شناسهٔ خبر: 67513671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کلانتری مطرح کرد

نفی سلطه گری در اندیشه شهید مطهری

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نفی سلطه گری در اندیشه شهید رئیسی اظهار کرد: قاعده اول، سلطه گری را نفی می‌کند. سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. این درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که شهید رئیسی میراث دار آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست گرامیداشت شهدای خدمت با حضور نماینده نخست وزیر و نمایندگان پارلمان هند، مقامات محلی، روزنامه نگاران و نخبگان و همچنین نماینده رهبر معظم انقلاب در هند، سفیر و رایزن فرهنگی و حجت الاسلام صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دهلی نو برگزار شد.

 عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست ضمن تشکر از مجلس علمای هند و برگزار کنندگان برنامه گفت: از ابراز محبتی که مردم و دولتمردان هند نسبت به رئیس جمهور محبوب ایران و همراهانشان داشته اند صمیمانه تشکر می کنم.

وی افزود: یاد رئیس جمهور فقید ایران، جناب حجت الاسلام دکتر رئیسی و همراهان ایشان را گرامی می داریم. بدیهیست که در این مجال نمی توان تمام ابعاد شخصیتی و نظام فکری دکتر رئیسی را توصیف کرد و لذا بنده فقط به یک ویژگی بارز نظام فکری ایشان می پردازم که جهان امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اذعان کرد: این ویژگی، خود را در دو قاعده طلایی (golden rule) خلاصه کرده است که، فارغ از دین و آیین، هر وجدان پاکی آن را می پذیرد و اگر روابط بین الملل بر اساس آن تنظیم شود به صلح خواهیم رسید و جنگ از جهان رخت برخواهد بست. تمامی پیامبران، بالاخص حضرت محمد، حاکمان را به اجرای این دو قاعده دعوت کرده اند؛ مصلحان و رهبرانی همچون امام حسین ع، جناب گاندی و امام خمینی و رهبر ایران، حضرت آیت الله خامنه ای نیز بر اساس این دو قاعده عمل کرده اند.

وی ادامه داد: این دو قاعده طلایی از این قرارند؛ قاعده اول؛ "نه به کسی ظلم کنید و نه ظلم را بپذیرید"  قاعده دوم؛ "یار و یاور مظلومان و دشمن ستمگران باشید" یعنی "همه انسانها در قبال یکدیگر مسئولند و لذا اگر انسانی مورد ظلم قرار گرفت باید از او دفاع کنیم" دکتر رئیسی این دو قاعده را سرلوحه دولت خود قرار داده بود و بر اساس آنها با تمامی کشورها و جوامع تعامل داشت. اینها اصولی هستند که انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن شکل گرفته است.

کلانتری با اشاره به نفی سلطه گری در اندیشه شهید رئیسی اظهار کرد: قاعده اول، سلطه گری را نفی می کند. سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. این درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که دکتر رئیسی میراث دار آن است. پیام اصلی انقلاب نیز همین پیام بود که به رهبری امام و مقام معظم رهبری به اقصی نقاط جهان صادر شد و طرفداران زیادی را در جهان جذب کرد. این قاعده ای بود که امام حسین ع آن را تحقق عینی بخشید و در آن مسیر به شهادت رسید. قاعده ای بود که مصلحانی نظیر گاندی نیز بدان اقتدا کردند.  این اصلی است که جبهه بزرگ ضدسلطه، ضداستعمار و ضد استکبار را شکل می دهد. به زبان امروزین جبهه مصلحان و آزادگان و جبهه مقاومت. جبهه ای که مقابل زیاده خواهی دولت‌های استکباری می ایستد. جبهه ای که آزادگی مصلحانی نظیر امام حسین ع را سرلوحه خود قرار داده و ظلم را نمی پذیرد و صدالبته به کسی و جامعه و دولتی نیز ظلم نمی کند. 

وی ادامه داد: از این فراتر، بر اساس قاعده دوم، این جبهه یاور مظلومان و ستمدیدگان نیز هست. جبهه‌ای که مرز سیاسی و ملی نمی شناسد و بر قلوب و عقول انسانها حاکم است. لذا مسلمان، هندو، مسیحی، پیر و جوان و زنان و مردان را فرامیگیرد. این جبهه آنقدر وسیع است که آزادگان و حق طلبانی از سراسر جهان دارد؛ از شرق تا غرب عالم. از ایران و هند در شرق تا اروپا و آمریکا در غرب. نمونه بارز این جبهه، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا هستند که مقابل ظلم و ستمی که توسط رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکا به مردم فلسطین می‌شود ایستادند و مقام معظم رهبری نامه مهمی را برای آنها نوشتند و به آنها فرمودند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده اید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: این جبهه امروز مقابل سلطه گرانی که استقلال کشورها را نادیده می گیرند، می ایستد و به احترام متقابل میان دولتها، کشورها، فرهنگ ها، ادیان و انسانها اعتقاد دارد. این جبهه در عین حالی که به گفت و گو اعتقاد دارد، مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کند و یار مظلومان است. ما باور داریم آینده جهان متعلق به این جبهه است و سرانجام حق بر باطل و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.

کلانتری در پایان گفت: اگرچه دکتر رییسی در میان ما نیست، اما این مسیر در ایران کماکان ادامه دارد و حماسه تشییع پیکر ایشان در ایران و سوگواری و پیام‌های تسلیت از اقصی نقاط جهان از نشانه ای است بر اینکه مردم صداقت، صلح، وحدت، اخلاق محوری، پاک زیستی، ظلم ستیزی را دوست دارند و مطمئنیم آزادگانی در سرتاسر جهان در این مسیر همراه ما هستند.

انتهای پیام

نظر شما