شناسهٔ خبر: 67521820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای ۷ شهر بر مدار نارنجی ثبت شد/ پاک‌ترین هوا همچنان سهم ایلام است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هفت شهر ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _جمعه پانزدهم تیر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ‌کدام از شهرها همچون روز گذشته در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۱۵، تهران با شاخص ۱۰۷، شهرکرد با شاخص ۱۳۱، اهواز با شاخص ۱۰۱، زنجان با شاخص ۱۰۵، زاهدان با شاخص ۱۰۵ و اراک با شاخص ۱۰۶، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، تهران، اهواز، زاهدان و یزد بر مدار ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، کلانشهرهای کرج با شاخص ۷۴، بوشهر با شاخص ۷۰، بیرجند با شاخص ۵۳، مشهد با شاخص ۹۶، بجنورد با شاخص ۶۱، سمنان با شاخص ۶۹، کرمان با شاخص ۸۴، کرمانشاه با شاخص ۷۰، یاسوج با شاخص ۶۲، قم با شاخص ۶۶، همدان با شاخص ۶۲ و یزد با شاخص ۹۰، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته چهاردهم تیر، سنجش کیفیت هوا در شهرهای تبریز، کرج، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک و همدان، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۴۸، ارومیه با شاخص ۱۸، اردبیل با شاخص ۴۱، ایلام با شاخص ۱۴، شیراز با شاخص ۵۰، سنندج با شاخص ۳۹ و رشت با شاخص ۵۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به‌طوری که روز گذشته نیز شهرهای بجنورد، قزوین، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما هفت شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما