی عادل است‌.

وی افزود: طرفداران هر دو کاندیدا دقت کامل کنند که سیستم انتخاباتی ایران دقیق‌ترین سیستم است و امکان تخلف، تخطی، جعل و جابه‌جایی در آن نیست، نماینده هر دو نامزد هم در تمام شعبه‌ها حضور دارند، بنابراین اگر کسی ادعای تقلب کند "کالشمس فی کبدالسماء" دروغ می‌گوید و خائن به کشور است.

آیت‌الله عاملی تاکید کرد: فردای انتخابات باید اولاً همه رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل شود ثانیاً باید همه حول منتخب جمع بشویم و نهایت همکاری را با او داشته باشیم هرگونه اختلاف و شقاق در این باب گناه کبیره و برآورده ساختن آرزوی دشمن است.

امام جمعه اردبیل افزود: مسئولین ارشد نظام دقت کنند که بعد از هر انتخابات کنار گذاشتن جناح مغلوب از بدنه اجرایی کشور یک خسارت عظیم است در این باب جناح برنده به هیچ وجه حاضر به همکاری نمی‌شود و می‌گوید کسانی که برای من کار کرده‌اند باید از آنها استفاده کنم و الا در انتخابات آینده باخته‌ام به همین جهت مجلس یا در صورت لزوم مجمع تشخیص مصلحت باید وارد ماجرا شود در هر دو جناح افراد مجرب، کارشناس و نخبه مدیریتی وجود دارد خانه‌نشین شدن آنها برای چهارسال اصلاً به صلاح کشور نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه توجه کنند هم انتخابات و هم جدی بودن انتخابات و هم مناظره همه امتیاز بزرگ برای جمهوری اسلامی است در زمان شاه از این‌ها خبری نبود، جهت آگاهی بخشی به نسل جوان و مخصوصاً جهت آگاهی کسانی که تحت تأثیر برنامه‌های ماهواره‌ها شرکت نکردند به دو مورد از زمان پهلوی اشاره می‌کنم: اول، محمد سجادی وزیر راه رضاخان می‌نویسد در اولین سال ورود ایشان عرض کردیم برای مجلس "رعیت جماعت" وکیل انتخاب می‌کنند اعلیحضرت گفت: چه غلط‌ها! ببرید آفتابه دربار را جلوشان بیندازید!

وی ادامه داد: دوم: باقر کاظمی وزیر خارجه رضاخان می‌نویسد: وقتی قرار شد به سرپرستی محمدعلی فروغی مجلس وکلای ملت تشکیل شود خدمت اعلیحضرت رفتیم که "رعیت جماعت" وکیل انتخاب کنند اعلیحضرت گفت می‌خواهید طویله باز کنید؟! هر مملکتی رژیمی دارد رژیم ما هم یک نفره است! بالاخره با فشار انگلیسی‌ها و تعیین وکلا توسط آنها اعلیحضرت اشاره کردند چون این رعیت پدر سوخته سواد ندارد نمایندگانی به ولایات می‌فرستم تا آنها رای‌ها را بنویسند من خنده‌ام گرفت که خود اعلیحضرت هم سواد خواندن نداشت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ضمن تاکید بر لزوم مطالبه وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: از جوانان و فرهیختگان می‌خواهم فردا هر کسی انتخاب شد، فوراً وعده‌های او را که در مناظره و در تبلیغات خود مطرح کرد، جمع‌آوری و بی‌رحمانه پیگیری کنند، از اهل فن و از متفکرین جامعه انتظار است که اظهارات نامزدها را بعد از انتخابات نقد کنند بعضی از اظهارات دروغ کامل، اشتباه محض و ضربه بزرگی به حیثیت نظام بود، همه این‌ها باید به طور مفصل و تدریجاً در جامعه مطرح و نقد شود اگر این کار صورت نگیرد، گره ذهنی که از آن حرف غلط درست شده باقی خواهد ماند و به تدریج به غده بزرگی تبدیل خواهد شد.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرارسیدن ماه محرم حسینی و تسلیت این ایام، به تشریح منشور و رهنمودهایی در خصوص برگزاری عزاداری‌های آرمانی پرداخت و تصریح کرد: در دهه عزاداری از هم‌استانی‌های عزیز و عزاداران می‌خواهم اولاً اعتقاد داشته باشند که ثواب عزاداری به جز ثواب رفع گرفتاری انسان‌ها از تمام حسنات بالاتر است، یک قطره اشک در عزای امام حسین (ع) قدرت خاموش کردن جهنم را دارد.

وی افزود: ثانیاً در دسته‌جات و مجالس عزاداری حتماً از روحانی و عالم دین استفاده شود و الا حقیقت عزاداری دزدیده و منحرف می‌شود، حضرت فرمود "اولکم اولکم معرفه" شخصی از امام حسین (ع) پول خواست حضرت فرمود سوال می‌کنم سپس پول می‌دهم او اعتراض کرد که شما اهل جود و سخا هستید حضرت در جواب فرمود سیره ما سیره پیامبر اکرم (ص) است، ما به هر کسی بر اساس معرفت او عنایت می‌کنیم، بعد از نصف شب در وقت استراحت مردم طبل و شیپور نزنند صدای بلندگو را بیرون پخش نکنند سردسته‌ها مواظب باشند که بچه‌های مردم در دسته‌جات بدآموزی نبینند، در ایامی که دسته‌جات به بازار می‌روند اهل بازار سد معبر نکنند اسب به بازار وارد نکنند چند مغازه اطراف در ورودی مسجد جامع که برنامه اصلی آنجا اجرا می‌شود مغازه را تعطیل و محیط را تاریک نکنند شبیه خوانان حتماً با نیروی انتظامی همکاری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: اهل احسان و گیرندگان احسان مواظب باشند محیط شهر را آلوده نکنند دستگاه امام حسین (ع) را پولی نکنیم به بیرق‌ها پول نچسبانند به نعش پول نچسبانند به ضریح نمادین پول نریزند به گهواره و به حجله‌گاه پول نریزند و الا وهابی‌ها ایراد خواهند گرفت که عزاداری در شیعه کاسب‌کاری است، شعرا در پالایش اشعار دقت کنند روز عاشورا حتماً در نماز ظهر عاشورا در شهیدگاه همه شرکت کنند، اجتماعات بزرگ در محرم بزرگترین شعیره عزاداری است.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: شب‌ها در حرکت از مسجدی به مسجد دیگر که از اختصاصات اردبیل است از ماشین استفاده نکنند در این حرکت از شعار اختصاصی اردبیل یعنی "آ حسن وا حسین " غفلت نکنند در عزاداری‌ها از شهدای مدافع حرم حتماً یاد کنند اگر داعش پایش به شهرهای زیارتی عراق می‌رسید قسم خورده بود که مراقد ائمه را تا ۱۵۰ متری ویران کند در آن صورت دیگر عزاداری ما معنی نداشت در عزاداری امام حسین (ع) تماشاچی نشوید گاهی تماشاچی بیشتر از عزادار است.

وی افزود: از بدحجابی و بی‌حجابی به جد اجتناب کنند از اختلاط زن و مرد اجتناب شود، نگاه‌های آلوده زخم بر امام حسین (ع) است امام به اندازه کافی زخم دارد عزاداری نباید معرکه خودنمایی و میدان تبرج جاهلی زنان و چشم چرانان باشد.

وی ادامه داد: عزاداری نباید چنان طول داده شود که نماز صبح قضا شود امام فرمود: " لا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ" (کارهای مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمی‌شود) یعنی عزاداری در آن صورت ذره‌ای ثواب ندارد نکند در نماز کاهل و در عزاداری شیر باشید لخت شدن ممنوع است و الا وهابی‌ها زیر عکس لخت عزاداران خواهند نوشت: " شاهدوا الشد وذ الجنسی من الشیعه"!

امام جمعه اردبیل ادامه داد: شورهای عجیب و غریب و تند و هروله و حرکات موزون ممنوع است وهابیت زیر آنها می‌نویسد آرتیست بازی رافضی‌ها را نگاه کنید، مرخم کردن اسم امام حسین (ع) ممنوع است آوردن اسباب موسیقی شما را در زمره حدیث وحشتناک "یطلبون الدنیا باعمال الآخرة" که درباره اهل آخرالزمان است قرار می‌دهد از آوردن شمائل معصومین اجتناب کنید اسلام شعار تصویری ندارد صورت قدسی معصوم را به صورت عرفی تبدیل نکنید از آوردن هر چیز و از انجام هر عمل که تداعی هیچ جزئی از اجزا حماسه کربلا را نمی‌کند اجتناب کنید طوغ از همین قسم است و علاوه بر آن به خاطر شکل صلیبی القا می‌کند که عزاداری اقتباس از مسیحیت است مجلس عزاداری امام حسین باید مجلس بصیرت و تقیّد به احکام الهی باشد بعضی از جوانان از روی ناآگاهی در مراسم از تیشرت‌های مشکی منقش به علائم شیطان پرستی استفاده می‌کنند یا صلیب برگردند یا طلا در گردن یا دست دارند.

آیت‌الله عاملی گفت: در شبیه خوانی در استفاده از نامحرم دقت شود مداحان در آهنگ از سبک سنتی استفاده کنند وارد سبک ترانه‌های ترکیه و آذربایجان و موسیقی‌های غربی نشوند مداحان از روضه‌های مجهول، غیر معتبر، غیر مستند و غیر موثق نخوانند تا شیعه متهم به بیت الکذب نشود علم جوشی از خرافات کاملاً مزخرف است آن را به عزاداری راه ندهید به تماشای آن نروید.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: رقابت در عزاداری یک فاجعه است، رقابت در اندازه طبل، رقابت در ارتفاع علم، رقابت در کمیت احسان، رقابت در گریاندن، رقابت در ابزار موسیقی و رقابت در دعوت از شخصیت‌ها؛ امام حسین (ع) در مجالس بی‌ریا حاضر می‌شود.

عاملی افزود: در دادن احسان به احسان شکمی اکتفا نکنید جای احسان علمی خالی است در احسان خوردنی نیز مواظب باشید با پول حرام احسان ندهید امام حسین (ع) با ربا و با پول‌هایی که وجوهات آنها داده نشده احسان نمی‌خواهد و قبول نمی‌کند شب تاسوعا و شب عاشورا در خیلی از مساجد جوان‌ها و عزاداران تا صبح در مسجد می‌مانند نفس این عمل شایسته است اما متأسفانه بعضی‌ها مشغول استهزا و مطایبات و استعمال دخانیات می‌شوند.

وی ادامه داد: شبیه خوانی را با اسب و شتر پر نکنید معاندی زیرش ننویسد این عزاداری است یا حدیقه حیوانات؟ مخصوصاً اسب‌های پولدارها را که آرام و قرار ندارند نیاورید شبیه خوانی تئاتر طنز نباشد اگر مردم به جای گریه بخندند از آن معلوم می‌شود که شما کربلا را نشان ندادید چیز دیگری را که با کربلا بیگانه است نشان دادید.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: در شب عاشورا حتماً در مساجد به یاد امام حسین (ع) قرآن خوانده شود شایسته است آن شب، شب قرآن نامیده شود چون امام حسین (ع) فرصت گرفت تا آن شب برای آخرین بار قرآن بخواند من از محله میرزا بخشعلی در این خصوص که سال‌هاست آن شب را شب قرآن کرده‌اند تشکر می‌کنم. سهم شما از عنایت امام حسین (ع) این نباشد که صرفاً ۱۰ روز صدای موبایل خود را عوض کنید سپس بعد از عاشورا با امام حسین (ع) خداحافظی کنید.

آیت الله عاملی در پایان تاکید کرد: شعرا بسیار دقت کنند مطلب غیر عقلانی را به قالب شعر در نیاورند از دروغ و مخصوصاً از غلو در حق معصوم اجتناب کنند خداوند فرمود: "یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ" (ای اهل کتاب، در دین خود اندازه نگه دارید، و درباره خدا جز به راستی سخن نگویید) در بیان زبان حال بسیار دقت کنید شما و مداحان هدفتان این نباشد که به هر طریقی شده مخاطب را بگریانید این یک فاجعه است، مواظب باشید که با امام حسین (ع) نفاق نداشته باشید بترسید از این حدیث که کسی به امام علی (ع) گفت: " انی والله احبک " حضرت در جواب فرمود: انی والله ابغضک" چون زبان و دل او یکی نبود از محرم و از مدرسه حسینی توشه بگیرید و یک سال با همان توشه زندگی کنید.

نظر شما