شناسهٔ خبر: 67514701 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امتداد سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه با هنر نویسندگی محقق می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید سیره ائمه اطهار(ع) را با هنر نویسندگی در جامعه امتداد دهیم.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی چهارشنبه 13 تیرماه در نشستی که به مناسبت گرامیداشت روز قلم، با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران، در کتابخانه و موزه ملی ملک تهران برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: خدا را شاکر و سپاسگزارم که در جمع صاحبان قلم و اندیشه حضور یافتم.

وی در ادامه به سوره قلم و اهمیت آن در قرآن اشاره کرد و افزود: قلم آنقدر ارزش دارد که خداوند در قرآن مجید به قلم قسم می‌خورد. آنچه با قلم نوشته می‌شود، آنقدر ارزشمند و با فضیلت است که مورد قسم خداوند قرار می‌گیرد «ن و القلم و ما یسطرون» قسم به قلم و آنچه نوشته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به آیه شریفه « وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ؛ از آب هر چیز زنده‌ای را آفریدیم.» به مراتب حیات انسان؛ از حیات مادی تا ملکوت اشاره و ادامه داد: همانگونه که حیات مادی انسان از آب است؛ حیات معنوی، روحانی و بشری انسان با قلم استمرار می‌یابد، زیرا با قلم عاقل از جاهل شناخته می‌شود و از همین رو در آموزه‌های دینی ما نسبت به علم، عالم و ارزش علم‌آموزی آیات و روایات فراوانی گفته شده است.

وی خطاب به حاضران در این جلسه گفت: نگاه ما به شما اهل فکر، قلم و اندیشه بسیار جدی است به همین منظور ما در آستان قدس رضوی پرداختن به مباحث فرهنگی را در دستور کار داریم که یکی از محورهای کار فرهنگی نویسندگی در ساحت‌های مختلف است و در این مجموعه مقدس به این امر مهم اهتمام جدی شده است.

بهره‌مندی از ظرفیت بی بدیل حرم مطهر رضوی برای انجام کارهای فرهنگی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به این نکته که در حوزه سخت‌افزاری خوشبختانه زیر ساخت‌های زیارت فراهم آمده است و کمبودی وجود ندارد، گفت: ما به دنبال کارهای نرم‌افزاری هستیم از همین رو باید از ظرفیت بی بدیل، بینظیر، نورانی و قدسی بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) برای انجام کارهای فرهنگی بهره ببریم.

وی خاطر نشان کرد: حرم مطهر صرفا مرقد یک انسان برجسته، ولی و حجت خدا نیست؛ بلکه ما معتقدیم امام حی و حاضر و زنده در این آستان قدس رضوی حضور دارد و باید همان گونه که در زمان حیات ظاهری مردم از وجود ایشان بهره می‌بردند و درس زندگی، سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت را دریافت می‌کردند، امروز نیز همانگونه از بارگاه ایشان بهره ببرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی گفت: باید فضاهایی ایجاد کرد که هرکس به این مکان مقدس مشرف شد، درس و الهام بگیرد و در راهی که امام برای هدایت بشر رفته است قدم بردارد، متأسفانه ما در این حوزه بسیار نقص داریم، هر چند کارهای بسیاری انجام شده است اما کار انجام نشده نیز بیشتر است و نتوانستیم ائمه اطهار(ع) را آن گونه که شایسته است به جامعه معرفی کنیم.

همکاری آستان قدس رضوی در حوزه معرفت‌افزایی با صاحبان قلم

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه وظیفه ذاتی این مجموعه محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی نیست، بلکه وظیفه اصلی ما معرفت‌افزایی و محرومیت‌زدایی از جهل است، گفت: ما به عنوان دستگاه عالم آل محمد(ع) باید سطح معرفت جامعه را افزایش دهیم و این مهم فقط با دستان شما نویسندگان محقق می‌شود.

وی گفت: مردم مشتاق غذای حضرت هستند که البته این نیز برای کسب معرفت است اما معرفت حداقلی است، کمتر پیش آمده است مردم به دنبال کتابی با موضوع امام رضا(ع) باشند، در واقع این تغییر ذائقه کار شما نویسندگان و صاحبان قلم و اندیشه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی اضافه کرد: تلاش کردیم در کنار ایجاد چایخانه در صحن‌ها، زائران و مجاوران در این بارگاه منور کسب معرفت کنند، از همین رو طی چند سال اخیر در حرم مطهر رضوی رواق‎های کتاب و چندین کتابخانه عموم و تخصصی راه اندازی شد، همچنین با هدف اضافه شدن کتاب به بسته سوغات زائر، سعی داریم کتاب‌های موجود در رواق‌های حرم مطهر متناسب با سن مخاطب اعم از پیر و جوان و کودک و خردسال و... ارائه شود.

وی ادامه داد: هر لحظه در حرم شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) اتفاقات نابی رخ می‌دهد، نویسندگان می‌توانند از حس و حال زائران و درد و دل و راز و نیازهایشان با امام مهربانی‌ها ده‌ها کتاب و رمان بنویسند زیرا امام رضا(ع) در هر لحظه یک جلوه‌گری دارد و حال زائران جلوه‌هایی از امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی ابراز کرد: دشمنان همواره در تلاش هستند مردم و بویژه نسل جوان را نسبت به مقدسات بدبین کنند؛ این وظیفه شماست که در اینحوزه قلم بزنید. ما در آستان قدس رضوی از شما نویسندگان حمایت می‌کنیم تا در حوزه امام رضا(ع) دست به قلم شده و کتاب بنویسید.

شایان ذکر است، در این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام جواد محدثی، محمود پور وهاب، سید احمدمیرزاده، سپیده خلیلی، راضیه تجار، مریم بصیری، سید سعید هاشمی، محمد میر کیانی، محمود پور وهاب، علی‌محمد مؤدب، مصطفی رحماندوست، افسانه موسوی گرمارودی، مجید قیصری، مهدی غزلی، مصطفی خرامان، رضا امیرخانی و حدود ۶۰ تن دیگر از نویسندگان کشورمان برگزار شد، آقایان جواد محدثی و محمد میرکیانی و خانم الهام امین به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

نظر شما