شناسهٔ خبر: 67520487 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی اخبار فناوری اطلاعات در هفته گذشته؛

از مهم‌ترین رویدادهای الکامپ ۲۷ تا تمدید بسته اینترنت هدیه دولت

یاسمین نسبتی

رویکرد مهم الکامپ ۲۷ توجه به محتواست، بهره برداری از بیش از۵۰ هزار پورت فیبر نوری و تمدید بسته اینترنت هدیه ۱۰ گیگابایتی انتخابات برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هفته دوم خردادماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ با حضور مسئولان حوزه ارتباطات آغاز شد. عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه این نمایشگاه اظهار کرد: در حوزه نسل پنجم ارتباطات امروز سایت نسل ۵.۵ را مشاهده کردیم؛ در دوره گذشته هم نسل پنج همانند نسل پنج و نیم نمایشی بود و کسی استفاده عمومی از آن نمی کرد اما در حال حاضر در تهران بسیاری از موقعیت‌های مکانی تحت پوشش ۵G قرار گرفته است. بیش از ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و این در حالی است که ابتدای دولت حدود ۱۰ سایت موجود بود. کارهای خوبی انجام شده است انشاءالله تداوم داشته باشد.

وی گفت: ما دولت هوشمند را ۷۰ درصد تحویل دادیم را باید بررسی کنید که این خدمت جدید چه زمانی راه افتاد، تأکید کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ در این دولت راه افتاد و درحال حاضر بیش از ۷۵ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می شود و قریب به ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می شود.

رویکرد مهم الکامپ ۲۷ توجه به محتواست

در روز دوم نمایشگاه علی حکیم جوادی - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- در یک نشست خبری با بیان اینکه مهم ترین رویکرد این است که از ظرفیت‌های موجود با توجه به شرایط حاکم استفاده حداکثر را داشته باشیم؛ اظهار کرد: ما در حوزه‌ای فعالیت می کنیم که در همه شمول زندگی تاثیر گذار است. روز گذشته وزیر ارتباطات از سالن بیمه نمایشگاه بازدید کردند و راضی بودند که این حوزه و صنعت در حال توسعه است.

حکیم‌ جوادی تاکید کرد: امسال مهم رویکرد در نمایشگاه توجه به محتواست.

گزارش ۱۰۰۰ روزه سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد

از دیگر اقداماتی که در الکامپ امسال رخ داد می توان به ارائه گزارش ۱۰۰۰ روز خدمت سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد. محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با توجه به تصویب سند کلان شبکه ملی اطلاعات چیزی حدود ۳۸ درصد تکلیف وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات بود. همچنین نظام تنطیم گری، موضوع توانمندسازی کسب و کارها و سکوهای بومی، ارتقای سطح امنیت فناوری اطلاعات و ارتقای کمیت خدمات از دیگر خدمات و اقداماتی است که در این سه سال انجام شد.

خوانساری تشریح کرد: در حوزه دولت الکترونیک دیدگاهی که وجود داشت را تحت عنوان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکپارچه کردیم. بنابراین دولت باید از جانب خود امکاناتی را فراهم کند تا بخش خصوصی را توانمند کند.

در ادامه این نشست جواد موحد - معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: بحث دولت الکترونیک و هوشمندسازی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و بودجه ۱۴۰۲ دیده شده و منجر شد که الان ۱۳۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل‌اند و بیش از ۷۵ درصد خدمات از این طریق ارایه می شود؛ همچنین بیش از ۴۸ میلیون نفر توانسته‌اند شناسه دیجیتال از طریق یک بار احراز هویت به دست آورند.

بهره برداری از بیش از۵۰ هزار پورت فیبر نوری از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد که علی ملک‌جعفریان - مدیر مخابرات تهران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: طبق بررسی ما در استان تهران، مصرف اینترنت ۸۰ درصد بود و ۲۰ درصد ترافیک داخلی وجود داشت اما الان ترافیک داخلی ۵۰ درصد شده و این به معنی کار آفرینی است.  

وی افزود: برای طرح نجما سال گذشته ۲۲ افتتاح داشتیم؛ امروز این پروژه را در بالغ بر ۳۰۰ ساختمان با معدل ۱۷۰ واحد مسکونی افتتاح می کنیم.

تمدید بسته اینترنت هدیه ۱۰ گیگابایتی انتخابات

علاوه بر موارد گفته شده اواسط این هفته امیر محمدزاده لاجوردی_رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی_با انتشار پستی در شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: باتوجه به استقبال هموطنان از بسته اینترنت رایگان برای دور اول انتخابات، بسته هدیه جدید ۱۰ گیگابایت ۷روزه برای استفاده از سکوهای داخلی ایتا، روبیکا، تلوبیون، ویراستی، بله، سروش، گپ، آی‌گپ و ذره‌بین در نظر گرفته ‌شده است.

وی افزود: مشترکان همراه اول و رایتل با کد دستوری #۶۷۳*۱۰۰*و مشترکان ایرانسل با کد دستوری #۱*۵*این هدیه را دریافت کنند.

با نزدیک شدن به پایان هفته عیسی زارع‌پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با توسعه‌ای که در زیرساخت‌های ارتباطی کشور طی سه سال گذشته انجام شد در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دستگاه‌های اخذ رای به شبکه متصل شدند.

وی ادامه داد: این عدد در انتخابات مجلس ۹۸.۵ درصد بود حتی در نقاط صعب‌العبور روستایی نیز شعب به شبکه سراسری متصل بود و احراز هویت ۹۹.۲ درصد واجدان شرایط به صورت برخط انجام شد. برای پایدار ماندن شبکه ارتباطی از یک هفته قبل از انتخابات مرحله اول ۴۰۰ تیم بسیج ماموریت پیدا کردند. این عزیزان تا این لحظه مسیرهای کابل‌ها و فیبر نوری را چند بار چک کرده‌اند. آنان یک میلیون پایش انجام دادند تا خرابکاری و قطعی شبکه اتفاق نیفتاده باشد.

وی ادامه داد: در روز رای‌گیری مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ مورد تلاش برای قطع شبکه داشتیم که ۹ مورد آن منجر به قطع فیبر نوری شد که سه مورد آن به علت عملیات عمرانی دستگاه‌ها اتفاق افتاد. در انتخابات جمعه گذشته علاوه بر پایش زمینی با همکاری نیروهای مسلح از پایش هوایی هم برای کنترل مسیر خطوط فیبر نوری استفاده کردیم.

انتهای پیام

نظر شما