شناسهٔ خبر: 67511601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان:

«شفافیت قانونی» عامل اصلی حفظ منابع آبی و محیط زیست است

اصفهان ایرنا - عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان گفت: «شفافیت قانونی» عامل اصلی حفظ منابع آبی و محیط زیست و جلوگیری از پدیده‌های مخربی مانند فرونشست زمین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر مقامی روز پنجشنبه در دوره آموزش تخصصی آب و محیط زیست ویژه خبرنگاران در اصفهان افزود: شفافیت در قانون و همچنین برخورداری از دیدگاه کلان و همه‌جانبه سبب می‌شود که پروژه‌ها فقط در یک بخش اجرا نشوند بلکه بخش‌ها و زیر مجموعه‌های دیگر نیز مطمح نظر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: معیارهایی در «مصرف معقول» بویژه در منابع آبی باید تعریف شود تا بر اساس آن جلوی مصارف بیش از حد و مخرب را بگیریم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن حقابه‌های زیست محیطی باید بطور جدی دنبال شود و حتی می‌توانیم برای اجزای مختلف محیط زیست مانند تالاب‌ها یا رودخانه‌ها شخصیت حقوقی تعریف کنیم.

مقامی ادامه داد: از طرفی پیگیری‌های مدنی برای احقاق حقوق عرصه‌های زیست محیطی مانند رودخانه‌ها و تالاب‌ها از موارد با اهمیت به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: بازنگری در آیین نامه‌ها و قوانین موجود در حوزه آب و محیط زیست از جمله دیگر مواردی است که می‌توان با اصلاح برخی از آنها برای بهبود وضعیت فعلی امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، دوره آموزش تخصصی آب و محیط زیست ویژه خبرنگاران امروز به همت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود وابسته به شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی این نهاد برگزار شد.

خشکسالی، فرونشست زمین و آلودگی هوا از جمله معضلات اصلی استان اصفهان به شمار می‌رود.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بیرویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

نظر شما