شناسهٔ خبر: 67512819 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راشا تودی: اسرائیل در جنگی گرفتار شده که قادر به پیروزی در آن نیست

ساجده محمودی

شبکه راشا تودی گزارش داد: اگرچه اسرائیل ادعا می‌کند در حال شکست نیروهای حماس است، حقایق چیز دیگری را نشان می‌دهد و اسرائیل در جنگی گرفتار شده است که قادر به پیروزی در آن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شبکه خبری راشا تودی در گزارش خود با تاکید بر اینکه «حماس هرگز چنین قدرتمند نبوده است» تصریح کرد: نیروهای نظامی اسرائیل تا ماه آوریل چندین سایت و پایگاه نظامی متعلق به حماس و متحدانش را هدف قرار داده بودند و تل‌آویو مدعی است که هزاران عضو این گروه کشته شده‌اند اما کارشناسان اطمینان دارند که این اقدامات، گروه حماس را که از سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را بر عهده دارد، ریشه‌کن نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشکده دفاع ملی مدعی شد: ما در حال پیشروی تا مرحله نابودی حماس هستیم. من بسیار تحت تأثیر دستاوردهایمان رو و زیر زمین و روحیه رزمی فرماندهان قرار گرفته‌ام.

وی ادامه داد: با این روحیه ما به اهداف خود خواهیم رسید؛ بازگرداندن اسرایمان، از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و اطمینان از اینکه غزه تهدیدی محسوب نمی‌شود.

به گزارش راشا تودی، «اما با وجود این اظهارات نتانیاهو و اقدامات گسترده اسرائیل برای از بین بردن حماس، پس از گذشته تقریبا ۹ ماه از جنگ غزه همچنان پیروزی اسرائیل بر حماس دور از دسترس به نظر می‌رسد.»

حماس تا پیش از عملیات طوفان‌الااقصی در هفت اکتبر دارای پنج تیپ یا ۲۵ گردان با تعداد کل مبارزان فعال 30 هزار نفر نفر بود که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند تقریبا نیمی از آنها به شهادت رسیده‌اند. اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که حماس در حال جذب نیروهای جدید برای تکمیل رده‌ها خود است و حتی اگر آنها نتوانند به تعداد اولیه خود برسند، گردان‌های موجود برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی بیش از اندازه کافی هستند.

نیروهای حماس همین دوشنبه، ۲۰ راکت از خان یونس به سوی جوامع جنوبی سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند و نشان دادند که هنوز قادر به مبارزه هستند. مناطقی که قبلاً از حماس خالی بودند، اکنون شاهد احیای مجدد هستند. کشته شدن سربازان صهیونیستی در نوار غزه نیز تقریبا به صورت روزانه ادامه دارد و تعداد کل آنها در حال حاضر از ۶۷۰ فراتر رفته است.

شادی عبدالرحمن، تحلیلگر سیاسی اهل غزه که کمی قبل از آغاز جنگ کنونی، نوار غزه را ترک کرد، گفت: من باور ندارم که اسرائیل بتواند حماس را به طور کامل نابود کند. حماس مانند هیچ گروه دیگری نیست. آنها خارجی نیستند. آنها یک ایدئولوژی دارند که به یک هدف مرتبط است و آن هدف مبارزه برای سرزمین خود یا انتقام مرگ عزیزانشان است.

راشا تودی در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره ویژگی‌های حماس پرداخت و افزود: این گروه برخاسته از اخوان‌المسلمین در اواخر دهه ۱۹۸۰ در غزه به عنوان پاسخی به اشغالگری اسرائیل و ناتوانی دیگر جناح‌های فلسطینی در مقابله با آن تأسیس شد. اما آنها بسیار فراتر از گروهی بودند که می‌خواستند از نظر نظامی در برابر اسرائیل مقاومت کنند. آنها یک جنبش اجتماعی بودند، مدارس و بیمارستان‌ها را تأسیس کردند، آنها مؤسسات خیریه را اداره و به عنوان میانجی در اختلافات خانوادگی خدمت کردند و این، آنها را به بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه غزه تبدیل کرد.

عبدالرحمن با اشاره به خساراتی نظامی و تلفات جانی که حماس در طول نزدیک به ۹ ماه جنگ متحمل شده است، خاطرنشان کرد: از نظر اجتماعی، حماس امروز نمی‌تواند آنچه را که قبلاً انجام می‌داد، ارائه دهد، صرفاً به این دلیل که به دلیل گلوله باران سنگین اسرائیل قادر نیستند آزادانه حرکت کنند اما از نظر سیاسی، حماس هرگز قوی‌تر از این نبوده است.

بر اساس نظرسنجی هنوز هم اغلب فلسطینی‌ها خواهان ادامه حاکمیت حماس بر نوار غزه پس از پایان جنگ هستند و ۶۷ درصد از مردم فلسطین، هم در کرانه باختری و هم در غزه معتقدند که حماس در حمله به سرزمین‌های اشغالی در هفتم اکتبر کار درستی انجام داد.

به گزارش راشا تودی، حماس هم اکنون در همین راستا گام برمی‌دارد. حماس که مذاکراتی جدی را با رژیم صهیونیستی از طریق میانجی‌های مصری و قطری انجام می‌دهد، با صدای بلند و واضح می‌گوید که قصد ندارد پس از پایان جنگ، قدرت خود را کنار بگذارد. تل‌آویو اصرار دارد که تنها در صورتی که حماس از صحنه خارج شود، جنگ فعلی را متوقف خواهد کرد.

اما یک مقام مصری درگیر در مذاکرات بین دو طرف که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، در این باره گفت، دولت یهود چاره‌ای جز این نخواهد داشت که به حماس اجازه دهد در نیروی حاکم بر منطقه، زمانی که جنگ پایان می‌یابد، نقش داشته باشد.

این مقام مصری تصریح کرد: اسرائیل نمی‌خواهد شاهد ماندن حماس در قدرت باشد اما چه بخواهند چه نخواهند، حماس احتمالاً همراه با تشکیلات خودگردان فلسطین در دولت آینده نوار غزه نقش خواهد داشت.

راشا تودی در ادامه این رویکرد رژیم صهیونیستی را تکرار اشتباهات سایرین در گذشته توصیف کرد و نوشت: میریام ورداک، دستیار سابق مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که اقدامات اسرائیل او را به یاد رفتار دو دهه پیش ایالات متحده می‌اندازد.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، پس از حملات ۱۱ سپتامبر در تلاش برای فروپاشی حکومت طالبان به افغانستان حمله کرد. علاوه بر فشار شدید نظامی، ایالات متحده و متحدانش نیز تلاش کردند تا حکومت محلی را تقویت کنند اما دو دهه بعد و با ۲.۳ میلیارد دلار هزینه، واشنگتن نتوانست به هدف خود دست یابد. طالبان در نهایت در اوت ۲۰۲۱ دوباره قدرت را به دست گرفت و نیروهای آمریکایی چاره‌ای جز خروج نداشتند.

ورداک با نگاهی به رویدادهایی که منجر به این شکست شد، می‌افزاید: واشنگتن و متحدانش برای ایجاد حکومت محلی و نیروهای امنیتی قوی و پایدار تلاش کردند، شرایطی که منجر به فساد و ناکارآمدی گسترده در دولت افغانستان شد. آنها همچنین نتوانستند حمایت بازیگران خارجی را از بین ببرند، توانایی طالبان برای بهره بردن از نارضایتی‌های محلی را برطرف کنند و علاوه‌ بر این، نتوانستند با تاکتیک‌های چریکی این گروه که نیروهای آمریکایی و افغان را تضعیف می‌کرد، کنار بیایند.

به گفته او، اکنون نیز به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی همان اشتباهات را تکرار می‌کند.

این دستیار سابق گفت: اولین مورد این است که اسرائیل - درست مانند ایالات متحده - توانایی رقیب خود را برای تطبیق خود، بقا و حفظ حمایت به‌رغم فشارهای شدید نظامی دست کم می‌گیرد. دوم اینکه اسرائیل ممکن است به اندازه کافی به حمایت خارجی که حماس از بازیگران منطقه‌ای دریافت می‌کند، توجه نداشته باشد. سومین اشتباه این است که  عملیات نظامی سنگین اسرائیل که باعث تلفات غیرنظامی گسترده می‌شود، تنها مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی را افزایش می‌دهد که بدتر از آن، منجر به رادیکال شدن بیشتر می‌شود.

ورداک اطمینان دارد که نابودی حماس هدفی دشوار خواهد بود. او با درس گرفتن از تجربه آمریکا در افغانستان معتقد است که فشار نظامی نمی‌تواند به تنهایی نتیجه‌بخش باشد.

انتهای پیام

نظر شما