شناسهٔ خبر: 67512564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مخبر: سازمان شانگهای مهمترین ساز و کار منطقه‌ای برای تعمیق بنیان‌های منطقه‌گرایی راهبردی است

سرپرست ریاست جمهوری برای زیست بهتر در جهان امروز، انتخابی جز همکاری، تعامل و دوستی نداریم، تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای چنین بستری را به خوبی در جغرافیای کهن این منطقه فراهم کرده است. بهره‌گیری از فرصت‌های موجود ضرورتی است که برای بهبود وضعیت جاری و ترسیم آینده‌ای در خور مردم نجیب‌مان پیش روی ما قرار دارد. سرپرست ریاست جمهوری برای زیست بهتر در جهان امروز، انتخابی جز همکاری، تعامل و دوستی نداریم، تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای چنین بستری را به خوبی در جغرافیای کهن این منطقه فراهم کرده است. بهره‌گیری از فرصت‌های موجود ضرورتی است که برای بهبود وضعیت جاری و ترسیم آینده‌ای در خور مردم نجیب‌مان پیش روی ما قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد مخبر عصر امروز پنجشنبه به وقت محلی، در نشست شانگهای پلاس که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان در حال برگزاری است، گفت: گردهمایی کشورهای بزرگ تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی دنیا از ویژگی‌های مهم سازمان همکاری شانگهای است که می‌تواند نقطه عزیمت همکاری‌های گسترده در زمینه مطالعه، بهره‌برداری، استخراج، فرآوری و صادرات حامل‌های انرژی یا فن‌آوری‌های مرتبط با این حوزه باشد.

متن کامل سخنرانی سرپرست ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای توکایف، رئیس جمهور محترم قزاقستان 

روسای جمهور و نخست وزیران محترم؛

مفتخرم که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کنم. این دوره از نشست سران برای جمهوری اسلامی ایران نخستین حضور در جایگاه عضو رسمی این سازمان است که در دوره رئیس جمهور شهید، جناب آقای دکتر رئیسی به سرانجام رسید و از اهمیت شایانی برخوردار است. در ابتدا لازم می‌دانم ضمن دعا برای آرامش روح همه شهدای حادثه تلخ اردیبهشت ماه، از ابراز محبت و همدلی همکاران عزیز در این رویداد، صمیمانه تشکر و اعلام نمایم که اراده ما برای تعمیق پیوندهای موجود و تحکیم بنیان‌های منطقه‌گرایی راهبردی با محوریت سازمان همکاری شانگهای به عنوان مهمترین ساز و کار چند جانبه منطقه‌ای خدشه‌ناپذیر و قطعی است و در آینده با جدیت دنبال خواهد شد.

همچنین مایلم مراتب سپاس و قدردانی خودم را بابت میزبانی گرم و صمیمانه دولت و ملت برادر و دوست قزاقستان ابراز نمایم. از گذشته‌های دور پیوند عمیق فرهنگی و دینی و دوستی گسست‌ناپذیری میان کشورهای حوزه آسیای میانه با سرزمین ایران برقرار بوده است و امروز تجلی این ارتباط کهن تمدنی و تاریخی، در روابط رو به گسترش و همکاری‌های عالی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه به روشنی قابل مشاهده است.

همکاران عزیز!

یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند در ارتقای نقش منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان موثر واقع گردد، تحکیم و مصون‌سازی روابط اقتصادی میان اعضای سازمان است. در این زمینه توسعه استفاده از ارزهای ملی یا ارز مشترک مبتنی بر فناوری‌های نوین در سازمان مورد توجه قرار گرفته و لازم است به طور جدی دنبال شود. همچنین تحولات جغرافیای سیاسی دهه‌های اخیر بر اهمیت توسعه راه‌های مواصلاتی و تقویت همکاری‌های ترانزیتی افزوده است. یکی از مهمترین مسیرها راهگذر شمال-جنوب می‌باشد که فعال‌سازی آن در صدر دستور کارهای ما قرار گرفته است. راه‌اندازی و بهره‌برداری از این مسیر می‌تواند در خدمت توسعه مبادلات تجاری و کاهش هزینه و زمان انتقال کالا میان مبداء و مقصد قرار گیرد.

گردهمایی کشورهای بزرگ تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی دنیا از ویژگی‌های مهم سازمان همکاری شانگهای است که می‌تواند نقطه عزیمت همکاری‌های گسترده در زمینه مطالعه، بهره‌برداری، استخراج، فرآوری و صادرات حامل‌های انرژی یا فن‌آوری‌های مرتبط با این حوزه باشد. تامین امنیت انرژی و تعمیق همکاری‌های کشورهای عضو در این زمینه و اجرای پروژه‌های فناورانه در زمینه صنعت نفت و گاز، برق، منابع انرژی تجدیدپذیر و کم کربن، استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، صنعت زغال سنگ، صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی نیازمند توجه ویژه است.

آخرین موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، مسائل زیست محیطی و مرتبط با توسعه پایدار منطقه است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور در حال توسعه، برنامه‌های متعددی را در این زمینه در دست اجرا داشته و نقشی مثبت و سازنده در مذاكرات بین‌المللی تغییرات اقلیمی ایفا نموده است.

عالیجنابان!

برای زیست بهتر در جهان امروز، انتخابی جز همکاری، تعامل و دوستی نداریم. سازمان همکاری شانگهای چنین بستری را به خوبی در جغرافیای کهن این منطقه فراهم کرده است. بهره‌گیری از فرصت‌های موجود ضرورتی است که برای بهبود وضعیت جاری و ترسیم آینده‌ای در خور مردم نجیب‌مان پیش روی ما قرار دارد.

اجازه می‌خواهم بار دیگر از دولت و مردم قزاقستان برای میزبانی گرم و تشکیل این گردهمایی مهم قدردانی کنم و برای جمهوری خلق چین به عنوان رئیس بعدی سازمان آرزوی موفقیت دارم.

متشکرم

انتهای پیام/

نظر شما