شناسهٔ خبر: 67526080 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان: دست دوستی ترکیه به سوی سوریه دراز است

تهران- ایرنا- رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) از تمایل این کشور برای ترمیم روابط با دمشق سخن به میان آورد و تاکید کرد که آنکارا دست خود را به سوی سوریه دراز کرده است و این کار را ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» به هنگام بازگشت از نشست شانگهای گفت:‌ ترکیه دست دوستی به سوی همسایه خود یعنی سوریه دراز کرده است و به این کار ادامه می دهد.

وی تاکید کرد که ترکیه در کنار سوریه ایستاده است تا بر اساس یک قرارداد اجتماعی جدید، به طور عادلانه و جامع با یکدیگر همکاری کنند.

اردوغان این اظهارات را در جمع خبرنگاران در هواپیما به هنگام بازگشت از قزاقستان که برای شرکت در اجلاس شانگهای به این کشور سفر کرده بود، بیان کرد.

همچنین رئیس جمهور ترکیه در حاشیه این نشست با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

اردوغان در این زمینه اظهار داشت: ما و پوتین ممکن است برای بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) دعوتنامه ارسال کنیم و چنانچه پوتین بتواند به ترکیه سفر کند، این آغاز راه جدیدی خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا اجازه ایجاد یک گروه تروریستی در منطقه خود را نداده و نخواهد داد، تاکید کرد: فضای صلحی که در سوریه حاکم خواهد شد برای بازگشت میلیون ها سوری به کشورشان ضروری است.

اردوغان در مورد حوادثی که در استان قیصری در مرکز ترکیه اتفاق افتاد، گفت: ما اجازه نخواهیم داد عده ای از طریق یک حادثه ناپسند، هرج و مرج ایجاد کنند و اجازه نخواهیم داد عده ای از آن سوء استفاده کنند. در این خصوص دولت ترکیه وظایف خود را انجام می دهد.

رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با مسائل داخلی این کشور نیز تاکید کرد: در ترکیه به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که خود را به جای نیروی مجریه، قوه قضائیه و دولت بگذارد.

پیشتر یکشنبه شب گذشته در پی انتشار ویدئویی از تعرض یک جوان سوری به یک دختربچه پنج ساله، ناآرامی‌هایی در استان قیصری ترکیه روی داد و گروهی از شهروندان ترکیه به خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروهای پناهجویان سوری‌ حمله و آنها را تخریب کردند.

بر اساس اعلام شبکه الجزیره، همزمان با پخش این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی و انتشار اخبار کذب و تحریک‌آمیز علیه پناهجویان، ده‌ها جوان تُرک به اموال شهروندان سوریه در استان قیصری ترکیه حمله کردند. در کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده، آتش زدن مغازه‌ها، حمله به خودروها، پرتاب سنگ به خانه‌ها و شکستن شیشه پنجره‌های منازل پناهجویان سوریه توسط جوانان ترکیه دیده می شود.

به گزارش ایرنا، با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳.۵ میلیون نفری این کشور آواره شدند؛ در این میان ۶.۵ میلیون به خارج از سوریه پناه بردند و ۵.۵ میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، هم اکنون شمار زیادی از آوارگان سوری مقیم ترکیه که منابع رسمی تعداد آنها را حدود ۳.۷ میلیون نفر تخمین می زنند، به عنوان کارگر در کارخانه‌ها و دیگر مراکز تولیدی ترکیه فعال هستند و خروج آنها مشکلات زیادی برای صاحبان صنایع این کشور ایجاد خواهد کرد.

نظر شما