شناسهٔ خبر: 67515721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ گذشته

ماجرای حواشی یک کنسرت و خبرهایی از رامبد جوان، مهران مدیری و بهرام رادان

پریسا سیدیان

حواشی کنسرت علیرضا قربانی در «تخت جمشید»، خبرهایی از حج، ۱۶ باید و نباید مهم برای اکران ۱۴۰۳، سرانجام ساخت «سن‌پطرزبورگ ۲»، حواشی یک کنسرت _ نمایش‌، بدهی ۵۰۰ میلیون دلاری خواننده معروف پیش از مرگ، و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکنون برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را تشریح کرده‌اند؛ با این حال بر اساس اظهاراتی که تاکنون داشته‌اند به نظر می‌رسد موضوعات و دغدغه‌های فرهنگی و هنری برای هر دو کاندید از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

کمیسیون فرهنگی؛ سرزمین هیچ کس!

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باز هم به حد نصاب نرسید؛ یک اتفاق تکراری در ادوار مختلف مجلس که البته غلامعلی حدادعادل درباره آن می‌گوید: «تعداد کسانی که با شعر و کتاب و ترجمه و هنر و موسیقی و نمایش و سینما و با این امور و شئون فرهنگی سر و کار دارند، در این سال‌ها در مجلس شاید یک درصد هم نبوده است.»

حمایت از تولیدکنندگان کالای حجاب در حد حرف است

مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب ضمن تشریح روند برگزاری «نمایشگاه پوشاک هدی» و توضیح نقاط ضعف و قوت آن در دوره چهارم درعین حال بر لزوم توجه بیشتر به تولیدکنندگان کالای حجاب تاکید کرد و گفت: حمایت‌ها و وعده‌ها نباید در حد حرف باقی بمانند بلکه باید عملیاتی شوند.

حواشی کنسرت علیرضا قربانی در «تخت جمشید»

کنسرت جدید علیرضا قربانی با وجود واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیار در «تخت جمشید» برگزار شد، آن هم در شرایطی که تعهدات برگزارکننده کنسرت در این میراث جهانی مشخص نشد و درباره سلامت‌سنجی و میزان مقاومت تخت جمشید در برابر ارتعاش‌ و صدا گزارش کارشناسی دقیقی از سوی میراث فرهنگی منتشر نشد.

ویدئویی از مراحل آماده‌سازی کنسرت بحث‌برانگیز 

علیرضا قربانی نیز در نخستین شب برگزاری کنسرت خود در تخت جمشید باتوجه به نگرانی‌هایی که برای آسیب رسیدن به این بنای تاریخی وجود داشت، گفت که تیم این کنسرت از کارشناسان میراث خبره‌ای مشورت گرفته و تمام تلاش خود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بنا را کرده‌اند.

در این زمینه عزت‌الله ضرغامی در واکنش به حاشیه‌های برگزاری کنسرت در «تخت جمشید» به حضور ۵۴۰۰ نفر در این کنسرت اشاره کرد و گفت: تابوی کنسرت در پایگاه‌های تاریخی، در دولت رئیسی شکسته شد.

واکنش وزیر ارشاد به کنسرت پرحاشیه

خبرهایی از حج

معاون سازمان حج و زیارت از پیگیری و هماهنگی با عربستان برای برقراری عمره پس از حج خبر داد و گفت به محض مشخص شدن جزئیات و توافق با عربستان، زمان ثبت‌نام عمره اعلام خواهد شد.

همزمان با خروج زائران ایرانی از عربستان، سازمان حج و زیارت از زائران خواست از انتقال برخی کالاها به ایران خودداری کنند.

مرکز پزشکی حج و زیارت روز سه‌شنبه - ۱۲ تیر ماه تعداد فوتی‌های زائران ایرانی از ابتدای حج را ۲۵ نفر اعلام کرد که  ۲۳  زائر در مکه و منا و ۲ زائر در مدینه فوت شده‌اند.

روز چهارشنبه نیز ستاد عملیات مکه اعلام کرد که ۹ نفر از زائران فوت‌ شده در حج به ایران منتقل شده‌اند و زمینه انتقال اجساد دو زائر دیگر به کشور فراهم شده است و ۱۲ زائر جان‌باخته نیز در عربستان به خاک سپرده شده‌اند.

۴.۸ میلیارد تومان اعتبار برای شهر تاریخی «ری»

مدیر پایگاه ملی ری از تخصیص مجموعا ۴.۸ میلیارد تومان اعتبار به پایگاه میراث ملی ری خبر داد.

۱۶ باید و نباید مهم برای اکران ۱۴۰۳

آیین‌نامه اکران سینماها در سال ۱۴۰۳ در حالی توسط ایسنا منتشر می‌شود که ۱۶ مورد مهم در آن از جمله بایدها و نبایدهایی که می‌تواند به صورت مستقیم در فروش، تعامل سینماداران و تهیه‌کنندگان تاثیر بگذارد، مورد بررسی قرار گرفته است.

انتقاد از سانس‌های بد فیلم‌های غیرکمدی

کارگردان فیلم سینمایی «این جمعیت قابل کنترل» از بی‌توجهی سینمادارها به فیلم‌های دغدغه‌مند که فارغ از کلیشه‌های مرسوم می‌خواهند حرف مهمی بزنند و همچنین از نحوه انتخاب فیلم‌های گروه سینمایی فرهنگ انتقاد کرد.

۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌روند

مدیر پردیس سینمایی «معین مال» گفت: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌آیند. به نظرم مردم ایران باید از سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح موجود در ایران، استقبال بیشتری کنند زیرا استقبال مردم زمینه‌ساز تولیدات بیشتر و بهتر است.

سهرابی:۵۰ توقیفی و ۴۵ زیرزمینی در سینما روی دستمان گذاشتید!

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: بیش از ۵۰ فیلم توقیفی یا بلاتکلیف و بیش از ۴۵ فیلم زیرزمینی و بدون مجوز در ابتدای دولت روی دست مدیران سینمایی بوده است.

بازگشت چهره‌ها به تئاتر

سرانجام ساخت «سن‌پطرزبورگ ۲»

سری دوم فیلم سینمایی «سن‌پطرزبورگ» پس از ۱۵ سال با تغییر کارگردان و پس از نگارش فیلمنامه در ۱۴۰۴ ساخته خواهد شد.

فیلم‌های سعید سهیلی و مهران مدیری در راه اکران

کنسرت «سی‌صد» یا تخم‌مرغ شانسی ۹۰۰ هزار تومانی؟

حتما تا بحال تخم مرغ شانسی خریده‌اید؛ یعنی مبلغی پرداخت و با هدیه درون تخم مرغ شانستان را امتحان کرده باشید. حالا فکر کنید، این روزها یک کنسرت شانسی در حال برگزاری است. یعنی شما بلیت می‌خرید؛ در حالی که نمی‌دانید، خواننده وعوامل آن چه کسانی هستند و ۹۰۰ هزارتومان برای سورپرایز خودتان در یک کنسرت _ نمایش هزینه می‌کنید!

ماجرای حضور رضا گوران در «سی‌صد» چیست؟

بدهی ۵۰۰ میلیون دلاری خواننده معروف پیش از مرگ

اسناد جدید دادگاه نشان می‌دهد که «مایکل جکسون» در سال ۲۰۰۹ بیش از نیم میلیارد دلار بدهی انباشته داشته است.

من یک مسلمان ایرانی‌ام

غلامعلی حدادعادل خود را یک مسلمان ایرانی خواند و گفت: عشق به زبان فارسی را بارزترین نشانه ایران‌دوستی می‌دانم و پاسداری از زبان پارسی، پاسداری از هویت ایرانی است. خوشحالم که در هوای پاک زبان فارسی نفس می‌کشم و با این زبان زنده‌ام.

چرا صائب تبریزی بخوانیم؟

روح‌الله هادی می‌گوید: شعر سبک هندی روایت شاعرانه زندگی است و گاه در بین غزل‌ها یک یا دو بیت به‌قدری خوش به دل می‌نشیند که انگار تجربه همه آدم‌ها و همه زمان‌ها و مکان‌هاست.

تغییر استراتژی در صداوسیما با برگزاری مناظره دونفره

کارشناس رسانه درباره برگزاری مناظره دوشنبه شب نامزدها، معتقد است مناظره شب گذشته نشان داد که صداوسیما همچنان پتانسیل جریان‌سازی مسائل فرهنگی،سیاسی و اجتماعی در داخل کشور را دارد؛ به شرط آنکه رسانه ملی از شفاف‌سازی و صداقت در گفتار کارشناسان و بیان دیدگاه‌های مخالف و موافق استقبال کند و نهادهای نظارتی و بالادستی این اطمینان خاطر را به صاحب‌نظران بدهند تا بتوانند نظرات خودشان را بدون دغدغه در رادیو و تلویزیون اعلام کنند.

چه شد صداوسیما بعد از ۱۵ سال تبعات مناظره دونفره را پذیرفت؟

پیشنهادهایی برای خواندن: 

مرور چند جنایت شیمیایی

چگونه دعا کنیم که دعایمان مستجاب شود؟ 

منظومه‌ نقش‌ها و رنگ‌ها در لباس‌هایی با رد پای خورشید!

پنجره جدیدی از دنیای مصر باستان باز شد

میزان انسانیت خود را چگونه بسنجیم؟

یک توصیه به مدیران سینمایی

صدام پس از عملیات خیبر به خبرنگاران چه گفت؟

وضعیت سارا بهرامی بعد از آسیب‌دیدگی‌اش

مناظره‌های دور دوم واقعی‌تر و مجری مطالبه‌گر بود

انتهای پیام

نظر شما