شناسهٔ خبر: 67516756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

خطرات گسترش جنگ‌های اوکراین و رژیم صهیونیستی از دیدگاه اردوغان

ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) به «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفت که خطر گسترش درگیری در اوکراین در سطح جهانی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اردوغان و شی در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه دیدار کردند. بر اساس اعلام ریاست جمهوری ترکیه، طرفین در مورد روابط دوجانبه ترکیه و چین، جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و سایر رویدادهای جهانی گفت‌وگو کردند.

براساس این بیانیه، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: خطر گسترش جنگ بین اوکراین و روسیه و حمله اسرائیل به فلسطین در سطح منطقه و جهان بسیار مهم است و جامعه بین‌المللی باید اقدامات موثری را در برابر این موضوع و تضمین ثبات اتخاذ کند.

اردوغان همچنین با تاکید بر اهمیت تداوم روابط ترکیه با چین در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد که این همکاری برای ۲ کشور سودمند خواهد بود.

رئیس‌جمهور ترکیه امروز همچنین در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گفت در صورت وجود «پایه و اساس محکم» برای صلح، امکان توقف درگیری در اوکراین وجود دارد.

اردوغان و لوکاشنکو در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه دیدار کردند. به گفته ریاست جمهوری ترکیه، طرفین روابط آنکارا و مینسک، پیامدهای درگیری در اوکراین، مسائل منطقه‌ای و جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده است: «رئیس‌جمهور اردوغان گفت که باید اقداماتی برای توقف جنگ جاری میان اوکراین و روسیه برداشته شود و او معتقد است که اگر پایه و اساس محکمی برای صلح ایجاد شود، می‌توان جنگ را متوقف کرد.»

رجب طیب اردوغان همچنین گفت ترکیه به تلاش‌های خود برای دستیابی به صلح ادامه خواهد داد و «تماس‌های صمیمانه» با هر ۲ طرف در این زمینه ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت‌وگو کرد و این رایزنی‌ها عمدتا بر روابط دوجانبه بین ترکیه و قطر و نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله اقدامات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی متمرکز بود.

اردوغان با تاکید بر تشدید نگران‌کننده تجاوزات صهیونیست‌ها در منطقه، بر نیاز فوری جامعه بین‌المللی به‌ویژه جهان اسلام به اقدام جمعی فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر تاکید کرد.

رهبر ترکیه با اشاره به بحران انسانی در غزه، بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای حل این بحران و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه بدون وقفه به این منطقه تاکید کرد. ترکیه بار دیگر بر تعهد خود به تقویت تلاش‌های بشردوستانه در غزه در بحبوحه تنش‌های جاری تاکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما