شناسهٔ خبر: 67517786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرنوشت در دستان قدرتمند «انتخاب» سرنوشت در دستان قدرتمند «انتخاب»

انتخاب، گزینش، برگزیدن، گلچین کردن چیزی یا کسی از میان یک مجموعه واژه‌هایی هستند که این روز‌ها حسابی نقل محافل شده‌اند و قرار است تکلیف شوند و بر شانه‌های مردمی بنشینند.

صاحب‌خبر -

انتخاب، گزینش، برگزیدن، گلچین کردن چیزی یا کسی از میان یک مجموعه واژه‌هایی هستند که این روز‌ها حسابی نقل محافل شده‌اند و قرار است تکلیف شوند و بر شانه‌های مردمی بنشینند که به احترام بلوغ فکری و سیاسی‌شان می‌خواهند برای چهار سال سرنوشت ایران عزیز تصمیم بگیرند. «زهرا رشیدی»، روان‌شناس کودک و نوجوان از ضرورت انتخاب صحیح در زندگی می‌گوید.

چطور انتخاب کنیم؟ از کجا بدانیم انتخابمان درست است؟ اصلاً لازم است انتخاب کنیم؟ رشیدی، روان‌شناس کودک و نوجوان می‌گوید: «این‌ها سؤال‌هایی هستند که این روز‌ها بسیاری از نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها می‌پرسند. بهتر است برگردیم به انتخاب‌های قبلی در زندگی. شاید توضیح آنها پاسخ بسیاری از این سؤالات را در خود داشته باشد.»

انتخاب؛ تعیین کننده شکست یا موفقیت

در زندگی فرصت‌های متعددی برای انتخاب پیش رویمان قرار می‌گیرند که می‌توانیم با تصمیم درست و یا نادرست این مسیر را به سمت موفقیت و یا شکست پیش ببریم. ازجمله این فرصت‌ها فرصت انتخاب رشته تحصیلی است. به طور مثال وقتی یک‌رشته تحصیلی را برای خواندن در متوسطه دوم انتخاب می‌کنیم این انتخاب آینده شغلی و چه‌بسا تمام آینده ما را در حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی مشخص‌کننده کیفیت آن است. چنانچه انتخاب درستی نداشته باشیم نتیجه خوبی نخواهیم گرفت و یا اینکه مدام مجبور به تغییر آن هستیم.

مراقب گزینش‌های غیر قابل جبران باشیم.

اما با یک نگاه اجمالی به انواع و اقسام فرصت‌های گزینش در زندگی می‌بینیم که در بسیاری از موارد انتخاب نقش سرنوشت‌ساز دارد و چه‌بسا گزینش‌هایی همچون خوراک و پوشاک درصد خطاپذیری بالاتری خواهند داشت و در بسیاری از موارد نیز قابل‌جبران خواهند بود. اما در بسیاری از موارد این طور نیست. رشیدی با تأکید بر ضرورت دقت در مواردی همچون انتخاب همسر می‌گوید: «اگر قرار است انتخاب کنیم باید چند چیز را مدنظر داشته باشیم. اول اینکه این انتخاب من چقدر واقعی است و چقدر در مورد آن تحقیق و مطالعه داشته‌ام. به طور مثال درباره ازدواج؛ آیا فقط به‌ظاهر افراد قضاوت می‌کنیم و یا بر اساس آنچه که مردم درباره آن می‌گویند و یا با تحقیق و بررسی تصمیم‌گیری می‌کنیم. مثلاً به محل کار فرد می‌رویم و رفتار او در اجتماع را بررسی می‌کنیم. تحت‌نظر خانواده با او صحبت می‌کنیم. رفت‌وآمد داشته و رفتارش را سبک‌وسنگین می‌کنیم و بعد به این نتیجه می‌رسیم که او برای زندگی مناسب است یا نه. چرا که می‌توانیم با یک انتخاب صحیح همسری با ویژگی‌های ایده‌آل داشته باشیم و برعکس با یک انتخاب نادرست زندگی و آینده خود و دیگران را دچار مشکل کنیم. چه‌بسا زندگی‌هایی که در اثر یک انتخاب نادرست منجر به سردی، سستی و در نتیجه جدایی می‌شوند.

تحقیق و مطالعه تضمین کننده انتخابی درست

رشیدی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را یکی دیگر از موقعیت‌های انتخاب در زندگی معرفی می‌کند و می‌گوید: «گاهی اوقات می‌خواهیم سرمایه‌گذاری‌های مختلفی داشته باشیم. برای اینکه تمام سرمایه‌مان هدر نرود و عمرمان تلف نشود و پشیمانی در پی نداشته باشد باید به سراغ تحقیق برویم تا انتخابی درست داشته باشیم.»
چراغ فکر را روشن کنیم!

برای داشتن یک گزینش صحیح باید نقاط قوت و ضعف هر کدام را در نظر بگیریم. آنها را با هم بسنجیم و گزینه اصلح را انتخاب کنیم. رشیدی می‌گوید: «یادمان باشد برای درست انتخاب‌کردن اول باید تفکر نقاد داشته باشیم. یعنی هر چیز را که شنیدیم سریع باور نکنیم. صبر کنیم و چراغ فکرمان را روشن کنیم.
اول قرمز! یعنی صبر کن و باور نکن.

دوم چراغ زرد! یعنی فکر کن و تحقیق کن. نه در فضای مجازی و شنیدن از این‌طرف و آن طرف و اینکه دیگران چه می‌گویند، بلکه برویم تحقیق کنیم. مقاله بخوانیم و پیشینه آدم‌ها را بررسی کنیم. تحقیق میدانی کنیم و آن وقت که چراغ‌سبز شد تصمیم‌گیری کنیم.»

*اعتراض جایز نیست!

«همه انتخاب‌های ما مهم هستند؛ لباس، رشته تحصیلی، همسر، سرمایه‌گذاری، شغل و یا حتی برای ماجرایی که قرار است جمعه اتفاق بیفتد و نقشی مؤثر در سرنوشت و آینده مردم این سرزمین داشته باشد.» رشیدی با تأکید بر انتخاب سرنوشت‌ساز در چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌عنوان یک انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز برای ایران ایرانیان می‌گوید: مراقب باشیم انتخاب‌های غلط و یا از روی هیجاناتمان تمام سرمایه و آینده ما و فرزندانمان را از بین نبرد. ما باید این آموزش‌ها را به فرزندانمان هم بدهیم که انتخاب در زندگی‌شان چه نقش مهمی دارد و اگر از اهمیت آن غافل شوند هیچ‌وقت حق اعتراض نخواهند داشت. چرا که اگر خودمان دست‌به‌کار نشویم دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند و انتخاب می‌کنند. حالا می‌خواهد لباس باشد، شغل باشد، تحصیل باشد و یا هر چیز دیگری در زندگی.

منبع: فارس

نظر شما