شناسهٔ خبر: 67513049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

گزارش گاردین از قهر جوانان ایرانی با انتخابات؛ «جلیلی و پزشکیان فرقی با هم ندارند»

روزنامه گاردین در گزارشی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه مدعی شد: دست‌کم برخی از اسطوره‌های رایج در ایران شکسته شده است. اولین موضوعی که می‌توان درباره انتخابات ریاست جمهوری به آن اشاره کرد، دادن اجازه برای ورود یک کاندیدای اصلاح‌طلب به رقابت‌های انتخاباتی بود که می‌توانست از کاهش بلندمدت مشارکت جلوگیری کند. اما در مقابل، میزان مشارکت به رکورد پایین ۳۹.۹ درصد از ۶۱.۴۵ میلیون رأی‌دهنده رسید که شامل ۱.۲ میلیون برگه رأی باطله می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه نوشت اگر تهرانی‌ها نفس‌های خود را در سینه‌هایشان حبس کرده‌اند، دلیل آن تنش‌های سیاسی نیست، بلکه دود و آلودگی است که در تابستان، این پایتخت پرترافیک را فراگرفته است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز به نقل از گاردین مدعی شد: در حالی که سعید جلیلی، سیاستمدار تندرو و مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح‌طلب در انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند بر بازگرداندن ایران به مسیر تعامل با غرب تأثیر بگذارد با یکدیگر در رقابت هستند، جوانانی از طبقه متوسط در کافه «الی» تهران برای بیان نارضایتی‌ها و ناامیدی‌های خود از روند سیاسی در ایران از هم سبقت می‌گیرند.

گاردین به نقل از دو دختر جوان در این کافه که بدون پوشیدن حجاب اجباری در حال نوشیدن نوشیدنی هستند، نوشت آن‌ها حتی نام نامزدها را هم نمی‌دانند.

فرشته از آسیب‌دیدگان «جنبش زن، زندگی، آزادی» که با جان‌باختن مهسا امینی آغاز شد، به گاردین گفت: «ما از آنچه رخ داده است، بسیار ناامید هستیم.»

او گفت که بعد از اعتراض‌ها به حجاب در سال ۱۴۰۱ خورشیدی وعده‌های زیادی داده شدند، اما نه تنها هیچکدام از آن‌ها عملی نشدند بلکه به جای آن‌ها، گشت‌های پلیس بازگشته‌اند تا حجاب را اجباری کنند. این دختر جوان، با توجه به‌ تجربه‌های گذشته‌اش روند کنونی را از برخی جهات بدتر و تحقیرآمیزتر توصیف کرده است.

مریم، دیگر دختر جوانی که با گاردین گفتگو کرده با اشاره به «خشم و کینه‌ای» که پس از جان‌باختن مهسا امینی ایجاد کرده است، گفت حتی افراد مذهبی را می‌شناسد که رای نمی‌دهند.

به نظر او که یک تحلیلگر حقوق زنان است، پزشکیان با جلیلی فرقی ندارند، زیرا رئیس جمهور در ایران فقط «یک عروسک خیمه‌شب‌بازی» است.

یک مهندس نفت مرد با موی دم‌اسبی که مناظره دو ساعته تلویزیونی دو کاندیدا را در روز دوشنبه تماشا کرده است به این روزنامه بریتانیایی گفت برای جلوگیری از پیروزی جلیلی، احتمالاً روز جمعه رأی خواهد داد. او همچنین گفت افرادی را می‌شناسد که فکر می‌کنند پیروزی کاندیدای تندروها در این انتخابات معادل به قدرت رسیدن طالبان در ایران خواهد بود.

این مهندس در ادامه گفت: «ما نمی‌توانیم مانند کره شمالی به جامعه‌ای بسته تبدیل شویم. همه تمام تاریخ و ژئوپلیتیک ایران، گشایش به سوی آسیا و غرب بوده است. ما کشوری با فرهنگ‌ها، گروه‌های قومی و دیدگاه‌های متنوع هستیم. ما نیاز به تغییر تدریجی در این کشور داریم و این همان چیزی است که پزشکیان آن را نمایندگی می‌کند.»

با وجود این، حتی او نیز مطمئن نیست که روز جمعه رأی دهد.

گاردین در گزارش خود با اشاره به دو تصویر بزرگ از پزشکیان، جراح قلب ۷۰ ساله و جلیلی، دیپلمات سابق و مخالف توافق هسته‌ای ایران با غرب در میدان ولی‌عصر تهران، نوشته است در مناطق کارگری، فقط تعدادی پوستر قابل مشاهده بوده‌اند.

بنا به این گزارش، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمعه گذشته که‌ ایرانی‌ها از دور اول آن به‌عنوان سردترین انتخابات نام می‌برند، دست‌کم برخی از اسطوره‌های رایج در این کشور شکسته شده است.

اولین موضوعی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد، دادن اجازه برای ورود یک کاندیدای اصلاح‌طلب به رقابت‌های انتخاباتی بود که می‌توانست از کاهش بلندمدت مشارکت جلوگیری کند. اما در مقابل، میزان مشارکت به رکورد پایین ۳۹.۹ درصد از ۶۱.۴۵ میلیون رأی‌دهنده رسید که شامل ۱.۲ میلیون برگه رأی باطله می‌شود.

از نظر گاردین، در حالی که رهبر انقلاب اسلامی ایران از هر ایرانی واجد شرایط رأی دادن خواسته بود تا در این انتخابات شرکت کنند، این میزان از مشارکت، یک بحران مشروعیت برای او است.

اما دومین موضوع در خصوص این انتخابات این است که پیش از برگزاری آن انتظار می‌رفت پزشکیان نتواند در دور اول پیشتاز شود مگر اینکه میزان مشارکت به حدود ۶۰ درصد برسد. اما او با کسب ۱۰.۴ میلیون رأی، یعنی یک میلیون بیشتر از جلیلی، در صدر قرار گرفت.

این روزنامه با این پیش‌بینی که آرای سایر نامزدهای اصولگرا که در دور اول انتخابات از گردونه رقابت‌ها خارج شدند به احتمال زیاد در سبد آرای جلیلی ریخته خواهند شد، پیروزی پزشکیان در انتخابات روز جمعه را همچنان دشوار دانسته است.

بنا به این گزارش، پزشکیان به شدت نیاز دارد افرادی را که در دور اول انتخابات شرکت نکرده‌اند متقاعد کند که نمی‌توانند روز جمعه آینده بی‌تفاوت باشند، زیرا «ریاست‌جمهوری جلیلی باعث فروپاشی اقتصاد، آزادی‌های فردی و سیاست خارجی ایران خواهد شد.»

او هر زمان که توانسته، این موضوع را مطرح کرده است که زنان امروز نمی‌خواهند فردی دیگر در مورد ازدواج، آموزش، حرفه، لباس و سبک زندگی‌شان تصمیم بگیرد.

به نظر پزشکیان، زنان می‌خواهند انتخاب‌های خود را داشته باشند و این «حق طبیعی آن‌ها است که درباره زندگی‌شان تصمیم بگیرند.» او گفته است که به انتخاب‌های زنان احترام می‌گذارد و در این راه همه تلاش خود را خواهم کرد.

پزشکیان به شدت تلاش کرده است تا نشان دهد او افرادی که اعتمادشان را به روند دموکراتیک در ایران از دست داده‌اند درک می‌کند و قصد دارد با توجه به این موضوع، از آن‌ها حمایت کند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب بر این نظر است که مردم ستون اصلی جامعه هستند و وقتی ۶۰ درصد آن‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند یعنی مشکلی وجود دارد و آن مشکل، «ما» هستیم.

او روز دوشنبه در مناظره تلویزیونی خود با جلیلی گفت اگر خواستار مشارکت مردم هستیم آن‌ها باید باور کنند مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که آن‌ها می‌نشینند، و فرزندان و خویشاوندان مسئولان همان‌طور استخدام می‌شوند که فرزندان و خویشاوندان آن‌ها استخدام می‌شوند.

او در ادامه پرسید چرا افرادی که در جریان مسمومیت‌های دانش‌اموزان اعتراض کردند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند یا زندانی شدند؟

مهمتر از همه، پزشکیان مدعی شد که جلیلی با دور شدن بیشتر از غرب، دستورالعملی برای تحریم‌های بیشتر ایران، کاهش ارزش ریال و سرکوب ارائه کرده است. به باور او، بهبود شرایط اقتصادی مردم از طریق تعامل و ارتباط بیشتر ایران با جهان امکان‌پذیر است.

پزشکیان که از حمایت‌های محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران و مسئول مذاکرات منجر به توافق برجام برخوردار است، از طرفداران احیای این توافق برای رفع تحریم‌ها است. او همواره از جلیلی خواسته است تا برنامه اقتصادی خود را در صورت عدم رفع تحریم‌ها ارائه دهد.

گاردین به نقل از پیمان جعفری، استادیار «کالج ویلیام اند مری» در آمریکا نوشته است سعید جلیلی با شناختی که از پایگاه رأی خود دارد، تمرکزش را به مناطق روستایی و فقیران شهری منتقل کرده است و این در حالی است که برخی از متحدان او پزشکیان را به برنامه‌ریزی برای گران کردن سوخت متهم کرده‌اند.

به اعتقاد این استادیار دانشگاه، با وجود افزایش تنش‌ها میان دو رقیب انتخاباتی، هنوز هیچ نشانه‌اس از افزایش میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه مشاهده نمی‌شود. او گفت این وظیفه پزشکیان است تا مرددین شرکت در انتخابات را از واقعیت تهدید جلیلی آگاه کند. البته این استادیار دانشگاه به فرصت کمی که پیش روی پزشکیان است، اذعان کرده است.

 

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما